XXL Nutrition

fruitflow/optiflow

flex1976

Cool Novice
20 jaar lid
Waardering
129
Iemand hier bekend met het supplement fruitflow? Ik kwam het tegen in een interview met Tom Dumoulin en heb hier wat over gegoogeld. Het is een product ontwikkeld en gepatenteerd door DSM. Het is wetenschappelijk bewezen dat het gezondheids bevorderende eigenschappen heeft met name voor de bloeddruk en voor het cholesterol.
Toen ik het zelf wilde bestellen, kwam ik het op de nederlandse sites nergens tegen, enkel in een gelletje op een site voor wielrenvoeding en dergelijke.
Nu heb ik het wel in het buitenland kunnen vinden onder de naam optiflow en besteld.
Gezien de gezonheidsbevorderende effecten denk ik dat het zeker een meerwaarde kan zijn in de bb wereld.

Ik zou die klinische studies dan weleens willen zien.

Dit is de enige goedgekeurde claim die ik over het supplement kan vinden:
helps maintain normal platelet aggregation, which contributes to healthy blood flow

Niets over bloeddruk of cholesterol.

• Topic Starter Topic Starter
1365067509415.jpg

In u.s. is dit product al vaker vervangen door asperine ivm minder bijwerkingen.

@Galen: beetje verder googelen ;)

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28918674

wat gevonden

Edit: kunt wel merken dat Provexis flinke invloed heeft gehad op de uiteindelijke papier. Ten eerste heeft de trialregistratie (http://www.isrctn.com/ISRCTN33471815) NA afronding van de studie plaatsgevonden.
Verder staat in de trialregistratie als primaire uitkomstmaat:
The primary end point is change in mean systolic blood pressure (mmHg) between baseline and each follow up point.
De verandering in het gemiddelde van de systolische bloeddruk is nergens te vinden. Alleen de baseline waarde van alle proefpersonen, en de post-interventiewaarde na inname placebo of Fruitflow individueel. (waarom niet pre-post van beide en dan gewoon de mean change rapporteren?)

En als secundaire uitkomstmaat:
Change in mean diastolic blood pressure between baseline and each follow up point
De verandering in het gemiddelde is in de gehele paper nergens te vinden. Zelfde verhaal.

Verder:
A total of 18 apparently healthy adult males, aged 25–65 years, were recruited into the study, with 12 subjects ultimately completing the intervention
Waarom vielen deze mensen uit?

Dan de statistiek:
followed by post hoc Bonferroni’s t-tests (one tailed) for comparison of FF treatment with placebo
Waarom one tailed? Er is geen enkele reden om aan te nemen dat het effect niet de andere kant op kon uitslaan. Zo krijg je wel makkelijker wat significant ja.
En waarom geen rapportage van 95%-betrouwbaarheidsintervallen?

De grootste valkuil hieraan is misschien nog wel dat het een 24-uursstudie was. Veel middelen die de bloeddruk verlagen doen dit initieel wel in meer of mindere mate, maar na enkele dagen of weken vervalt het effect geheel.

Dit lijkt tevens de enige studie hierover te zijn. Op basis van deze kleinschalige (n=12) en slecht gerapporteerde studie zou ik alleszins m'n geld hier niet aan willen verspillen.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=fruitflow+AND+cholesterol
Geen resultaten.

Laatst bewerkt:
Maar het is wel ontwikkeld door DSM, niet door een willekeurige supplementenboer.

Screenshot_20180902-123011.png

En bovenstaande gezondheidsclaim krijg je ook niet zomaar..

Typische reactie van een narcistisch mannetje.
Ik schat het medisch team van een topsporter toch iets hoger in dan @Galen
Maar goed ik ben geen verkoper van dit supplement, wilde het alleen hier posten ter info voor de geïnteresseerden.
Typisch reactie van iemand die goedgelovig is. Ronnie Coleman was zo groot vanwege de Celltech, toch? Wel raar dat zo'n topwielrenner met zijn gehele medische team toch last heeft van prehypertensie en daar een voedingssupplement geheel belangeloos voor neemt!

Weet je wie wel 'verkoper' is van dit supplement? Dumoulin, hij krijgt bakken met geld ervoor om het te promoten. En ik weet toevallig dat mijn supplementenboek op de boekenplank staat bij één van de diëtisten van Team Sunweb (bij de 'head nutrition expert' van het team).

Typische reactie van iemand die niet kan lezen. Weet je wat de gezondheidsclaim is? De gezondheidsclaim die ik in mijn eerste reactie al had geplaatst hier in dit topic en die niets met hypertensie of cholesterol heeft te maken zoals jij claimt.

Aan je gebruikersnaam te zien ben je waarschijnlijk geboren in 1976. Je loopt ruim 40 jaar op deze aardbol rond en je trapt nog steeds overal in en hebt niet leren begrijpend lezen? Manmanman.

Laatst bewerkt:

Vreemde titel voor zo’n artikel. De Efsa heeft de claim van Fruitflow in 2009 goedgekeurd, beetje vreemd om dat feitje in de titel van zo’n breed artikel in 2017 te zetten.

Normaal wordt de titel wel bepaald door de journal en niet door de schrijver, maar lijkt toch sterk gekozen te zijn om fruitflow als goedgekeurd wondermiddel te bestempelen

10% van de claims wordt goedgekeurd onder artikel 13, er zijn op dit moment 4600 claims goedgekeurd. Is niet zo bijzonder.

Volgens het artikel zou de goedgekeurde claim zijn:
“water-soluble tomato concentrate (WSTC) I and II helps maintain normal platelet aggregation, which contributes to healthy blood flow”

Maar volgens officiële Efsa documenten is de geregistreerde claim:
“fruitflow helps maintain normal platelet aggregation”

De vraag blijft dan of er een significant gezondheidswinst is voor een persoon die dit als supplement neemt.

Vreemde titel voor zo’n artikel. De Efsa heeft de claim van Fruitflow in 2009 goedgekeurd, beetje vreemd om dat feitje in de titel van zo’n breed artikel in 2017 te zetten.

Normaal wordt de titel wel bepaald door de journal en niet door de schrijver, maar lijkt toch sterk gekozen te zijn om fruitflow als goedgekeurd wondermiddel te bestempelen

10% van de claims wordt goedgekeurd onder artikel 13, er zijn op dit moment 4600 claims goedgekeurd. Is niet zo bijzonder.

Volgens het artikel zou de goedgekeurde claim zijn:
“water-soluble tomato concentrate (WSTC) I and II helps maintain normal platelet aggregation, which contributes to healthy blood flow”

Maar volgens officiële Efsa documenten is de geregistreerde claim:
“fruitflow helps maintain normal platelet aggregation”

De vraag blijft dan of er een significant gezondheidswinst is voor een persoon die dit als supplement neemt.
Zit inderdaad nogal een enorme conflict of interest onderaan de paper:
upload_2018-9-2_13-2-40.png

MAAR DUMOULIN ZEGT DAT HET GOED IS!!!!11!1!1!1!

PS mijn biceps zijn groter dan die van Dumoulin, dussssss

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven