ik heb wel vragen bij wat ik hier regelmatig lees:
"stalin is de grooste dictator want hij heeft véél meer doden op zijn naam."
dat begrijp ik dus niet. als ik alle doden optel die hitler veroorzaakt heeft, die van WO2 inclusief, kom ik al snel op een kleine 40 miljoen (give or take a few)
daar komt stalin niet eens dicht bij. hij liet veel mensen, vooral diegenen die hij als een berdeiging zag , of niet 100% betrouwbaar, liquideren. maar voor het gewone volk was een straf als verbanning veel meer toepasselijk dan executie.
stalin was zeer zeker een dictator
pur sang. hij heeft het hele Centrale Comité uitgeschakeld en had na verloop van tijd alle touwtjes in handen.
het grote verschil zit hem toch in de karakteristieken: hitler was een
idealist (jawel), stalin een pragmaticus (een paranoide realist zeg maar). beiden hadden bvb een issue met joden. stalin was van plan om ze allemaal, op termijn, bijeen te steken in hun eigen republiek ver weg in het oosten. hitler vermoordde ze gewoon.
voor mij persoonlijk gaat de keuze tussen Hitler & Dzjengis Khan, dit zijn m.i. 2 van de mensen die het meeste bloed hebben doen vloeien in hun leven.
als je het % mensen dat, dank zij temujin en zijn legers, van kan werd gemaakt zou omzetten naar de hedendaagse demografie, denk ik dat de man niet moet onderdoen voor hitler.
anderzijds was hitler wel van plan leningrad & moskou compleet te ontvolken....
doe mij maar hitler