MuscleMeat

EGFR waarde te laag

Zeggen dat cystatine c meegenomen moet worden
Kun je beter tegen Jasper zeggen met waarde van 69. boven de 73 zit je nog goed.

@bloaskaak
Schermafdruk van 2024-07-03 17-58-46.png

BRON

Bijlagen

Kun je beter tegen Jasper zeggen met waarde van 69. boven de 73 zit je nog goed.

@bloaskaak
Schermafdruk van 2024-07-03 17-58-46.png

BRON
Het verschil tussen eGFR 69 en 73 is dusdanig klein dat het afhankelijk van de test zelfs nog bij herhaling van hetzelfde sample gevonden kan worden.
We hebben het hier over een verschil in creatinine van 2umol/l meer of minder.
Lichte verhogingen van creatinine in krachtsporters zegt zga niets.
100-120umol/l zie ik zo fucking vaak.
Neemt niet weg dat het goed kan zijn om Cystatine C keertje te bepalen, want dan weet je het zeker.

Edit: ter verduidelijking citaat toegevoegd

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Het verschil tussen eGFR 69 en 73 is dusdanig klein dat het afhankelijk van de test zelfs nog bij herhaling van hetzelfde sample gevonden kan worden.
We hebben het hier over een verschil in creatinine van 2umol/l meer of minder.
Lichte verhogingen van creatinine in krachtsporters zegt zga niets.
100-120umol/l zie ik zo fucking vaak.
Neemt niet weg dat het goed kan zijn om Cystatine C keertje te bepalen, want dan weet je het zeker.

TS meet 82 en 85, waar niks mis mee is. de 85 heeft ook niks te maken met 2 dagen stoppen van creatine, dat herstel duurt langer.
referentiewaarde op CKD-EPI formule heb ik laten zien, die ligt op >73.

TS meet 82 en 85, waar niks mis mee is. de 85 heeft ook niks te maken met 2 dagen stoppen van creatine, dat herstel duurt langer.
referentiewaarde op CKD-EPI formule heb ik laten zien, die ligt op >73.
Ik reageerde op het bericht boven mij. Die hele formule kan zo de prullenbak in bij deze populatie. Dat is het hele punt dat ik probeer te maken.

*muv creatinine waardes die nog een stuk hoger liggen dan dit uiteraard

Ik reageerde op het bericht boven mij. Die hele formule kan zo de prullenbak in bij deze populatie. Dat is het hele punt dat ik probeer te maken.

*muv creatinine waardes die nog een stuk hoger liggen dan dit uiteraard

De formule kan niet de prullenbak in. Die formule is alsnog een richtlijn om te volgen en als nader onderzoek laat zien dat verhoogde (of verlaagde) waardes door creatine inname komt, dan is dat prima. Maar je kunt niet simpelweg zeggen 'oh je doet krachttraining dus boeit niet'.

De formule kan niet de prullenbak in. Die formule is alsnog een richtlijn om te volgen en als nader onderzoek laat zien dat verhoogde (of verlaagde) waardes door creatine inname komt, dan is dat prima. Maar je kunt niet simpelweg zeggen 'oh je doet krachttraining dus boeit niet'.
Je moet gewoon alleen kijken naar de hoeveelheid creatinine. Loopt die echt een flink stuk op dan kan er alsnog wat aan de hand zijn natuurlijk.
Android health clinic zet die eGFR niet eens meer op het rapport. In onze populatie geeft het vaker wel dan niet een onderschatting van de daadwerkelijke GFR.

Ik zou dan ook liever zeggen ‘Je doet aan KT en je creatinine is verhoogd, laten we Cystatine C bepalen om wat meer zekerheid te geven over wat er hier speelt’

Je moet gewoon alleen kijken naar de hoeveelheid creatinine. Loopt die echt een flink stuk op dan kan er alsnog wat aan de hand zijn natuurlijk.
Android health clinic zet die eGFR niet eens meer op het rapport. In onze populatie geeft het vaker wel dan niet een onderschatting van de daadwerkelijke GFR.

Ik zou dan ook liever zeggen ‘Je doet aan KT en je creatinine is verhoogd, laten we Cystatine C bepalen om wat meer zekerheid te geven over wat er hier speelt’

We zullen denk ik nooit weten waarom zijn arts wel eGFR meegenomen heeft.

We zullen denk ik nooit weten waarom zijn arts wel eGFR meegenomen heeft.
Omdat het voor de gemiddelde persoon die bij de dokter langskomt wel een goede indicatie kan geven van de GFR. Zit waarschijnlijk gewoon standaard in het profiel dat hij aanvinkt

Heb vandaag bloed geprikt en urine ingeleverd. Cystatine c hebben ze niet meegenomen.

Egfr :85 (ben pas paar dagen gestopt met creatine

Microalbumine(u) : <3
Albumine/kreat (u): <0.3
Kreatine (u): 10.1

Eiwit hebben ze dus ook niet mee genomen.
Albumine = ook een eiwit, dat is de meest gevoelige maat voor schade aan de nierfilters. Totaal eiwit in de urine wil je soms weten bij een vermoeden op bepaalde soorten kankers, anders wil je de albumine:creatinine-ratio weten. Bij een eGFR 60-90 met normaal albumine:creatinine-ratio houdt daar het beleid verder ook wel op behalve eventuele monitoring. Bij jouw cijfers zal het waarschijnlijk samenhangen met bovengemiddeld hoge spiermassa en/of creatinesuppletie en dan doe je hier niets mee.

65-119 creatinine bloed is normaal.
3.5-24.6 creatinine urine is normaal.
>90 Egfr bloed is normaal, maar je creatine zit nog in je bloed maar het is al hoger, dus prima imho.
Ligt aan de meetmethode, creatinine bepaald met een Jaffe-reactie is minder specifiek en daarbij valt de referentiewaarde hoger uit dan wanneer deze enzymatisch bepaald is. Wij bepalen in elk geval altijd enzymatisch en dan loopt het tot zo'n 103 µmol/l.

• Topic Starter Topic Starter
Oke bedankt allemaal voor de input! Huisarts zegt over 3 maanden nog een keer controleren en laat het hierbij. Hij zei ook geen creatine en eiwit te nemen omdat dit schadelijk is voor je nieren... dus vraag me af naar zijn kennis op supplement gebied.

Ik zou die controle over drie maanden lekker laten zitten en een nieuwe huisarts zoeken.

Oke bedankt allemaal voor de input! Huisarts zegt over 3 maanden nog een keer controleren en laat het hierbij. Hij zei ook geen creatine en eiwit te nemen omdat dit schadelijk is voor je nieren... dus vraag me af naar zijn kennis op supplement gebied.
Weet je zeker dat hij/zij wel huisarts is, en geen PA of assistent ?

Terug
Naar boven