MuscleMeat

Graag reactie op mijn split-schema (4dagen)

LowieV

Novice
Waardering
0
Lengte
1m73
Massa
73kg
Beste leden van DBB, ik ben al enkele weken lid van dit forum en ben al 3 maanden bezig met een split-schema, maar om eens te veranderen heb ik er zelf eentje samengesteld, graag jullie mening hierover:

Voorbeeld.
Dag X: X
Oefening (sets)*(reps)

Dag 1: Borst en biceps
Bench press 4x8
Incline dumbbell press 3x12
Flat dumbbell press 3x10
Cable flyes 3x10 / 3x12

ez bar preacher curl 3x10
sitting bicep curls 3x12
concentration curl 3x8 / 3x10

Dag 2: rug en triceps
pull ups 4x10
seated rows 3x12
lat pull down 3x10
seated one arm rows 3x10
onderrug: back extension

Dumbbell kickback 3x10
triceps pushdown 3x12 (2-delig touw, handpalm naar binnen/beneden)
one arm triceps pushdown (1 handvat, handpalm naar boven)
rechte dips 3x10

Dag 3: benen (quads, hamstrings, calves)
squat 4x10
leg press 4x15 / 4x20
leg extension 3x12 / 3x15

leg curls 3x15
lying leg curls 3x12

standing calf raise 3x15
seated calf raise 3x15

Dag 4: schouders, traps, voorarmen
seated barbell press 3x12
seated dumbbell press 3x10
dumbbell lateral raise 3x12 / 3x15
one arm cable lateral raise 3x10

dumbbell shrugs 3x15
upright row 3x12

wrist curl 4x12

Dit schema ga ik weer 6 tot 8 weken volgen en dan ga ik biceps weer bij rug doen en triceps bij borst, is dat te doen?

Voordat ik aan een splitschema begon deed ik 1 jaar 2x per week een fullbody workout.

Ziet er netjes uit hoor!

Toch een paar puntjes:
- ik zou incline dumbbell press vervangen door decline dumbbell press. Decline dumbbell press, schijnt de beste borst oefening te zijn. En dan flys incline doen.
- 4 oefeningen voor triceps is iets te veel, 2/3 oefeningen zijn meer dan genoeg.
- voor biceps zou ik 2 oefeningen doen, is genoeg.
- upright row en one arm cable lateral raise eruit, zijkant schouders pak je al genoeg aan. Voeg een achterkant schouders toe zoals bent over raise.

Aantal vraagjes:
- waarom doe je geen deadlift?
- hoeveel dagen zitten er tussen dag 1 en dag 2, aangezien je biceps ook al flink worden aangepakt bij rug.
- waarom barbell press (overhead press) zittend?
- waarom geen bent over row? Is een goede compound oefening.

Beste leden van DBB, ik ben al enkele weken lid van dit forum en ben al 3 maanden bezig met een split-schema, maar om eens te veranderen heb ik er zelf eentje samengesteld, graag jullie mening hierover:

Voorbeeld.
Dag X: X
Oefening (sets)*(reps)

Dag 1: Borst en biceps
Bench press 4x8
Incline dumbbell press 3x12
Flat dumbbell press 3x10
Cable flyes 3x10 / 3x12

ez bar preacher curl 3x10
sitting bicep curls 3x12
concentration curl 3x8 / 3x10

Dag 2: rug en triceps
pull ups 4x10
seated rows 3x12
lat pull down 3x10
seated one arm rows 3x10
onderrug: back extension

Dumbbell kickback 3x10
triceps pushdown 3x12 (2-delig touw, handpalm naar binnen/beneden)
one arm triceps pushdown (1 handvat, handpalm naar boven)
rechte dips 3x10

Dag 3: benen (quads, hamstrings, calves)
squat 4x10
leg press 4x15 / 4x20
leg extension 3x12 / 3x15

leg curls 3x15
lying leg curls 3x12

standing calf raise 3x15
seated calf raise 3x15

Dag 4: schouders, traps, voorarmen
seated barbell press 3x12
seated dumbbell press 3x10
dumbbell lateral raise 3x12 / 3x15
one arm cable lateral raise 3x10

dumbbell shrugs 3x15
upright row 3x12

wrist curl 4x12

Dit schema ga ik weer 6 tot 8 weken volgen en dan ga ik biceps weer bij rug doen en triceps bij borst, is dat te doen?

Voordat ik aan een splitschema begon deed ik 1 jaar 2x per week een fullbody workout.

Ik zou er wel op letten dat je genoeg tijd hebt tussen bicepstraining en rugtraining want met kapotte biceps ga je echt geen goeie rugtraining zetten. Ik zou eigenlijk sowieso je biceps bij rug trainen en je triceps bij borst.

• Topic Starter Topic Starter
Ziet er netjes uit hoor!

Toch een paar puntjes:
- ik zou incline dumbbell press vervangen door decline dumbbell press. Decline dumbbell press, schijnt de beste borst oefening te zijn. En dan flys incline doen.
- 4 oefeningen voor triceps is iets te veel, 2/3 oefeningen zijn meer dan genoeg.
- voor biceps zou ik 2 oefeningen doen, is genoeg.
- upright row en one arm cable lateral raise eruit, zijkant schouders pak je al genoeg aan. Voeg een achterkant schouders toe zoals bent over raise.

Aantal vraagjes:
- waarom doe je geen deadlift?
- hoeveel dagen zitten er tussen dag 1 en dag 2, aangezien je biceps ook al flink worden aangepakt bij rug.
- waarom barbell press (overhead press) zittend?
- waarom geen bent over row? Is een goede compound oefening.

Thnx voor de reactie, maar heb nooit het gevoel dat ik een goede training had bij biceps/triceps, 3/4 oefeningen geven me dat gevoel wel, heb nooit echt veel spierpijn ook in armen.

Waarom upright row eruit, is 1 oefening genoeg voor traps?
En met de one arm cable lateral raise zorg ik ervoor dat rear delts worden aangepakt.

Aantal vraagjes:
- waarom doe je geen deadlift? Velen zeggen dat techniek helemaal perfect moet zijn, aangezien ik soms last van mijn onderrug heb doe ik het niet, ik doe isolatie oefening voor onderrug.
Ik doe: dag 1, rust, dag 2,dag3,dag4, 2dagen rust
- waarom barbell press (overhead press) zittend? Opnieuw om onderrug minder te belasten, staand is nogal zwaar voor onderrug.
- waarom geen bent over row? Is een goede compound oefening. Deed ik in mijn eerste schema, vandaar heb ik die nu eens weggelaten.

---------- Toegevoegd om 09:52 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 09:50 ----------

Ik zou er wel op letten dat je genoeg tijd hebt tussen bicepstraining en rugtraining want met kapotte biceps ga je echt geen goeie rugtraining zetten. Ik zou eigenlijk sowieso je biceps bij rug trainen en je triceps bij borst.
Ik krijg mn biceps nooit helemaal kapot, zeker niet als ik biceps bij rug train.
Mss tips om ze eens kapot te trainen? zonder overtrainen dan...

wat is je vp?

wel erg veel oefeningen imo

• Topic Starter Topic Starter
Thnx voor de reactie, maar heb nooit het gevoel dat ik een goede training had bij biceps/triceps, 3/4 oefeningen geven me dat gevoel wel, heb nooit echt veel spierpijn ook in armen.

Waarom upright row eruit, is 1 oefening genoeg voor traps?
En met de one arm cable lateral raise zorg ik ervoor dat rear delts worden aangepakt.

Aantal vraagjes:
- waarom doe je geen deadlift? Velen zeggen dat techniek helemaal perfect moet zijn, aangezien ik soms last van mijn onderrug heb doe ik het niet, ik doe isolatie oefening voor onderrug.
Ik doe: dag 1, rust, dag 2,dag3,dag4, 2dagen rust
- waarom barbell press (overhead press) zittend? Opnieuw om onderrug minder te belasten, staand is nogal zwaar voor onderrug.
- waarom geen bent over row? Is een goede compound oefening. Deed ik in mijn eerste schema, vandaar heb ik die nu eens weggelaten.

---------- Toegevoegd om 09:52 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 09:50 ----------

Ik krijg mn biceps nooit helemaal kapot, zeker niet als ik biceps bij rug train.
Mss tips om ze eens kapot te trainen? zonder overtrainen dan...

Als je je armen niet voelt tijdens de training, betekent dat dat je ze te licht traint, niet dat je ze vaker moet gaan trainen. Vaker is niet altijd beter, en in het geval bij armen al helemaal niet.
Probeer eens rug met biceps en borst met triceps. En dan 2 oefeningen voor biceps en triceps. Ik doe 2 x per week 1 oefening voor biceps en triceps, bij upper body. Na mijn biceps oefening heb ik dikke pomp in me armen en krijg ik me jas amper aan.

Upright row is vooral voor je zijkant schouders, en aangezien je die al flink aanpakt met lateral raise, hoef je niet nog een oefening te doen voor zijkant schouders. 1 is genoeg. Ik zou traps gewoon 2 x per week 3 setjes doen. Gewoon shrugs. Bij rug en schouders.
De one arm cable lateral raise is voor zijkant schouders, je bedoeld wss reverse cable flys. Die is inderdaad voor achterkanr schouders.

Deadlift gewoon gaan oefenen, met weinig gewicht. Laat je sportinstructeur erbij kijken. Deadlift is een top oefening voor een sterke rug.

Ook bij overhead press, oefen deze met licht gewicht. Ook deze oefening is een top oefening.

Nooit compounds gaan vervangen, compounds moeten er altijd in blijven staan!

Terug
Naar boven