AndroidHealthClinic

Gewrichten en pezen

Bezoekers in dit topic

Gast 169938

Cool Novice
Lid geworden
6 sep 2020
Berichten
74
Waardering
33
Lengte
1m83
Massa
87kg
Vetpercentage
16%
Delete
 
Laatst bewerkt:
Ik heb dit forum al afgezocht maar vind momenteel niet echt duidelijke antwoorden.

Mijn problemen met gewrichten en pezen beginnen weer op te steken. Jarenlang heb ik onder de 60kg rondgelopen. Slechte levenstijl (drugs, alcohol, weinig slapen en niet goed eten).

Sedert 2020 is mijn gewicht van 64 naar ergens in de 80 geschoten. (Ik ben 1m83). Dit heb ik vooral op lichaamsgewicht trainingen gedaan. Had ook wel wat extra vet (16-17%) dus dat is ondertussen een beetje weggewerkt (nu 12-13) zoals vroeger.

Bij gelijk welk schema heb ik schrik voor mijn schouders en polsen. Nu zelfs ook voor de knieën. Ik merk een soort pijn op die mijn vrienden niet hebben bij het trainen. Scherp, en maakt het onmogelijk om hard te trainen.

Elke keer als mijn bench opgebouwd is tot 80kg of mijn squat tot 110. Wat ik persoonlijk niet veel vind, krijg ik last van mijn pezen en gewrichten. En MOET ik weer afbouwen.

Zit nu in een PPL. 3 dagen dan 1 dag triceps,buikspieren en schouders. Weer 3 dagen dan 1 dag rust. Lijkt goed te werken.

Dieet is volgens mij goed. Onderhoud, 2gr proteïne per kg. Elk 3-4 uren gevarieerde maaltijd. Slaap is matig. Stressvolle situatie.

Ok lang verhaal kort wat kan ik hieraan doen.
Slaap optimaliseren en stress reduceren. Richten op hypotrofie en niet op kracht. Supplement gebruiken voor soepele gewrichten.
Maar vooral stress reduceren, ademhalings technieken, yoga, en leren accepteren, en er niet om stressen.
 
Hoe zit het technisch? De benchpress is gewoon een schoudernaaier. Waar ik zo aan denk zijn: polsen niet recht houden, zwaar benchen in de smith, gewoon te recht heffen in een hoek van 90 graden met de schouders etc, oneven benchen, te lang te zwaar benchen (m.a.w. weken in het rood trainen)

Idem met squat: gewicht op je armen pakken in plaats van de bovenrug?, te small squatten ging mij ook niet goed, knieen naar binnen duwen bij het uitduwen(heb ik mijn patellapezen mee naar de zak geholpen destijds)?, een te snelle opbouw en pezen die dit tempo niet aan kunnen. hopelijk kom je eruit ;)

kort gezegd het kan aan veel liggen, maar jezelf verdiepen en jouw lifts filmen kan een idee zijn.

verder sluit ik me aan bij Ron. Supps voor pezen en gewrichten zou ik zeker niet laten voor die paar euro's. en Stress is bij mij ook gewoon een dooddoener. Op het einde van een schema merk ik dit fel of als ik ziek word dan krijg ik ook pijntjes.
 
Ik snap je ppl schema niet, zit er een extra tricepsdag achter?
 
Slaap optimaliseren en stress reduceren. Richten op hypotrofie en niet op kracht. Supplement gebruiken voor soepele gewrichten.
Maar vooral stress reduceren, ademhalings technieken, yoga, en leren accepteren, en er niet om stressen.

Ok zal ik proberen, al is het nogal moeilijk om stress te reduceren in mijn geval. Supplementen zoals MSM (glucosamine) dus?

En slaap probeer ik te optimaliseren.. Denk dat het vooral aan overtrainen ligt. Ik heb het moeilijk met rustdagen nemen dus vul ik die de laatste dagen in met triceps,buikspieren en schouders. Omdat dat de kleinere spiergroepen zijn die wat extra aandacht kunnen gebruiken. (Zit 2 dagen tussen voor ik die opnieuw train)

Ergens weet ik wel dat ik waarschijnlijk betere resultaten zou halen moest ik dit niet doen.

Stijneke Bedankt.

Ik snap je ppl schema niet, zit er een extra tricepsdag achter?

Inderdaad. Triceps met schouders en buikspieren
 
Oefeningen zoeken die geen last geven.
Zolang ik al train geeft een arm oefening met 2 handen aan een rechte bar polsklachten. EZ stang, hammer grip nergens last van. Dat kan het verschil maken tussen wel of geen armen kunnen trainen.
Bij de knie kan het aan de squat techniek liggen, stand van voeten. Geen last met legpress?
 
Bij de fysio kreeg ik altijd te horen dat zodra je spieren groter/sterker worden, de balans van de spieren en stretch ook belangrijker word. Spieren worden korter en dus meer trek op die pezen. Nooit verder onderzocht of dit klopt trouwens...

Dit naast de al genoemde correcte uitvoering, want in deze gevallen krijg je dingen als scherpe pijnen en knakkende knieën etc.
  • Correcte uitvoering, bijv. een goede warming up waarin je alleen maar let op de uitvoering. Dit helpt bij de zware gewichten daarna
  • Stretchen (pro actief is het beste, maar we weten allemaal dat we dit altijd pas gaan doen als we last krijgen ;) )
  • Spierbalans monitoren (overtrainen borst omdat die oefening lekker gaat zie je vaak)
 
Laatst bewerkt:
Zelfde problemen hier
Train al 6 jaar met peesklachten.
Elke bulk wordt vaak weer teniet gedaan door een blessure. Vervolgens weer belasting weghalen of verlagen en weer terugkomen.
Zelf een heel jaar eruit gelegen.

Goede begeleiding is de key.
En inderdaad niet teveel doen.
 
Back
Naar boven