MuscleMeat

Full-body schema check!

iamarmor

Dutch Bodybuilder
Waardering
7
Lengte
1m80
Hallo,

Ik heb net een nieuw fullbody-schema opgesteld en ben benieuwd wat jullie er van vinden. Opmerkingen en verbeteringen zijn altijd welkom!

Workout A
Squat 3×5
One arm dumbbell row 3x8
Bench Press 3×5
lat pulldown wide grip 3x8
Ez bar concentration curl 3x8
Dumbbell calf raise 3x8

Workout B
Squat 3×5
Military Press 3×5
Lat pull down (supinated grip) 3×5
Flat dumbbell bench press 2×8
Hyperextension 3x8
Cable overhead triceps extension 3x8

Heb geen mogelijkheid tot deadliften in de sportschool maar zodra ik al het materiaal voor mijn homegym bijeen heb zal daar verandering in komen en kan ik lat pulldown en dumbbell row vervangen door deadlift en lat pulldown (supinated grip) door barbell row.

Alvast bedankt voor de feedback!

Laatst bewerkt:
Heb geen mogelijkheid tot deadliften in de sportschool maar zodra ik al het materiaal voor mijn homegym bijeen heb zal daar verandering in komen en kan ik lat pulldown en dumbbell row vervangen door deadlift en lat pulldown (supinated grip) door barbell row.

Alvast bedankt voor de feedback!

Wanneer je homegym af is, stop je dan met sportschool?
Want anders heeft het nog wijnig zin, om dan alleen te deadliften thuis en de rest van de training in de sportschool..

Ik ben hier nogal nieuw op het forum, maar ik ben ook zelf begonnen met een full-body routine dus draag ik graag mijn steentje bij!

• Het eerste wat mij opviel is dat je squats doet op beide dagen. Als je voor afwisseling wilt gaan, dan zou ik dumbbell lunges of iets dergelijks doen op 1 van de dagen.
  • Ik zou die lat pulldown op de eerste dag vervangen door een tricepsoefening. Voor de rug heb je al rows (en voor de biceps de curl). De triceps wordt wel getraind met de bench press, maar da's indirect.
  • Beide dagen doe je bench press, maar de ene is barbell en de andere dumbbell. Misschien nog een tikkeltje meer verschillend maken door ofwel incline bench of decline bench of dumbbell fly.
  • Geen abs, of zitten die op een ander schema?

Hopelijk zit er geen enkele newb-fout in dat lijstje :p

• Topic Starter Topic Starter
Wanneer je homegym af is, stop je dan met sportschool?
Want anders heeft het nog wijnig zin, om dan alleen te deadliften thuis en de rest van de training in de sportschool..

Als ik al het materiaal voor mijn homegym heb stop ik inderdaad met sportschool en ga ik mijn trainingen volledig thuis doen.

Ik ben hier nogal nieuw op het forum, maar ik ben ook zelf begonnen met een full-body routine dus draag ik graag mijn steentje bij!

• Het eerste wat mij opviel is dat je squats doet op beide dagen. Als je voor afwisseling wilt gaan, dan zou ik dumbbell lunges of iets dergelijks doen op 1 van de dagen.
  • Ik zou die lat pulldown op de eerste dag vervangen door een tricepsoefening. Voor de rug heb je al rows (en voor de biceps de curl). De triceps wordt wel getraind met de bench press, maar da's indirect.
  • Beide dagen doe je bench press, maar de ene is barbell en de andere dumbbell. Misschien nog een tikkeltje meer verschillend maken door ofwel incline bench of decline bench of dumbbell fly.
  • Geen abs, of zitten die op een ander schema?

Hopelijk zit er geen enkele newb-fout in dat lijstje :p

• Is ook de bedoeling dat ik 3x per week squat, ga beetje het principe van rippetoe doen (elke training verhogen ...)
  • Waarom lat pulldown vervangen door triceps-oefening?, triceps is maar een kleine spier en wordt al indirect meegetraind met military press, bench press, flat bench press. Zelfde principe voor biceps.
  • Die flat dumbbell press zou ik inderdaad kunnen vervangen door incline dumbbell press.
  • Abs doe ik enkel als ik daar zin in heb, worden indirect al een beetje gebruikt bij compounds.

Laatst bewerkt:
Waarom lat pulldown vervangen door triceps-oefening?, triceps is maar een kleine spier en wordt al indirect meegetraind met military press, bench press, flat bench press. Zelfde principe voor biceps.

Zal wel mijn eigen (verkeerde?) mindset zijn van 1 oefening per spiergroep te doen. Natuurlijk zijn de grote spiergroepen belangrijker, daar geef ik je gelijk :) Maar ik moet wel zeggen, de 3 indirecte oefeningen die je opsomt doe je op 2 verschillende dagen. En de tweede dag doe je military press en (inclined) bench press EN triceps extensions, terwijl je op dag 1 enkel die bench press hebt. Lijkt me wat onevenwichtig.

Heb het wat aangepast:
Workout A
Squat 3×5
One arm dumbbell row 3x8
Bench Press 3×5
lat pulldown wide grip 3x8
Cable overhead triceps extension 3x8
Dumbbell calf raise 3x8

Workout B
Squat 3×5
Military Press 3×5
Lat pull down (supinated grip) 3×5
Incline dumbbell press 3×8
Hyperextension 3x8
Ez bar concentration curl 3x8

Is dit al wat beter? Ben van plan lat pulldowns te blijven doen tot ik met goede techniek 3x8 pullups kan doen.

---------- Toegevoegd om 18:27 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 14:19 ----------

Iemand nog advies?

Je kan lat pully's doen wat je wil, je zal nooit een echte pullup kunnen performen. En dat zeg ik als ex fat-ass uit ervaring. Ga echte pully's doen ondersteund door iemand bij je voeten. Desnoods gaat hij/zij je licht omhoog helpen maar negatief je die reps wel helemaal zelf.

Het werkt allemaal net even wat anders als lat pully's...

Met jouw methode zul je er (uiteindelijk) wellicht ook komen, maar naar mijn ervaring is dat niet DE manier.

Kan wel een paar pullups doen maar geen acht na elkaar. In de gym hebben ze wel een assisted pullup machine, beter dat dus?

Laatst bewerkt:
Dat is perfect om het te leren. Eerst zoveel als je zelf kan. Daarna een gewicht instellen dat je 3x10 net aan haalt met die assisted pullup machine. succes. En onthoud: de aanhouder wint. Ik kon er niet eens 1. En was dik. En nu ram ik er zo 10 model uit :D

Terug
Naar boven