XXL Nutrition

Fatass no more!

• Topic Starter Topic Starter
Still going strong!

Basic oefeningen begin nu goed te gaan (zoals ik wiebel niet meer als een idioot bij een squat). Ga volgende week proberen te beginnen aan een 2x2 schema (dus twee daagse split + cardio uiteraard) en eens proberen te zien waar ik aan kan geraken qua gewicht.

Voeding blijft ok. Vanmiddag even gezondigd met een witte baguette met kaas, maar goddamn dat heeft gesmaakt na drie weken geen brood!

Ontbijten blijft lastig als ik niet in het ouderlijk huis verblijf daar ik in m'n nieuwe appartement nog geen keuken heb (sucks balls) en de cafeteria van mijn unief niet echt veel boeiends te bieden heeft voor een cut. Jammer want die worstenbroodjes zijn wel lekker, maar ja. Ga morgen dan maar iets proberen, shakebeker gekocht met de bedoeling er Quaker Oatmeal, magere melk en Whey in te kappen.

Druk mee bezig ;)

Heb me een eetmeter aangeschaft (perfect diet tracker) om totaal kcal inname en nutriëntenverdeling in het oog te houden. Ik hou het voorlopig op een 40/40/20 verdeling wat KH/EW/VT betreft. Verder heb ik wat berekeningen gedaan en kom ik op 2600 kcal onderhoud uit dus ik ga het dagelijks op 1800-2000kcal proberen te houden.

Qua training op aanraden van wat mensen hier ook naar een 2 daags split schema overgegaan, en dit 4 dagen per week.

Dag 1

Bench press, pec deck flyes
Military Press, Dumbbell Lateral Raise
Pushdowns
Crunches
40 minuten cardio

Dag 2
Squat, lying leg curl
Cable Row, Lat pulldown
Barbell Curl, Cable Curl
Standing calf raise
40 minuten cardio

En nu maar verder doen :D

Voorbeeld van eten (maandag)

9h : Whey shake (moest rap gaan, anders zit er nog haver bij)
12h : Mix kip,bruine rijst, erwtjes, mais & arrabiata saus @ 300 kcal
15h : Mix kip, bruine rijst, erwtjes, mais & arrabiata saus @ 300 kcal
19h : Gerookte zalm, twee eitjes geroerd
21h : 200g cottage cheese

je zit echt veel te laag qua eiwitten

Net gezien dat ik bij maaltijd 1 & 2 kip vergeten was bij te zetten :o

Alles same 134,5g eiwit...niet echt weinig lijkt me.

Net gezien dat ik bij maaltijd 1 & 2 kip vergeten was bij te zetten :o

Alles same 134,5g eiwit...niet echt weinig lijkt me.

Aaaaah ... dat veranderd de zaak. Het is idd niet weinig, maar toch nog aan de lage kant ;)
Ik zou wat carbs vervangen door extra eiwitten, en opletten met Mais...

Inderdaad, heb niet te veel mais genomen (50g per maaltijd), en heb de laagste in kh/suiker genomen die ik kon vinden (bio Delhaize). Al de andere hadden extra toegevoegde suikers :mad:

Rawr!

Training ging goed gisteren. Alleen die dumbbell lateral raises gingen voor geen meter na de MP, na een rep of 6-7 al kapot. Maar bon, compounds gaan voor nietwaar?

Cardio erachter ging ook vlot. Ik merk vooral dat het lopen pakken beter gaat. Een paar weken geleden zat ik aan 150BMP aan een jogtempo van 7 km/h, nu bol ik lekker door op 9-10 km/h. Wie het zou interesseren, mijn post KT cardio ziet er meestal zo uit.

20 min lopen op 1% helling.
2,5 min @ 8 km/h (opwarming)
5 min @ 8,5 km/h
5 min @ 9 km/h
5 min @ 9,5 km/h
2,5 @ 11 km/h (eindspurtje)

20min synchro, gradueel op en neer gaan.
2 min stand 7
2 min stand 8
2 min stand 9
2 min stand 8
2 min stand 9
2 min stand 10
2 min stand 9
2 min stand 10
2 min stand 11
2 min stand 12

Rawr!

Training ging goed gisteren. Alleen die dumbbell lateral raises gingen voor geen meter na de MP, na een rep of 6-7 al kapot. Maar bon, compounds gaan voor nietwaar?

Tja, zeggen ze hé ... maar MPs helpen je voorkant schouder ook al snel te overpoweren.
Alleszins bij mij toch.

Indien je laterale kop achterblijft, kan je altijd upright rows als eerste zetten
of de gewone lateral raises. Alles kan ;)

Vergeet wel je rear lateral niet te trainen ;)

I'm still alive!

Vorige week is door persoonlijk shit de tweede helf van de week volledig naar de zak gegaan. Niet deftig kunnen eten (altijd in de rapte) en geen tijd gehad om te sporten :mad:

Vroeger had zoiets fameus kunnen demotiveren, maar gisteren kon ik niet wachten om terug die fitness in te vliegen. Op het programma stonden :

Benchpress 3 x 12 x 20kg -> gelukt
Inclined Benchpress 3 x 12 x 15kg -> gelukt
Military Press 3 x 12 x 15kg -> laatste rep maar 8 uit gekregen
Side lateral raises 2 x 12 x 4kg -> laatste set half gelukt
Push down 3 x 12 x 12,5kg -> gelukt
Crunches
40 min cardio @ 145 BPM

Voor de mensen die zich afvragen vanwaar de p*ssy weights, ik ben een totale beginner die met KT bezig is ter ondersteun van een zwaar afval programma. De eerste weken had ik trouwens nogal last om aan de beweging te wennen (trillende benen & pijnlijke voorarmen). Nu na drie weken lijken alle oefeningen deftig te gaan bewegingsgewijs en ga ik dan ook in gewicht hoger gaan :)

Als iemand trouwens een suggestie heeft voor een tweede schouderoefening i.p.v. de lateral raises, laat maar weten :D

Gisteren tweede dag van de nieuwe "split".

Squats 3 x 12 x 20kg -> gelukt dus volgende keer verhogen
Abductor 3 x 12 x 50kg -> gelukt, met moeite
Bent over row 3 x 12 x 20kg -> gelukt, volgende keer verhogen
Lat pulldown 2 x 12 x 30kg -> laatste set niet kunnen afmaken
Barbell Curl 2 x 12 x 20kg -> geen twee volledige sets kunnen doen
Biceps Curl 3 x 12 x 10kg -> laatste set niet volledig

Cardio : 30 minuten, wat minder als anders maar ik was echt dood op het einde.

Yo Scrat!
Ook als je probeert vet kwijt te geraken kun je in kracht aankomen hoor.
Je moet alleen niet verwachten dat de kilo's er met pakken tegelijk afvliegen, dat gaat niet, werkt niet, en houd geen stand.
Eet zo goed als je kunt, doe één of twee keer per week eens iets lekkers eten wat je eigenlijk volgens je voedingsvoorschrift niet mag eten, en geniet er dan ook van.
Ik denk dat je het dan veel langer vol ga houden, en dat de verloren kilo's ook echt weg zijn, en niet op een gegeven moment weer braaf rond je middel zitten. :D
Als je streng wilt zijn voor jezelf, en je kunt het aan, des te beter, maar ik vind het heerlijk om zo af en toe eens even flink te "junken"...
Een keer een lekkere bak frites met allerlei vettigheid er op, en een één of twee lekkere snacks er bij, gaan je echt niet "de das omdoen" hoor, en het houd het leven wat interesanter! :p

Wat je krachttraining betreft, zou ik zeggen "stick to the basics" en gooi de intensiteit omhoog.
Ga je a.u.b. geen zorgen lopen maken over de ontwikkeling van de achterkant van je schouders enzo.
Als je de basis oefeningen doet, dan komt de spiermassa vanzelf, en zullen ze je op je eerste Mr. Olympia deelname wel duidelijk maken welke spiergroepen wat meer aandacht nodig hebben... :rolleyes:

Als je het voor mekaar krijgt 4x/week krachttraining te doen, dan stel ik het aloude "meat and potatoes" schema voor dat al zovelen voor jou hebben gebruikt, en goede resultaten mee hebben gehad.
Cardio doe je dan na de krachttraining, dat is zowiezo het beste.

Maandag & Donderdag:
Bench press
Incline press
Military press
Upright rows
Parallel bar dips of Lying french press
Standing calf presses
Incline sit ups

Dinsdag & Vrijdag:
Squats
Deadlift
Bent over rows of Pendlay rows
Wide grip chins of Lat pull down
Barbell of Dumbbell curls
Seated calf presses
Lying of hanging leg raises

Natuurlijk kun je ook dit schema wat "tweaken" naar je eigen voorkeur(en) maar het is wel een schema dat al vele jaren voor goede resultaten zorgt.
Vroeger trainden we allemaal zo, en de laatste keer dat ik in de Flex en zo keek was er nog niet veel veranderd wat dat betreft. ;)

Je zou je ook eens kunnen inlezen over een Rippetoe schema.
Dat lijkt mij ideaal voor een (echte) beginner, maar ik heb daar niet zo heel veel ervaring mee.

Oh ja...
Bodybuilders zeggen 3 gram eiwit per dag per kilo lichaamsgewicht (eigenlijk natuurlijk "lean bodymass" dus even het vet wegrekenen... ;) )
Een diëtiste zal zeggen 0,8 - 1 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht per dag.
Maar als je een diëtiste uitlegt dat je zo intensief aan het sporten bent, en absoluut geen spiermassa wilt verliezen, en zelfs wilt winnen, dan zal ze je waarschijnlijk vertellen dat 2 gram per dag per kilo lichaamsgewicht een goede richtlijn is.
Ik ben gek op alles wat veel eiwitten bevat, dus kom zelf zeker wel aan 3 gr / kg lichaamsgewicht / dag.

Ik ben op 3,5 maanden van 146 kg naar eerst 134,5 kg gegaan en ben inmiddels weer al 136 kg doordat ik in spiermassa flink aankom.
Ik moet meer afgaan op vrienden en familie die me allemaal zeggen; "Goh John, je bent toch weer wel afgevallen?"
Dus het gaat goed! :cool:
Mijn doelstelling is:
Bij een lengte van 1,83 mtr. zo'n 110 kg te gaan wegen met een gezond(?!) vetpercentage, goede bloedsuikerspiegel, en een goede bloeddruk! ;)
Dat is allemaal wel eens anders geweest toen ik nog geregeld Frites speciaal met saté sauce en sitisticks at na een krat bier op te zuipen... :o

Suc6, en ik hoop dat je wat hebt aan mijn verhaal. :cool:

Hey Hummer, thanks voor de reply.

Wat je uiteenzet is zo ongeveer waar ik voor aan het gaan ben.

Qua eten heb ik niet echt veel problemen om me aan schone voeding te houden. 1-2 maal per week eet ik wel iets dat niet ideaal is, meestal in sociaal verband, maar dat is zeker niet gepland en op zich heb ik er ook niet zo veel behoefte aan.

Wat de KT betreft probeer ik het zoveel mogelijk op compounds te houden. Je schema dat je hebt gepost ziet er grotendeels uit als iets dat ik zelf van plan ben aan te houden.

Bench press CHECK
Incline press CHECK
Military press CHECK
Upright rows, zal ik zeker eens proberen
Parallel bar dips of Lying french press, idem
Standing calf presses, doe ik al
Incline sit ups zijn nog gewone crunches nu

Squats CHECK
Deadlift Nog niet gedaan, ga het eens proberen
Bent over rows of Pendlay rows CHECK
Wide grip chins of Lat pull down CHECK
Barbell of Dumbbell curls CHECK
Seated calf presses ga ik ook eens proberen
Lying of hanging leg raises ga ik er ook inwerken

Bedankt voor het schema, kan ik met enkele minimale aanpassingen makkelijk volgen. Zoals gezegd heb ik tot nu toe (3 weken) met lichte gewichten getraind om aan de bewegingen te wennen en de techniek aan te leren. Vanaf nu zal alles gradueel omhoog gaan tot ik het echt begin te voelen, so watch this space :D

Ik ben er ook bewust van dat dit een werk van lange adem gaat zijn. Het heeft jaren gekost om in mijn bedenkelijke toestand te komen, ik ga er ook van uit dat het meer dan een paar maandjes gaat duren om de dingen terug in orde te krijgen. Qua gewicht is op dit moment OK, ik kom van 88kg een maand geleden naar 85kg nu. Ik werk veel eiwit naar binnen en samen met de krachtraining denk ik wel dat spierverlies beperkt zal zijn.

Ik ga nog eens proberen middel & buikomtrek te meten vanavond, ben benieuwd hoe dat is geevolueerd.

"We" houden je in de gaten, moatj'n! :study:

Effe gemeten...

Oud
Gewicht : 88kg
Buik : 110cm
Middel : 100cm

Nieuw
Gewicht : 85kg
Buik : 106cm
Middel : 92cm
:eek:

Gaat lekker :D Heb een paar keer gemeten om te zien of ik wel de breedste plaats heb. :rocknana:

Effe gemeten...

Oud
Gewicht : 88kg
Buik : 110cm
Middel : 100cm

Nieuw
Gewicht : 85kg
Buik : 106cm
Middel : 92cm
:eek:

Gaat lekker :D Heb een paar keer gemeten om te zien of ik wel de breedste plaats heb. :rocknana:
Als ik jou was zou ik ook even de borst, schouders, bovenarm, onderarm, bovenbenen, en kuiten meenemen in de meting(en)
Als je toch bezig bent! ;)

Maare....
Gaat goed éh! :cool:

En dringed tijd deze blog terug in gang te trekken.

Ik ben sinds de laatste keer dat ik postte hier het huis uitgetrokken in mijn eigen appartement getrokken. Nogal druk bezig geweest met alles in orde te krijgen (maar blijven sporten!) Vele voordelen hier aan verbonden, de belangrijkste zijn :

1) Vroeger woonde ik 1h openbaar vervoer weg van mijn werk/gym. Nu ben ik er op 10 minuten stappen :D
2) Volledige controle wat er in huis komt qua eten

Ben nog altijd bezig met het programma dat ik mezelf heb voorop gesteld. Ben sterker aan het worden, conditie is pakken beter en het gewicht gaat traag maar zeker naar beneden.

De 80kg halen tegen het einde van het jaar halen gaat lastig worden, maar ik ga nu het semester ten einde is en ik enkele weken verlof heb ervan profiteren om in een hogere versnelling te schieten om het alsnog te proberen halen. Wish me luck!

Goed dat je de draad weer opneemt. Succes !

Terug
Naar boven