MuscleMeat

Energiebehoeft ahv % of gr per kg?

jmb24

Novice
Waardering
0
Goedendag,

Even een dingetje wat ik nogal verwarrend vind.
De een zegt dat je je voedingsbehoefte moet berekenen aan de hand van percentages en de ander zegt weer aan de hand van grammen per kg lichaamsgewicht met daarbij het advies 1gr vet per kg, 2gr eiwit per kg en de rest opvullen met kh.

In mijn geval levert mij dit dus 2 berekeningen op:

Ik ben 29 jaar, 80kg, 11% vetpercentage, sport regelmatig (4x pw)

Basisbehoefte is 2950 kilocal

A.h.v. percentages typerend voor mesomorph:
40% kh = 295gr
30% eiwit = 222gr
30% vet = 99gr

A.h.v. gr per kg:
583gr kh = 1750 kcal
160 gr eiwit = 480 kcal
80gr vet = 720 kcal

Bij de % heb ik het idee dat het wat meer gebalanceerd is maar daar hoor ik vaak het commentaar dat het teveel eiwitten zijn en lijken mij de vetten wat hoog.

Bij de gr per kg heb ik het idee dat het gewoon veelste veel koolhydraten zijn...

Wat is nou wijsheid om aan te houden? wat doen jullie?

Wat zijn je doelen? Cutten of Bulken?

• Topic Starter Topic Starter
lichte cut. Wil niet teveel gewicht meer kwijt.

Thnx, heb het gelezen. Maar het geeft niet echt antwoord op mijn vraag.
Hoewel zij in dat stuk spreken over een k/e/v verhouding lees ik ook zo vaak terug dat men zegt dat je een gr per kg verhouding moet aanhouden. Er zitten zulke grote verschillen tussen de twee dat ik er me twijfels bij heb en me eigenlijk afvraag wat men nou doet... Ik lees vrij vaak dat men k/e/v% aanhoudt maar als ik dan ergens zeg dat ik bijv 230gr eiwit tot mij neem dan is dat volgens vele weer veeeelste veel dan kan je 2 dingen doen de % veranderen maar dan schieten de kh of vetten omhoog of zeggen je doet 2gr eiwit per kg en neemt 160gr eiwit maar dan zit je weer met belachelijk veel kh. ???

Ikzelf zit in de cut momenteel en zit op 2700kcal en hou nu 45% kh 30%eiwit 25%vet.. volgende week meten om te kijken of het werkt voor me.. zo niet passen we weer aan.. en zo blijf je bezig ;)

Ikzelf zit in de cut momenteel en zit op 2700kcal en hou nu 45% kh 30%eiwit 25%vet.. volgende week meten om te kijken of het werkt voor me.. zo niet passen we weer aan.. en zo blijf je bezig ;)

Je hebt gelijk. Ik zou gewoon moeten proberen en uittesten wat het beste voor mij werkt.
Ik denk dat ik teveel zoek naar een pasklaar antwoord...

Succes met je meting ben benieuwd of het werkt voor je!

Je hebt gelijk. Ik zou gewoon moeten proberen en uittesten wat het beste voor mij werkt.
Ik denk dat ik teveel zoek naar een pasklaar antwoord...

Succes met je meting ben benieuwd of het werkt voor je!
Een pasklaar antwoord is er niet zoals je gemerkt hebt.. iedereen heeft een andere kijk op dingen en wat voor de een werkt hoeft niet voor iedereen te werken hoop dat je eruit komt.[emoji123] [emoji123]

Ik prefereer een berekening op basis van aantal gr per kg lichaamsgewicht. 50% carbs tijdens een cut hoeft geen probleem te zijn.. Below TDEE en de juiste soorten koolhydraten zijn belangrijker.

Terug
Naar boven