BEVEREN (België) - We leven in een raar landje. Het is een bedenking die we wel vaker maken en die nu opnieuw door het hoofd spookt bij het lezen van een bericht uit Beveren. Daar werd een 15-jarig meisje onlangs opgeroepen voor een nieuwe identiteitskaart, maar de bevolkingsdienst stuurde haar wandelen omdat de pasfoto in strijd was met de regels… Het meisje heeft een agressieve hersentumor, verloor al het haar na een chemokuur en stond dus met een ‘bandana’ (haarband) op de foto. Mag niet, was de kurkdroge reactie van de bevolkingsdienst. Hoofddeksels zijn niet toegestaan. En dus staat het meisje nu kaal op de identiteitskaart.
Pijnlijk.
Na een bericht in de krant, waren de verontwaardigde reacties niet uit de lucht. Het gemeentebestuur van Beveren liet intussen geschrokken weten dat het om een spijtig “misverstand” gaat. Maar, “het personeel heeft gedaan wat het moest doen”…
De oplossing? Wat medische attesten voorleggen, meer niet. Maar daar heeft de moeder van het meisje geen zin in. “We weten niet of het met onze dochter nog wel goed komt. Daarom wil ik mijn tijd niet besteden aan het bij elkaar zoeken van allerlei attesten.”
Geef toe, het is een schrijnend verhaal.
Daar komt nog bij dat het hoofddekselverbod voor pasfoto’s niet voor iedereen geldt. Moslima’s mogen wél met een hoofddoek op de foto. Een meisje met kanker niet. Is dat geen ergerlijk geval van discriminatie en moet het Centrum voor Gelijke Kansen en Racismebestrijding nu niet ingrijpen? Voor wie er nog aan zou twijfelen: het ene hoofddoekje is het andere niet.
Doodziek word ik hier van...