AndroidHealthClinic

Epic: christelijke camping

Ik heb hem zelf ook gelezen, vrij goed boek imo.

Voor de gelovigen:
Wie zegt dat er maar 1 God is, waarom niet meerdere.

Je kan niet echt zeggen omdat je het gelooft, of omdat het zo is.
Tenslotte dachten degenen die in meerdere goden geloofden dat ook.

Je kan geloven dat er maar 1 God is. En daar heb ik geen probleem mee.
Waar ik wel een probleem mee heb is het volgende:

Religion is like a penis
It's fine to have one
It's fine to be proud of it
But please don't whip it out in public and start waving it around
And please don't try to shove it down my children's throats

Geloof is zoals gezegd een individuele keuze. En tuurlijk je mag dan samenkomen (ie kerk).

Maar denk niet dat je meer bent, of beter. Of whatever.

Dus religie is fundamenteel gezien iets goeds, maar het kan te extreem zijn. (bv de Kerk, paus,...)
Let: dit is slechts mijn MENING, geen feit.

Ik ben christen. Mijn levensovertuiging is gegrond op wat iemand al postte:
Dat elk woord van de bijbel geinspireerd is door God. En dus neem ik de bijbel voor waar aan.
Ik heb echter niet het gevoel dat iemand in mijn omgeving daar op achteruit gaat. Of dat ik mensen tot last ben.
Ik val er niemand mee lastig. Maar als iemand er iets over vraagt, vind ik het geweldig om erover te vertellen. Omdat ik het evangelie zoiets moois vind dat ik graag deel met mensen die er vragen over hebben.
Ik voel me overigens helemaal niet beter omdat ik en christen ben dan mensen die iets anders geloven. Zoiets is nog nooit in mijn hoofd opgekomen.

Ben overigens nog nooit op zo'n camping geweest.

Dat elk woord van de bijbel geinspireerd is door God. En dus neem ik de bijbel voor waar aan.
Ik heb echter niet het gevoel dat iemand in mijn omgeving daar op achteruit gaat. Of dat ik mensen tot last ben.
Ik val er niemand mee lastig. Maar als iemand er iets over vraagt, vind ik het geweldig om erover te vertellen. Omdat ik het evangelie zoiets moois vind dat ik graag deel met mensen die er vragen over hebben.
Ik voel me overigens helemaal niet beter omdat ik en christen ben dan mensen die iets anders geloven. Zoiets is nog nooit in mijn hoofd opgekomen.

En hoe kom je aan deze informatie?

"Elke schrifttekst is door God geïnspireerd en kan gebruikt worden om onderricht te geven, om dwalingen en fouten te weerleggen, en om op te voeden tot een deugdzaam leven." (2 Timoteüs 3:16).

En waarom zou ik het boek Timoteüs voor waar aan moeten nemen als het claims maakt over de schepper van dit universum?

En hoe kom je aan deze informatie?

En waarom zou ik het boek Timoteüs voor waar aan moeten nemen als het claims maakt over de schepper van dit universum?
Dat was je vraag niet, en deze kan ik niet beantwoorden.

Als we trouwens in die trend doorgaan kun je ook vele vraagtekens achter wetenschap blijven zetten. "En waarom dan, en waarom dit, en waarom dat?" Uiteindelijk blijft elke theorie slechts een theorie in die zin dat hij voor waar aangenomen wordt totdat hij verworpen wordt. In die zin is een wetenschappelijke theorie nooit 100% feit, maar wordt aannemelijker naarmate hij gedurende langere periode intensief is getoetst.

Laatst bewerkt:

Ik zij ook niet dat je de vraag niet goed beantwoorde dit is echter de vervolg vraag en je hebt hem goed beantwoord want er is mij geen enkele reden bekend om Timoteüs meer serieus te nemen als Harry Potter en als steveo1 meer weet als ik hoor ik het uiteraard graag.

Als we trouwens in die trend doorgaan kun je ook vele vraagtekens achter wetenschap blijven zetten. "En waarom dan, en waarom dit, en waarom dat?" Uiteindelijk blijft elke theorie slechts een theorie in die zin dat hij voor waar aangenomen wordt totdat hij verworpen wordt. In die zin is een wetenschappelijke theorie nooit 100% feit, maar wordt aannemelijker naarmate hij gedurende langere periode intensief is getoetst.

Een wetenschappelijke theorie is tot stand gekomen met zorgvuldig onderzoek en bovendien van hypothese gepromoveerd naar theorie door het toepassen van de wetenschappelijk methode die zich keer op keer als betrouwbaar heeft laten blijken.
Ook lijk je mij een hoek in te willen drukken die er niet is door te beginnen over 100% zekerheid, ik verwerp 100% zekerheid op bijna ieder vlak dus daar zal je mij niet over horen spreken wel is er zoiets als meest logische positie (wat je zelf al aangaf) en een boek als Timoteüs breng geen enkel gewicht in de schaal als het gaat om de wetenschappelijke vraag; hoe is het universum ontstaan?
Tot slot nog even over het stellen van de vraag "waarom?" dat is volgens mij precies wat wetenschappers voortdurend doen en religie niet en daarom is het belangrijk om juist religieuzen de vraag "waarom?" te stellen want deze hebben nog heel wat vragen te beantwoorden.

Helemaal mee eens ja, maar ik vind dat de meeste 'atheïsten' veel te gemakkelijk de wetenschap na-papegaaien in hun 'strijd' tegen religie. Atheïsme (en anti-theïsme) is een soort van modetrend geworden, iedereen doet het maar bijna niemand weet precies waarom, behalve de reden dat het geaccepteerd wordt binnen hun sociale kringen.

Heb de bijbel zelf van kaft tot kaft gelezen en kan, zoals ik al eerder zei in dit topic, niets meer doen dan punten aanwijzen die waarde hebben voor mij als persoon en stukken aanwijzen die overduidelijk geschreven zijn door personen die iets te veel verkeerde paddestoelen gegeten hebben.

Bovendien ben ik van mening dat het Christendom de mens veel meer waarde heeft geboden dan de atheïstische beweging van vandaag de dag.

Helemaal mee eens ja, maar ik vind dat de meeste 'atheïsten' veel te gemakkelijk de wetenschap na-papegaaien in hun 'strijd' tegen religie. Atheïsme (en anti-theïsme) is een soort van modetrend geworden, iedereen doet het maar bijna niemand weet precies waarom, behalve de reden dat het geaccepteerd wordt binnen hun sociale kringen.

Heb de bijbel zelf van kaft tot kaft gelezen en kan, zoals ik al eerder zei in dit topic, niets meer doen dan punten aanwijzen die waarde hebben voor mij als persoon en stukken aanwijzen die overduidelijk geschreven zijn door personen die iets te veel verkeerde paddestoelen gegeten hebben.

Bovendien ben ik van mening dat het Christendom de mens veel meer waarde heeft geboden dan de atheïstische beweging van vandaag de dag.

Dat "papegaaien" van leken herken ik ergens wel al vindt ik het wel een veel natuurlijkere positie om als je niet belezen bent in een godsdienst ook geen positie te hebben op de vraag; "Is er een God?"
Dus in die zin is het atheïsme van een leek naar mijn mening wel gegrond al zou ik het ook liever zien dat iedereen op zijn minst een beetje research zou doen om tot een geldig persoonlijk standpunt te komen.

Dat het christendom de mens een dienst heeft bewezen in het verleden valt over te discussiëren en dat de "atheïstische beweging" dat niet heeft gedaan is irrelevant aangezien het niet de taak is van de "atheïstische beweging" (al ben ik het er niet mee eens dat de atheïstische beweging de wereld geen goed brengt) Ik persoonlijk denk niet dat het christendom meer goed dan slecht heeft veroorzaakt maar beschouw het als een te respecteren positie als iemand hierover van mening verschilt.

Ik denk dat het belangrijker is om jezelf in deze tijd af vragen of we als mensheid religie nog nodig hebben en of het nu niet meer kwaad dan goed doet. Ik kan me vinden in het argument dat zeker bij de vroegere beschavingen religie een functie heeft gehad om groepen bij elkaar te houden maar ik ben er persoonlijk van overtuigd dat op dit moment de wereld er beter uit zou zien als de georganiseerde religie verdween.

Als het aan het christendom lag dan waren we nu even ver als Irak of Iran.

Elk land waarin religie de boventoon voert, is een land wat niet even ver is als de westerse beschaving. Zie Irak, Iran, Pakistan. 14 Jarige meisjes worden daar vermoord omdat voorstander zijn voor onderwijs. Achterlijke landen, waarin religie 100% de drijfveer is.

Face it, religie is voor de zwakzinnige in de samenleving.

Dat hoef jij niet:)
En waarom moet ik het boek Timoteüs voor onwaar aannemen?

Zal er gelijk maar bijzetten waarom ik zowel het boek Timoteüs als de rest van de bijbel voor waar aanneem. Omdat deze 66 boeken voor een groot deel getuigenverklaringen en geschiedschrijvingen zijn. En deze boeken neem ik aan als zeer betrouwbaar omdat de tijd tussen het schrijven en het ontdekken van deze geschriften kort is(ivg de meeste andere geschiedkundige boeken/beschrijvingen). En aangezien ik een groot deel van deze boeken voor zeer betrouwbaar aanneem, ondervind ik niet de neiging om de rest te verwerpen als onwaar, als die in dezelfde lijn liggen als de rest van de bijbel.
Dit argument wordt voor mij nog eens extra onderbouwd door de getuigenissen van romeinse/arabische geschiedschrijvers uit die tijd, die bepaalde dingen uit de bijbel bevestigen.

Dat is het argument waar jij misschien wat mee kan. Wat voor mij echter een nog veel sterker argument is, is wat ik van God ervaar. En dat ik ook echt de God uit de bijbel ervaar. Maar aangezien dit puur op persoonlijk vlak is, zal je daar niet veel aan hebben in de beantwoording van je vraag neem ik aan.

Dat hoef jij niet:)
En waarom moet ik het boek Timoteüs voor onwaar aannemen?

Zal er gelijk maar bijzetten waarom ik zowel het boek Timoteüs als de rest van de bijbel voor waar aanneem. Omdat deze 66 boeken voor een groot deel getuigenverklaringen en geschiedschrijvingen zijn. En deze boeken neem ik aan als zeer betrouwbaar omdat de tijd tussen het schrijven en het ontdekken van deze geschriften kort is(ivg de meeste andere geschiedkundige boeken/beschrijvingen). En aangezien ik een groot deel van deze boeken voor zeer betrouwbaar aanneem, ondervind ik niet de neiging om de rest te verwerpen als onwaar, als die in dezelfde lijn liggen als de rest van de bijbel.
Dit argument wordt voor mij nog eens extra onderbouwd door de getuigenissen van romeinse/arabische geschiedschrijvers uit die tijd, die bepaalde dingen uit de bijbel bevestigen.

Dat is het argument waar jij misschien wat mee kan. Wat voor mij echter een nog veel sterker argument is, is wat ik van God ervaar. En dat ik ook echt de God uit de bijbel ervaar. Maar aangezien dit puur op persoonlijk vlak is, zal je daar niet veel aan hebben in de beantwoording van je vraag neem ik aan.

Face it, religie is voor de zwakzinnige in de samenleving.
Jep, laten we het daar maar op houden.

Omdat deze 66 boeken voor een groot deel getuigenverklaringen en geschiedschrijvingen zijn.

Van de 40 auteurs is er nog veel twijfel of vele bestonden laat staan dat je om die redenen de verslagen serieus moet nemen.

En deze boeken neem ik aan als zeer betrouwbaar omdat de tijd tussen het schrijven en het ontdekken van deze geschriften kort is(ivg de meeste andere geschiedkundige boeken/beschrijvingen).

De hele bijbel duurde ongeveer 1600 jaar om te schrijven en dat de geschriften snel na het schrijven worden gevonden is niet bewezen en niet heel indrukwekkend als deze geschriften schrijven over dingen die lang daarvoor zijn gebeurt.

En aangezien ik een groot deel van deze boeken voor zeer betrouwbaar aanneem, ondervind ik niet de neiging om de rest te verwerpen als onwaar, als die in dezelfde lijn liggen als de rest van de bijbel. Dit argument wordt voor mij nog eens extra onderbouwd door de getuigenissen van romeinse/arabische geschiedschrijvers uit die tijd, die bepaalde dingen uit de bijbel bevestigen.

Welke getuigenissen praat je over?
En vind je het niet belangrijk dat ook al blijken een paar dingen waar te zijn te controleren of de rest ook waar is?

Terug
Naar boven