Fitness Seller

haal de slingers uit de kast, minder moslims dan verwacht!

EricR

Superior Athlete
20 jaar lid
10.000 berichten 50.000 berichten
Waardering
2.652
Lengte
1m79
Massa
96kg
Vetpercentage
21%
Ongeveer 5 procent van de Nederlandse bevolking is islamiet, zo blijkt uit nieuwe cijfers over 2006 van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Dat komt overeen met 850.000 mensen.

Het aantal valt lager uit dan eerdere schattingen. Dat komt omdat het CBS een andere werkwijze hanteert, die volgens het bureau een betere raming oplevert. Volgens de oude berekeningen zou het aantal islamieten in 2006 boven de één mijoen zijn uitgekomen.Circa de helft van de niet-Westerse allochtonen hangt de islam aan. Turken (325.000) en Marokkanen (260.000) vormen de grootste groepen moslims. Dan volgen de Surinamers met 34.000. Er zijn volgens het CBS 12.000 autochtone moslims.

Voor de nieuwe telling maakte het CBS gebruik van enquêtes, waarbij mensen zelf konden opgeven welk geloof ze aanhangen. Veel moslims verklaarden helemaal niet gelovig te zijn.

FOK!frontpage / Nieuws / CBS telt minder moslims in Nederland
CBS - Ruim 850 duizend islamieten in Nederland - Webmagazine

En dan te bedenken dat Pim Fortuin het ooit nog deed voorkomen dat er zelfs 2 miljoen moslims in Nederland aanwezig waren.

Een toelichting op de gegevens :

Enquêtegegevens
Het CBS gaat voortaan het aantal islamieten in Nederland schatten door gebruik te maken van het Permanent Onderzoek Leefsituatie (POLS). In dit jaarlijkse CBS-onderzoek wordt aan ongeveer 10 duizend mensen gevraagd wat hun kerkelijke gezindte is. De islam wordt hierbij als aparte categorie onderscheiden.
Omdat de cijfers zijn gebaseerd op steekproefonderzoek hebben ze een onnauwkeurigheidsmarge.

Berekening
Tot voor kort schatte het CBS het aantal islamieten in ons land door per allochtone herkomstgroep het aantal islamieten te bepalen. Optelling van deze aantallen gaf het totale aantal islamieten in Nederland.
De berekening van het aantal islamieten onder Turken, Marokkanen en Surinamers was gebaseerd op het onderzoek Sociale positie en voorzieningengebruik van allochtonen van het Sociaal en Cultureel Planbureau. Voor de overige herkomstgroepen werden de aantallen islamieten berekend met behulp van de percentages islamieten in het herkomstland. Voor alle herkomstgroepen is voor de tweede generatie van 18 jaar en ouder een secularisatiepercentage aangehouden van 15 procent.

Voor de duidelijkheid, het CBS kan zich weinig missers veroorloven op het gebied van statistieken. Het is hun core business. Dus deze cijfers afdoen als linkse leugens of onzin gaat voorbij aan de werkwijze van het CBS.

Ik dacht al, het is hier veels te rustig voor ruim 1 miljoen moslims. :D

moslims die niet gelovig zijn? zijn het dan niet gewoon Turken of Marokkanen ofzo? :p

• Topic Starter Topic Starter
kan je nagaan , we dachten altijd dat het er veel meer waren. Dat betekend dat het % relschoppers , extremisten nu ook stijgt.

;)

ook al is er nog 1, haal ik nog geen slingers uit de kast

ach ja ik geef er niet om, al zijn er 5 miljoen, zolang ze zich maar verre houden van de fundamentalistische takken.

Wel veelzeggend trouwens dat dit als een soort van belangrijk goed nieuws wordt gebracht in de media. Niet iedereen spreekt het graag uit, maar eigenlijk zijn er natuurlijk maar erg weinig mensen die blij zijn met de hoeveelheid moslims die hier woont.

Wat dat betreft kan je het ook als slecht nieuws zien: de 'moslims' die bewezen dat de islam niet per se hoeft te botsen met de westerse samenleving blijken helemaal geen moslim te zijn. En dat ze dat ook niet altijd van de daken durven schreeuwen stemt ook niet vrolijk.

bekrompen ventje ben je ook, ofnie...

kun je niet proberen om voor 1 keer geen kansloze opmerking te maken?

niet serieus nemen, mijn beste vriend is een turk ;), en we pesten mekaar daar mee graag.
ik woon ook niet in nederland, en ben hier dus zelf net zo een buitenlander :D

Veel moslims verklaarden helemaal niet gelovig te zijn.

hoe kan een moslim nou niet gelovig zijn? dan ben je toch geen moslim....

Een moslim (Arabisch: مسلم, moeslim) is letterlijk: iemand die zich overgeeft, waarbij gedoeld wordt op de overgave aan God. Moslim kan dus ook in een bredere context gebruikt worden. Meestal wordt met een moslim een aanhanger van de islam bedoeld

Ik ben nog blij met 10 miljoen moslims, als ze zich maar gedragen. De meesten doen dat ook wel overigens. Het boeit me verder geen zak wie er in Nederland woont, met de Nederlanders heb ik nou ook weer niet zoveel bijzonder op buiten de taal dan.

Geef mij maar pasta, rijst, couscous etc i.p.v. die stinkende Hollandse kost.

Ik ben nog blij met 10 miljoen moslims, als ze zich maar gedragen. De meesten doen dat ook wel overigens. Het boeit me verder geen zak wie er in Nederland woont, met de Nederlanders heb ik nou ook weer niet zoveel bijzonder op buiten de taal dan.

HAHA. EricR de kosmopoliet!:D

Ik ben nog blij met 10 miljoen moslims, als ze zich maar gedragen.

was dat maar waar, maar dat is helaas vaak niet zo.

wat het eten betrefft, volledig gelijk in.., geef mij maar lekker thai/turk/chinees eten ipv hollandse kost.... dat is eigenlijk helemaal niet te vreten :kots:

Mij interesseert het ook geen **** waar je in gelooft, als je het maar niet aan me probeert op te dringen. Had eerlijk gezegd wel een hoger percentage moslims verwacht, maar dat komt misschien doordat ik uit de Randstad kom en dagelijks meer allochtonen tegenkom dan autochtonen.

Van mij mogen er ook Moslims zijn, zolang ze niet komen in kolonies en als wortelen uit de grond schieten zeg maar..en zo is het namelijk wel. Er zijn er al veel te veel!!! Of misschien zeg ik beter zijn ze te hard gekoloniseerd. En ze passen zich helemaal niet aan. En zo kan ik weer een gans lijstje neertikken pfff. Het mag ondertussen toch wel eens gaan ophouden. En dit zou ik zo snel nog niet zeggen als ze zich inderdaad zouden gedragen, maar helaas totaaaaaal niet, overal loopt het tot hoofdelijk criminaliteit met die mensen! Tenminste in mijn buurt ik weet niet waar jij woont Eric.
Btw zal er maar meteen bijzeggen dat ik geen rascist ben, mijn trainingsmaat bv is een Turk (die 5 kilo afgevallen is door de ramadan):rolleyes: Spreekt goed Nederlands kortom is volledig geïntegreerd. Zo zijn ze van mij al veel meer welkom.

Hoeveelheid extremistische moslims is natuurlijk vele malen interessanter.

Voor de nieuwe telling maakte het CBS gebruik van enquêtes, waarbij mensen zelf konden opgeven welk geloof ze aanhangen. Veel moslims verklaarden helemaal niet gelovig te zijn.
Het moet niet gekker worden. Je hebt dus bijv. 2.000.000 moslims die er dus uitzien als moslim, maar op papier zijn ze plots niet gelovig en dus geen moslim, omdat ze dat zelf zo aangeven. Begrijpen wie begrijpen kan.

Zelfs als deze cijfers kloppen (wat ik heel sterk betwijfel) dan nog vind ik 1 op de 20 niet meevallen? Ik vind dat een enorm groot aantal voor een land dat vroeger nooit iets met islam te maken heeft gehad. Het is toch duidelijk dat er een enorme groei is, met name in de steden, en als atheïst en conservatief liberaal ben ik daar allerminst blij mee.

Laat de slingers dus nog maar even in de kast.

De cijfers kennen altijd een onnauwkeurigsheidspercentage maar volgens het CBS is deze enquete wel nauwkeuriger dan tellingen op basis van bevolkingsaantallen.

Je kan hoog of laag springen, degenen die hier aanwezig zijn gaan echt niet zomaar weg. Wat in ieder geval duidelijk is, de groep is kleiner dan gedacht en er blijken genoeg afvalligen te zijn of personen die hun geloof totaal niet belijden. Gelet op cijfers uit de UK neemt dat aantal eerder toe dan af. Een bemoedigende ontwikkeling, ook al zullen aartspessimisten het liefst alleen de meest negatieve feiten zien en de rest afdoen als onzin.

Terug
Naar boven