XXL Nutrition

elke nacht wakker

Same problem, als je het al een 'probleem' kunt noemen.
Ik heb er enkele dagen geleden een serieuze discussie met m'n moeder over gehad, die zei dat ik overdreef omdat ze dacht dat ik speciaal opstond om iets te gaan eten maar da's absoluut niet waar. Ik word soms gewoon wakker of om te plassen en als ik dan toevallig honger heb eet ik wat maar ik sta er hélemaal niet speciaal voor op

• Topic Starter Topic Starter
bedankt batista, ik ga het even uitzoeken voor mezelf..
ben blij dat ik niet de enige ben met dit..

SlettieBettie zei:
En het kan zijn dat je (net als ik soms) een laag melatonine-niveau hebt. Wat melatonine precies doet weet ik niet, maar het zorgt ervoor dat je gaat slapen en wakker wordt. Als dat de boosdoener is, kun je melatonine-tabletjes slikken (verkrijgbaar bij betere drogisten).

Als je niet precies weet wat melatonine doet vind ik het raar dat je het adviseert!

Melatonine heeft meerdere werkingen en eentje daarvan is het ondersteunen van het immuunsysteem! Mensen met allergieën of met een auto-immuun ziekte kunnen beter geen melatonine nemen want melatonine kan deze ziekten vele malen erger maken.

Melatonine wordt gemaakt uit serotonine onder invloed van het dag-nacht-ritme. Enerzijds komt je eigen melatonine-productie onder druk te staan door verstoringen van het natuurlijke dag-nacht-ritme door kunstlicht, laat opblijven, stress en wisselende slaaptijden.

Anderzijds kunnen zwakke punten in de aanmaak van melatonine de lichaamseigenproductie minder optimaal laten verlopen. Dit gebeurt onder andere als er onvoldoende van het aminozuur tryptofaan opgenomen wordt. Dit zie je bijvoorbeeld bij mensen met een verstoorde darmfuntie waarbij tryptofaan door slechte darmbacterieen (e-coli) omgezet wordt in een niet bruikbare giftige stof.
Misschien heb je door het bulken een verstoorde darmwerking.

Suppletie met melatonine kan je eigen aanmaak van melatonine ook beinvloeden waardoor je lichaam het minder aan gaat maken! Dan kom je in een vicieuze cirkel! Daarom valt suppletie met L-Tryptofaan eerder aan te raden! En zie ook het antwoord van Batista over slaapritme!

Laatst bewerkt:
Toen ik begon met grote hoeveelheden voedsel naar binnen te werken had ik hier ook last van. Ik ging vroeg slapen omdat ik moe was van trainen enz. Maar ik kon maar niet in slaap vallen. Nu ben ik reeds langer aan bulken en ik ben nu redelijk gewend geraakt aan de hoeveelheden voedsel, en ik kan weer slapen. Ik hoop dat dit voor jou ook zo gaat zijn!!..

Terug
Naar boven