- Waardering
- 2.658
- Lengte
- 1m79
- Massa
- 96kg
- Vetpercentage
- 21%
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bi...verkocht-Fortis-aandelen-met-voorkennis.dhtmlVorige week is een anonieme klacht tegen minister van Buitenlandse Zaken Karel De Gucht (Open Vld) en zijn echtgenote ingediend bij de De Commissie voor het Bank-, Financie- en Assurantiewezen (CFBA) in verband met "vreemde transacties gebeurd in het Fortiskantoor in Berlare". Dat schrijft het weekblad Humo in zijn editie die morgen verschijnt.
Op 3 oktober zou de echtgenote van de minister haar hele pakket Fortis-aandelen hebben verkocht. Dezelfde avond raakte de verkoop van de Nederlandse Fortisactiviteiten (inclusief ABN-Amro) aan de Nederlandse overheid bekend. De Gucht zegt van niets te weten maar erkent dat zijn vrouw en haar broer aandelen hebben verkocht.
Paniek
"Op 3 oktober rond het middaguur heeft mevrouw Schreurs (de echtgenote van Karel De Gucht) gans haar pakket Fortisaandelen verkocht en dit zonder limiet!! (boekwaarde 20 euro per stuk, een totaal van 500.000 euro boekwaarde opties en aandelen)", citeert Humo de anonieme briefschrijver in zijn klacht aan de CFBA.
Humo wijst erop dat "zonder limiet" betekent dat je je aandelen verkoopt vóór de eerstvolgende notering, tegen de koers die onmiddellijk na het plaatsen van je verkooporder genoteerd wordt. Maar aangezien de koers in die paar minuten tijd kan kelderen, neem je een behoorlijk risico. Eigenlijk doe je je aandelen blind van de hand, tegen om het even welke prijs. Het fenomeen doet zich dan ook vooral voor als er paniek uitbreekt rond een aandeel of een bedrijf en mensen zo vlug mogelijk van hun aandelen af willen, aldus nog het weekblad.
Ook vrienden verkochten
De brief aan de CFBA stelt voorts dat ook vrienden van de minister die namiddag in het Fortiskantoor van Berlare op bezoek geweest zijn. Hun namen worden in de klacht ook vermeld, luidt het nog in Humo. De briefschrijver suggereert ook dat de kantoordirecteur bijzonder verveeld zit met de situatie: "Het personeel is opgedragen om te zwijgen over deze transacties".
Ongehoord
Karel De Gucht reageerde vrijdag volgens Humo vanuit Kigali "bijzonder furieus op de anonieme klacht bij de CBFA die hij pure laster vindt". Hij ontkent dat hijzelf noch het bedrijf waarin hij participeert Fortisaandelen bezit. Wel heeft een familielid aandelen verkocht, maar daar was de minister niet van op de hoogte.
"Mijn vrouw en haar broer beheren samen een pakket Fortis-aandelen dat eigendom is van hun moeder. Daarvan zijn er inderdaad aandelen verkocht, maar ook met die beslissing heb ik niets te maken", citeert Humo de minister. Hij vond het ook ongehoord dat hij door journalisten wordt lastiggevallen met "allerlei fantastische beweringen van een anonieme bron en dat ik bovendien gedwongen word om vragen te beantwoorden alsof ik voor een onderzoeksrechter moet verschijnen". (belga/sps)
En natuurlijk weet hij van niks.