Yo Scrat!
Ook als je probeert vet kwijt te geraken kun je in kracht aankomen hoor.
Je moet alleen niet verwachten dat de kilo's er met pakken tegelijk afvliegen, dat gaat niet, werkt niet, en houd geen stand.
Eet zo goed als je kunt, doe één of twee keer per week eens iets lekkers eten wat je eigenlijk volgens je voedingsvoorschrift niet mag eten, en geniet er dan ook van.
Ik denk dat je het dan veel langer vol ga houden, en dat de verloren kilo's ook echt weg zijn, en niet op een gegeven moment weer braaf rond je middel zitten.

Als je streng wilt zijn voor jezelf, en je kunt het aan, des te beter, maar ik vind het heerlijk om zo af en toe eens even flink te "junken"...
Een keer een lekkere bak frites met allerlei vettigheid er op, en een één of twee lekkere snacks er bij, gaan je echt niet "de das omdoen" hoor, en het houd het leven wat interesanter!
Wat je krachttraining betreft, zou ik zeggen "stick to the basics" en gooi de intensiteit omhoog.
Ga je a.u.b. geen zorgen lopen maken over de ontwikkeling van de achterkant van je schouders enzo.
Als je de basis oefeningen doet, dan komt de spiermassa vanzelf, en zullen ze je op je eerste Mr. Olympia deelname wel duidelijk maken welke spiergroepen wat meer aandacht nodig hebben...
Als je het voor mekaar krijgt 4x/week krachttraining te doen, dan stel ik het aloude "meat and potatoes" schema voor dat al zovelen voor jou hebben gebruikt, en goede resultaten mee hebben gehad.
Cardio doe je dan na de krachttraining, dat is zowiezo het beste.
Maandag & Donderdag:
Bench press
Incline press
Military press
Upright rows
Parallel bar dips of Lying french press
Standing calf presses
Incline sit ups
Dinsdag & Vrijdag:
Squats
Deadlift
Bent over rows of Pendlay rows
Wide grip chins of Lat pull down
Barbell of Dumbbell curls
Seated calf presses
Lying of hanging leg raises
Natuurlijk kun je ook dit schema wat "tweaken" naar je eigen voorkeur(en) maar het is wel een schema dat al vele jaren voor goede resultaten zorgt.
Vroeger trainden we allemaal zo, en de laatste keer dat ik in de Flex en zo keek was er nog niet veel veranderd wat dat betreft.
Je zou je ook eens kunnen inlezen over een Rippetoe schema.
Dat lijkt mij ideaal voor een (echte) beginner, maar ik heb daar niet zo heel veel ervaring mee.
Oh ja...
Bodybuilders zeggen 3 gram eiwit per dag per kilo lichaamsgewicht (eigenlijk natuurlijk "lean bodymass" dus even het vet wegrekenen...

)
Een diëtiste zal zeggen 0,8 - 1 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht per dag.
Maar als je een diëtiste uitlegt dat je zo intensief aan het sporten bent, en absoluut geen spiermassa wilt verliezen, en zelfs wilt winnen, dan zal ze je waarschijnlijk vertellen dat 2 gram per dag per kilo lichaamsgewicht een goede richtlijn is.
Ik ben gek op alles wat veel eiwitten bevat, dus kom zelf zeker wel aan 3 gr / kg lichaamsgewicht / dag.
Ik ben op 3,5 maanden van 146 kg naar eerst 134,5 kg gegaan en ben inmiddels weer al 136 kg doordat ik in spiermassa flink aankom.
Ik moet meer afgaan op vrienden en familie die me allemaal zeggen; "Goh John, je bent toch weer wel afgevallen?"
Dus het gaat goed!

Mijn doelstelling is:
Bij een lengte van 1,83 mtr. zo'n 110 kg te gaan wegen met een gezond(?!) vetpercentage, goede bloedsuikerspiegel, en een goede bloeddruk!

Dat is allemaal wel eens anders geweest toen ik nog geregeld Frites speciaal met saté sauce en sitisticks at na een krat bier op te zuipen...
Suc6, en ik hoop dat je wat hebt aan mijn verhaal.