Fitness Seller

Geen energie: cheat meal of dagelijkse kcal omhoog?

Achillis

Novice
Waardering
1
Lengte
1m78
Massa
69kg
Hey guys and girls,

Graag zou ik van jullie wijsheid gebruik willen maken.

Ik ben nu sinds een maandje weer bezig met een cut. Resultaten zijn goed. Elke week netjes 0,5 kilo eraf. Alleen de laatste paar dagen heb ik echt geen energie/kracht meer. Ik weet dat 't altijd moeilijk is tijdens een cut, maar het wordt nu wel echt extreem. Ik vraag me af hoe ik dit het beste kan verhelpen.

Misschien sport ik nu wel gewoon teveel? Misschien heb ik af en toe een cheat meal nodig (lichamelijk, geestelijk kan ik prima zonder)? Misschien eet ik toch te weinig (carbs)?

Extra info:
- Ik ben een vrouw van 27. Ik weeg nu 68,8 kg. Ik ben 1.78m
- Ik ben sinds maandag (voor 't eerst) begonnen met creatine
- Ik slaap voldoende (8 a 9 uur per nacht)
- Mijn sportschema ziet er als volgt uit:

ma: 2 uur sportschool (10min warm up, 15min plyo, 5 min goalie arms, fb kracht, 30min lit cardio, 5min cooling down)

di: hockey training (30 min keepertraining, daarna 60 min vrij rustig)

wo: rust

do: hockey training (90 min vrij rustig)

vr: 2 uur sportschool (10min warm up, 15min plyo, 5 min goalie arms, fb kracht, 30min lit cardio, 5min cooling down)

za: half uur sportschool (10 min warm, 20min hiit cardio, 5 min cooling down)

zo: hockey wedstrijd (70min heel rustig)

Verder zal ik ook nog wel even m'n huidige voedingsschema (carbcycle) toevoegen. Op een gemiddelde dag zit ik op: 1650 kcal, 136gr eiwit, 173gr carbs, 46gr vet. Dit komt neer op een verhouding van 33/42/25.

Ik hoop dat jullie zo genoeg info hebben om me te kunnen helpen.

Alvast bedankt!

Bijlagen

• Topic Starter Topic Starter
is vrij laag, zeker voor de hoeveelheid sporten die je doet... hoe heb je je onderhoud berekend? en hoever zit je hieronder met je eetschema? wellicht je tekort iets verkleinen?

Thanks voor je reactie. Ik heb m'n BMR berekend via de Katch-McArdle methode (vetpercentage op sportschool laten meten, maar niet 100& accuraat). En via de Harris-Benedict methode (ik heb dan ipv van m'n huidige gewicht, m'n "streef" gewicht genomen. Dan kom ik bij beide uit op een BMR van ongeveer 1400. Dat vermenigvuldigd met een activiteitsfactor van 1,55 maakt een onderhoud van 2150. Daar heb ik 500 vanaf gehaald voor m'n cut. Zo ben ik uitgekomen op de 1650 kcal.

Dan maar misschien 300 onder onderhoud gaan zitten?

Thanks voor je reactie. Ik heb m'n BMR berekend via de Katch-McArdle methode (vetpercentage op sportschool laten meten, maar niet 100& accuraat). En via de Harris-Benedict methode (ik heb dan ipv van m'n huidige gewicht, m'n "streef" gewicht genomen. Dan kom ik bij beide uit op een BMR van ongeveer 1400. Dat vermenigvuldigd met een activiteitsfactor van 1,55 maakt een onderhoud van 2150. Daar heb ik 500 vanaf gehaald voor m'n cut. Zo ben ik uitgekomen op de 1650 kcal.

Aangezien je zoveel sport zou ik gewoon op onderhoud gaan eten. Het kcal tekort crëer je dan door al het sporten.

als je uitgaat van je streef gewicht (wat lager is als je gaat cutten dan je huidige gewicht) en je gaat dan nog eens 500kcal onder onderhoud zitten terwijl je behoorlijk veel sport, dan kan ik me wel voorstellen dat je soms wat energie mist:P ik zou gewoon een tekort van 200kcal op je streefgewicht, of 300kcal op huidige gewicht eens proberen... als je te drastisch kort op eten houd je t sporten niet meer vol, en verbrand je weer minder met sporten... dan kan je imho beter iets meer eten en volle bak sporten:)

• Topic Starter Topic Starter
Aangezien je zoveel sport zou ik gewoon op onderhoud gaan eten. Het kcal tekort crëer je dan door al het sporten.

Thanks voor je reactie en advies. Je onderhoud bereken je toch door rekening te houden met je sporten? Als ik mijn onderhoud zou berekenen zonder rekening te houden met sport (activiteits factor 1,2) en dan mijn onderhoud zou berekenen, dan snap ik zeker je punt. Je krijgt dan alles binnen wat je nodig hebt en creer je een tekort dmv sporten. Dat bedoel je waarschijnlijk?

als je uitgaat van je streef gewicht (wat lager is als je gaat cutten dan je huidige gewicht) en je gaat dan nog eens 500kcal onder onderhoud zitten terwijl je behoorlijk veel sport, dan kan ik me wel voorstellen dat je soms wat energie mist:P ik zou gewoon een tekort van 200kcal op je streefgewicht, of 300kcal op huidige gewicht eens proberen... als je te drastisch kort op eten houd je t sporten niet meer vol, en verbrand je weer minder met sporten... dan kan je imho beter iets meer eten en volle bak sporten:)

Thanks. Daar heb je opzich wel een punt haha. Ik zat alleen te denken dat als ik m'n streef gewicht zou nemen, dat dat wel ok zou zijn omdat vet toch geen energie nodig heeft. Maar nu bedenk ik me dat dat niet helemaal klopt. Want alhoewel vet geen energie nodig heeft, je zeult het wel mee. En dus verbrand je meer.
Denk misschien dat de activiteitsfactor van 1,55 niet helemaal correct is. Als ik er 1,65 van maak, dan kom ik uit op 1850kcal voor de cut. Dat is precies de 200 meer die jij voorstelt. Sounds good to me :thumbup:!

Nu nog beetje klooien met m'n nieuwe macros.. Denk dat ik op 140gr eiwit, 207gr carbs, 51 gr vet ga zitten. Dat is 30/45/25. Dat is wel ok toch? Gewoon kijken hoe ik daarop reageer. Maar het is niet te veel eiwit voor mij toch?

Nogmaals dank voor het advies!

Terug
Naar boven