XXL Nutrition

Goede buikspieroefeningen voor lange mensen

Megalodon

Dutch Bodybuilder
Waardering
6
Lengte
1m93
Massa
103kg
Vetpercentage
14%
Nee, ik ga niet vragen naar een snelle sixpack. Maar omdat daar zoveel topics over zijn heb ik geen hol aan de zoekfunctie.
Ik ben relatief lang en merk dat ik buikspieroefeningen in mijn routine toch wel fijn vind. Met squat en deadlift pak je ze indd ook, maar even 1 a 2 x in de week de buik extra pakken vind ik toch wel fijn. Nu heb ik het probleem dat gewone crunches niet meer echt ''werken'' en met gewichten achter mijn hoofd of gestrekte armen krijg ik al gauw last van mijn rug. Het zelfde geldt voor leg raises e.d. (simpel: moment= kracht * arm, en mijn zwakste schakel is mijn rug.)

Mijn vraag is dan ook, zijn er hier (lange) mensen die hetzelfde probleem hebben en een paar goede oefeningen weten die wel zwaar zijn, maar wel de buik zoveel mogelijk isoleren en de rug zoveel mogelijk onbelast laten.
Ik heb natuurlijk wel het één en ander geprobeerd, maar elke x het wiel opnieuw uitvinden is ook niet altijd handig.

Nee, ik ga niet vragen naar een snelle sixpack. Maar omdat daar zoveel topics over zijn heb ik geen hol aan de zoekfunctie.
Ik ben relatief lang en merk dat ik buikspieroefeningen in mijn routine toch wel fijn vind. Met squat en deadlift pak je ze indd ook, maar even 1 a 2 x in de week de buik extra pakken vind ik toch wel fijn. Nu heb ik het probleem dat gewone crunches niet meer echt ''werken'' en met gewichten achter mijn hoofd of gestrekte armen krijg ik al gauw last van mijn rug. Het zelfde geldt voor leg raises e.d. (simpel: moment= kracht * arm, en mijn zwakste schakel is mijn rug.)

Mijn vraag is dan ook, zijn er hier (lange) mensen die hetzelfde probleem hebben en een paar goede oefeningen weten die wel zwaar zijn, maar wel de buik zoveel mogelijk isoleren en de rug zoveel mogelijk onbelast laten.
Ik heb natuurlijk wel het één en ander geprobeerd, maar elke x het wiel opnieuw uitvinden is ook niet altijd handig.

Het ab wheel? ;) Hierbij moet je wel de techniek goed onder de knie krijgen anders krijg je alsnog stevige last van je onderrug. Had daar in het begin ook last van, nu voelt deze echter heerlijk waar het moet. Rug moet hier iets boller blijven.

Planks; zijn goed voor abs/onderrug en kan je verzwaren door langer te doen en/of er varianten op te doen.

• Topic Starter Topic Starter
Ab wheel heb ik wel vaker geprobeerd, maar het zelfde als met planks; ik voel meer mijn rug dan mijn buik. En ik wil echt alleen de buik trainen, rug doe ik wel met andere oefeningen. Side planks daarentegen willen dan weer wel, dus die doe ik ook.
Nu zal er wel een onbalans zijn in mijn rug en buikspieren, maar daar werk ik aan, tot die tijd wil ik wel mijn buik goed blijven trainen.
Nog andere suggesties?

Als je een goede plank doet en m in je rug voelt, betekend dat dat je gewoon ook je rug aan het trainen bent. En het klinkt alsof je júist nodig hebt dat je héle core sterker wordt.

Ben ik met je eens en daarom doe ik die ook wel. Maar ik zoek nu een aantal goede oefeningen die meer je buik isoleren, voor zover dat kan, om die oefeningen er naast te doen. Alleen ik heb een extra ruggenwervel en een tijd terug een ongeluk gehad waardoor mijn rug ook niet al te best was. Dit gecombineerd zorgt met bijv. planks dat alle kracht op mijn rug komt en ik mijn buik helemaal niet voel. Althans mijn theorie.

een extra ruggewervel? echt?? heb ik nog nooit van gehoord

ik val misschien wat in herhaling, maar als jij je buik helemaal niet voelt bij planks is het natuurlijk juist de kunst om die actief meer te gaan aanspannen zodat je daarmee je rug ontlast, en je de plank langer vol kan houden.

Extra ruggewervel is dat niet. Dat is een lumbalisatie van je S1 wervel. Houdt vnl in dat je een meer ontwikkelde discus hebt dan écht een extra wervel. Doet niets aan de moeilijkheid van buik of rugspieroefeningen.

Ab wheel en planks om meer core gericht te trainen zijn goed.

Groeten

Extra ruggewervel is dat niet. Dat is een lumbalisatie van je S1 wervel. Houdt vnl in dat je een meer ontwikkelde discus hebt dan écht een extra wervel. Doet niets aan de moeilijkheid van buik of rugspieroefeningen.

Groeten

ja, daar heb ik al wel van gehoord, maar dat is niet wat TS zegt:rolleyes:

Bicycle Crunch lijkt mij in het algemeen goed voor buikspieren. Je zijbuikspieren worden zo ook aangesproken.

Dragon flags is SUPERLEKKER.
en hanging leg twist.

Dragon flags zijn misschien iets te advanced. TS veel planks en jackknifes op een oefenbal. Die werken echt top voor mijn lower abs. Hoger doe ik voornamelijk met crunches.

De reden dat je de rug (teveel) voelt bij het gebruiken van het ab-wheel is omdat je te ver gaat voor de eerste 'x'. Vanaf het punt dat je de rug hard begint te voelen stop je en keer je terug. Zo bouw je de beweging op.
Staat in de handleiding die erbij zit.

Ik heb trouwens nog nooit een ab-oefening gedaan waarbij men rug helemaal niet word gebruikt.

Zelfde oefeningen als voor minder lange mensen.

Ab wheel en planks om meer core gericht te trainen zijn goed.

Groeten

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het fijne er niet van weet. Maar de artsen noemen het een extra ruggenwervel. Weet niet of dit gewoon spreektaal is oid. Maar het houdt iig in dat mijn onderrug een stuk stijver is. Maar als dat er los van staat is het denk ik alleen de onbalans tussen mijn buik- en rugspieren.

---------- Post toegevoegd Sun 15 Jul 2012 om 21:30 ----------

Bicycle Crunch lijkt mij in het algemeen goed voor buikspieren. Je zijbuikspieren worden zo ook aangesproken.

Ja die doe ik ook wel vaak, maar die moet je dan toch weer vaker doen om het te voelen wat het weer meer cardio maakt. Voor echt ''krachtoefening'' is die weer minder.

---------- Post toegevoegd Sun 15 Jul 2012 om 21:32 ----------

Dragon flags is SUPERLEKKER.
en hanging leg twist.

Dragonflags kende ik niet, ga ik wel proberen, maar ben er bang voor als ik die zo zie. Toch weer heel wat momentum op mijn onderrug door mijn lange benen. Hanging legtwist ga ik ook proberen. Thx :thumbs:

---------- Post toegevoegd Sun 15 Jul 2012 om 21:35 ----------

Dragon flags zijn misschien iets te advanced. TS veel planks en jackknifes op een oefenbal. Die werken echt top voor mijn lower abs. Hoger doe ik voornamelijk met crunches.

Oefenbal vind ik ook steeds fijner, ga deze ook een x proberen, thx!

De reden dat je de rug (teveel) voelt bij het gebruiken van het ab-wheel is omdat je te ver gaat voor de eerste 'x'. Vanaf het punt dat je de rug hard begint te voelen stop je en keer je terug. Zo bouw je de beweging op.
Staat in de handleiding die erbij zit.

Ik heb trouwens nog nooit een ab-oefening gedaan waarbij men rug helemaal niet word gebruikt.

Dat je je rug bijna altijd gebruikt is waar, daarom zeg ik ook dat ik die zoveel mogelijk buiten beschouwing wil laten :) Ab-wheel heb ik wel vaker geprobeerd, ook met het stoeltje van de roeiapparaat. Maar elke x voelde ik mijn buik eigenlijk niet omdat mijn rug het al te vroeg begaf..

Dat je je rug bijna altijd gebruikt is waar, daarom zeg ik ook dat ik die zoveel mogelijk buiten beschouwing wil laten :) Ab-wheel heb ik wel vaker geprobeerd, ook met het stoeltje van de roeiapparaat. Maar elke x voelde ik mijn buik eigenlijk niet omdat mijn rug het al te vroeg begaf..

Dan is het dus heel simpel, je buik is sterker dan je rug waardoor jij gaat overcompenseren. Train je RUG dus meer en doe ernaast planks of andere buik oefeningen. Waarom wil je trouwens je buik zo erg isoleren?

Laat trouwens je ma/pa/broer/zus/weetikveelwat je een paar keer in je maag stompen, dezelfde spanning die jij dan geeft bij je buik moet je ook bij planks reconstrueren.

Zelfde oefeningen als voor minder lange mensen.

Ja en nee. Mijn rug is gewoon simpel weg zwakker, mede door een auto ongeluk die ik een tijd terug heb gehad. Daardoor is mijn rug op dit moment wat zwakker en vele buikspieroefeningen die je zwaar wilt maken moet je gewicht of lengte toevoegen an je normale routine, waardoor je weer veel meer momentum krijgt op je zwakste positie wat bij mij mijn rug is en niet mijn buik.

---------- Post toegevoegd Sun 15 Jul 2012 om 21:43 ----------

Dan is het dus heel simpel, je buik is sterker dan je rug waardoor jij gaat overcompenseren. Train je RUG dus meer en doe ernaast planks of andere buik oefeningen. Waarom wil je trouwens je buik zo erg isoleren?

Mijn rug werk ik ook echt aan, maar zoals gezegd door een ongeluk heb ik die een tijd niet kunnen belasten. Maar om in tussen tijd alleen mijn rug te trainen en niet mijn buik vind ik ook niks. Buik isoleren vind ik gewoon erg fijn en gek genoeg merk ik dan dat ik ook veel minder last van mijn rug heb, terwijl die dus wel over compenseert.

Plank

Over je buikspieren gesproken, Ik wissel het vaak af met oefeningen op een gymbal. Dat is relatief eenvoudig, maar vooral effectiever als je het mij vraagt.

Ik lees dat Megalodon een zwakkere rug heeft. Juist dan is een gymbal perfect te gebruiken aangezien de focus bij de oefeningen op de core ligt (buik en rug).

Ik ben er via [Link niet meer beschikbaar] site eigenlijk op gekomen!

''Nu heb ik het probleem dat gewone crunches niet meer echt ''werken'' en met gewichten achter mijn hoofd of gestrekte armen krijg ik al gauw last van mijn rug.''

Misschien helpt het om het gewicht op je borst te leggen?

Terug
Naar boven