MuscleMeat

Flexibiliteit

Big Gerard

Advanced Bodybuilder
20 jaar lid
Waardering
67
Allen,

Ik merk dat ik door kracht trainingen mijn spieren toch wat stijver beginner te worden.

Nou vroeg ik me af of jullie nog speciale oefeningen doen t.a.v. flexibiliteit. Mogelijk aan het einde van je training of op rustdagen of een ander moment van de dag?

Graag jullie ervaringen, alvast bedankt.

Wat rekken en strekken voor het slapen gaan.

Foam rollen VOOR de training en op rustdagen.

Mag ik vragen waaruit je opmerkt dat je spieren stijver worden?
Of bedoel je meer de mobiliteit van bijvoorbeeld je schouders?

beetje stretchen/mobiliteit voor het squatten. spanning keert terug in mijn w-up sets.
verder oefeningen met full rom uitvoeren. Dan zullen je spieren nooit te stijf zijn voor de oefeningen die je uitvoert.

doe oefeningen als pull-overs, walking lunges en stiffed leg deadlifts, dan blijven je schouders, hammies en heupen aardig soepel imo.
of wat stretchen van spieren die je niet traint, in de rust tussen je setjes. gebruik je tijd nuttig.

foamrollen is overschat imo

• Topic Starter Topic Starter
Wat rekken en strekken voor het slapen gaan.

Foam rollen VOOR de training en op rustdagen.

Mag ik vragen waaruit je opmerkt dat je spieren stijver worden?
Of bedoel je meer de mobiliteit van bijvoorbeeld je schouders?

Schouders zijn flexibel genoeg, dit komt ook doordat ik shoulder discloates regelmatig uitvoer.

Met name bij het aantrekken van sokken, dus waarschijnlijk mijn onderrug.

beetje stretchen/mobiliteit voor het squatten. spanning keert terug in mijn w-up sets.
verder oefeningen met full rom uitvoeren. Dan zullen je spieren nooit te stijf zijn voor de oefeningen die je uitvoert.

doe oefeningen als pull-overs, walking lunges en stiffed leg deadlifts, dan blijven je schouders, hammies en heupen aardig soepel imo.
of wat stretchen van spieren die je niet traint, in de rust tussen je setjes. gebruik je tijd nuttig.

foamrollen is overschat imo

Spieren zijn zeker niet te stijf voor de oefeningen die ik uitvoer. Voer ook alle oefeningen op full range uit, maar zoals ook hierboven vermeld met het aantrekken van sokken bijvoorbeeld.

Waarom is foamrollen overschat, ik doe het overigens niet

Foamrollen werkt bij mij uitstekend. Wel goed uitvoeren en je tijd nemen.

Misschien minder mobiel in je rug.

Spieren zijn zeker niet te stijf voor de oefeningen die ik uitvoer. Voer ook alle oefeningen op full range uit, maar zoals ook hierboven vermeld met het aantrekken van sokken bijvoorbeeld.

Waarom is foamrollen overschat, ik doe het overigens niet

ik vind foamrollen overschat, het heeft vast zijn waarde.
Maar ik ga geen onnodige tijd besteden aan corrective exercises of foamrollen aan gebieden die goed functioneren, wat bij veel mensen het geval is waarschijnlijk.
een 25min foamroll sessie op een training van 75min is gewoon doodzonde.

5min aan je probleem area kan altijd natuulijk, maar het is een beetje overhyped en dan slaan mensen door

Ik rek redelijk veel vanwege het roeien. Het is toch wel verdomde handig als je lange halen kunt maken. Ik stretch met name mijn onderlichaam: glutes, kuiten, hams en quads. Ben er in totaal zo'n 20 min per dag mee bezig.
Verder doe ik pec stretches en shoulder dislocations voor het squatten.

Ik rek redelijk veel vanwege het roeien. Het is toch wel verdomde handig als je lange halen kunt maken. Ik stretch met name mijn onderlichaam: glutes, kuiten, hams en quads. Ben er in totaal zo'n 20 min per dag mee bezig.
Verder doe ik pec stretches en shoulder dislocations voor het squatten.

Thanks dat is nog is een goeie reactie!

Welke stretch oefeningen voer je dan uit, heb je hier misschien wat voorbeelden van?

Ik dacht zelf ook meer aan elke dag of op rustdagen wat extra strech oefeningen, aangezien ik eigenlijk niet van plan was of extra tijd bij mijn workouts te plakken.

ik vind foamrollen overschat, het heeft vast zijn waarde.
Maar ik ga geen onnodige tijd besteden aan corrective exercises of foamrollen aan gebieden die goed functioneren, wat bij veel mensen het geval is waarschijnlijk.
een 25min foamroll sessie op een training van 75min is gewoon doodzonde.

5min aan je probleem area kan altijd natuulijk, maar het is een beetje overhyped en dan slaan mensen door

Eens. Zoals hierboven aangegeven, ik ben ook meer opzoek naar extra strech oefeningen op rustdagen, aangezien ik eigenlijk niet van plan was of extra tijd bij mijn workouts te plakken.

Thanks dat is nog is een goeie reactie!

Welke stretch oefeningen voer je dan uit, heb je hier misschien wat voorbeelden van?

Ik dacht zelf ook meer aan elke dag of op rustdagen wat extra strech oefeningen, aangezien ik eigenlijk niet van plan was of extra tijd bij mijn workouts te plakken.

Jazeker!

In dit pdf'je staan er een paar: [Link niet meer beschikbaar]

Ik doe daarvan nr. 5 t/m 9A

http://www.concept2.com/indoor-rowers/training/tips-and-general-info/stretching

En ik doe de sitting hamstring stretch (de laatste)

Qua pecs doe ik een standaard doorway stretch.

Hoop dat je er wat aan hebt :)

Terug
Naar boven