AndroidHealthClinic

Eerste relschopper Haren veroordeeld

TheUnknownKnown

Freaky Bodybuilder
Waardering
266
Relschopper Haren veroordeeld tot 42 dagen cel

GRONINGEN - Een 34-jarige man uit Groningen is maandag veroordeeld tot een celstraf van 42 dagen, waarvan 26 voowaardelijk, wegens zijn bijdrage aan de ongeregeldheden in Haren ruim twee weken geleden.

De 34-jarige man stond terecht voor openlijke geweldpleging tegen de politie en de mobiele eenheid en opruiing. Hij zou met stenen, flessen en blikken bier hebben gegooid en anderen ertoe hebben aangezet om dat ook te doen.

Volgens de rechter heeft de man een "behoorlijke bijdrage geleverd aan de escalatie in Haren." Zowel het opruien als het gooien met stenen wordt door de rechter bewezen geacht. Door de aftrek van het voorarrest komt de man maandag weer vrij.

Het OM eiste verder dat de man een bedrag van 500 euro zou storten in een speciaal fonds, dat wordt gebruikt om de schade die is aangericht in Haren te compenseren.

De rechter besloot de 34-jarige man geen verplichte bijdrage aan het speciale fonds op te leggen omdat over de mogelijkheden nog te veel onduidelijkheid zou bestaan. Wel moet hij zich verplicht onder toezicht van de reclassering stellen

http://www.nu.nl/binnenland/2928525/relschopper-haren-veroordeeld-42-dagen-cel.html

Goed agenten aangevallen met stenen en opruiing= 16 dagen en 500 boete (niet verplicht). Zoals ik in dat andere onderwerp al aangaf, vergeet het principe 'schade verhalen op daders' maar. Alleen wat te zien is of wat meerdere getuigen wellicht beamen zal je op je dak krijgen.

i.e. hij komt dus gelijk vrij.

34 jaar :roflol:

500 euro !? Schandalig weinig !!

• Topic Starter Topic Starter
500 euro !? Schandalig weinig !!

Ook niet verplicht. En naar reclassering, dus hij kost ons waarschijnlijk nog geld ook....

Dag, Ivo Opstelten (toepasselijke naam bij de Haren-rellen):
Er zal alles aan worden gedaan om de schade van het 'feest' in Haren te verhalen op de daders. Dat zei minister Ivo Opstelten (Veiligheid en Justitie) dinsdag in de Tweede Kamer. 'Hoe dan ook.'

Gaat goed lukken met 500 euro en nog een eigen keuze ook. Zo kom je wel aan al die miljoenen.

Justitie probeert via een juridische truc de schade van de rellen in Haren versneld te laten vergoeden. Justitie kiest voor deze aanpak omdat het in het strafproces vaak lastig is het strafbare handelen van een dader te koppelen aan schade.

Justitie probeert, rechters kijken gewoon de andere kant op. Is altijd al zo, iedereen wil pedofielen jaren achter de tralies maar de rechters doen wat ze zelf willen, zelfde bij moord en alles eigenlijk.

Laatst bewerkt:
d66 rechters

Ook niet verplicht. En naar reclassering, dus hij kost ons waarschijnlijk nog geld ook....

Dag, Ivo Opstelten (toepasselijke naam bij de Haren-rellen):

Gaat goed lukken met 500 euro en nog een eigen keuze ook. Zo kom je wel aan al die miljoenen.

Justitie probeert, rechters kijken gewoon de andere kant op. Is altijd al zo, iedereen wil pedofielen jaren achter de tralies maar de rechters doen wat ze zelf willen, zelfde bij moord en alles eigenlijk.

Zom simpel werkt 't niet he. Rechters kunnen niet zomaar zeggen je krijgt 100.000 boete. Ook zij moeten zich aan regels houden en alles afwegen.
Het hele systeem van NL is gewoon te soft

tjonge tjonge ... 500 euro vrijwillige bijdrage ... nou nou .....

500 euro, daarvan kun je niet eens 5 agenten betalen dus dat is weer lkkr van onze belasting gedaan + die celstraf kost weer sentjes... Gewoon 10.000 euro late dokke die vent

Zom simpel werkt 't niet he. Rechters kunnen niet zomaar zeggen je krijgt 100.000 boete. Ook zij moeten zich aan regels houden en alles afwegen.
Het hele systeem van NL is gewoon te soft

Ik snap hoe het werkt.

Menig rechter kan in zijn leven zo voor 500 jaar aan celstraf extra geven maar ja met 'de gedachtegang' uit de jaren '70 en '80 kom je tegenwoordig niet ver meer vind ik.

Gelukkig vind er aan de wettelijke kant een kentering plaats, zo wordt het slachtoffer steeds serieuzer benaderd en wordt ook een slachtoffer van inbraak waarbij geweld is gebruikt tegen de dader niet perse meer meegenomen (mits vuurwapen of wapen gebruik meen ik). Ook wordt dus geprobeerd schade te verhalen op daders, dat was laatst bij een loverboy het geval.

Het is wachten op een nieuwe generatie rechters denk ik, net zoals de politici die heden ten dage gelukkig veel realistischer zijn dan de hippiepaarse politici.

Tijd voor civiele procedures van winkeliers verenigingen en collectieven van bewoners. Schade via een of ander nader op te richten fonds is te vaag, kan het wat dat betreft slechts met de rechter eens zijn. Dat biedt ook naar gedupeerden geen enkele zekerheid.

34 jaar pffff ik zag op die beelden eigenlijk alleen maar tieners maar wat ben je dan triest zeg

Naja wat moet je doen? Je kan de schade gewoon niet direct op zo iemand verhalen. Als ze op camera hebben dat hij de ramen van een bentley in mept met een tuinkabouter, ok. Maar als je een dennenboompje naar de ME smijt terwijl je luidkeels tegen je matties roept "waar is dat feestje? hier is dat feestje!", tja dan is paar weekjes zitten wel de max imo.

En nog wat zaken:

Eén verdachte van de Facebookrellen in Haren is vrijgesproken.

Volgens de rechter is er geen bewijs dat hij zich heeft misdragen. Twee andere verdachten kregen wel een celstraf, maar mochten ook direct naar huis. De eerste relschopper die terecht stond, kreeg 42 dagen cel opgelegd, waarvan 26 voorwaardelijk. De tweede relschopper kreeg 30 dagen cel, waarvan 16 voorwaardelijk. Omdat ze die straf in voorarrest al hadden uitgezeten, werden ze meteen vrijgelaten.

Werkstraf in Haren uitvoeren

Twee andere verdachten kregen werkstraffen van 40 tot 60 uur. Het Openbaar Ministerie wil dat alle relschoppers die werkstraffen krijgen die gaan uitvoeren in Haren.

http://www.rtl.nl/components/actuee...chopper-moet-taakstraf-in-haren-uitvoeren.xml

---------- Post toegevoegd Mon 8 Oct 2012 om 20:03 ----------

Naja wat moet je doen? Je kan de schade gewoon niet direct op zo iemand verhalen. Als ze op camera hebben dat hij de ramen van een bentley in mept met een tuinkabouter, ok. Maar als je een dennenboompje naar de ME smijt terwijl je luidkeels tegen je matties roept "waar is dat feestje? hier is dat feestje!", tja dan is paar weekjes zitten wel de max imo.

Ik zei vanaf het begin al dat de straffen laag zouden zijn, de mensen die roepen schade verhalen op daders zitten mis want je kan nooit 80 man veroordelen voor een schade die door 100'en (op zijn minst is aangericht).

Maar goed conclusie is dus: veel ophef over de rellen maar de straffen lijken meer op een uit de hand gelopen limonade feestje.

Laatst bewerkt:
34 jaar ???

Terug
Naar boven