- Waardering
- 892
- Lengte
- 1m93
- Massa
- 106kg
Dat hoef jij niet
En waarom moet ik het boek Timoteüs voor onwaar aannemen?
Zal er gelijk maar bijzetten waarom ik zowel het boek Timoteüs als de rest van de bijbel voor waar aanneem. Omdat deze 66 boeken voor een groot deel getuigenverklaringen en geschiedschrijvingen zijn. En deze boeken neem ik aan als zeer betrouwbaar omdat de tijd tussen het schrijven en het ontdekken van deze geschriften kort is(ivg de meeste andere geschiedkundige boeken/beschrijvingen). En aangezien ik een groot deel van deze boeken voor zeer betrouwbaar aanneem, ondervind ik niet de neiging om de rest te verwerpen als onwaar, als die in dezelfde lijn liggen als de rest van de bijbel.
Dit argument wordt voor mij nog eens extra onderbouwd door de getuigenissen van romeinse/arabische geschiedschrijvers uit die tijd, die bepaalde dingen uit de bijbel bevestigen.
Dat is het argument waar jij misschien wat mee kan. Wat voor mij echter een nog veel sterker argument is, is wat ik van God ervaar. En dat ik ook echt de God uit de bijbel ervaar. Maar aangezien dit puur op persoonlijk vlak is, zal je daar niet veel aan hebben in de beantwoording van je vraag neem ik aan.
Er is GEEN ENKELE onafhankelijke getuigenis (lees niet christelijke) die het leven van Jezus bevestigd (uit eerste hand dus, en uit dezelfde tijd). Enige wat msschn deels in de buurt komt zijn de geschriften van Flavius Josephus, en de kans is groot dat de betreffende passages veel later zijn toegevoegd en vervalst.

.