MuscleMeat

Havermoutkoekjes!

YoutubeJlvi13

Novice
Waardering
0
Lengte
1m70
Massa
62kg
Vetpercentage
7%
Ik heb een recept gevonde voor havermoutkoekjes die een aardige voedingswaarde hebben. Ik wou 't ff meedelen en horen wat jullie ervan vinden. Het is denk ik vooral goed als tussendoortje en voor wat extra voedingswaarde. Ik heb het origineel wat aangepast, naar eigen smaak. Ik heb het nog niet uitgeprobeerd, maar zal het zodra ik het heb gemaakt op forum plaatse.

Ingredienten:
- 250 gram Havermout
- 1 theelepel bakpoeder
- (1 eetlepel gesmolten boter) vervang eventueel voor pindakaas >
- 40 gram gesmolten pindakaas
- 75-200ml kokend heet water
- 50 gram amandelen
(eventueel rozijnen voor de smaak)
Ik heb zelf geen whey, want ik gebruik alleen 'natuurlijke' producten, maar ik denk dat je 't er wel bij ken kwakke als je aan de extra eiwitten wilt komen.

Bereiding:
1. Verwarm de oven voor op 200°C
2. Doe de havermout met het bakpoeder in een kom en roer het door elkaar.
3. Roer met een houten lepel de gesmolten boter/pindakaas door de havermout heen.
4. Voeg de amandelen (eventueel ook rozijnen of andere zoet/smaakstof) toe.
5. Voeg nu het kokend hete water toe. Je wilt genoeg water om een samenhangend deeg te creëren.
6. Schep het havermoutdeeg in een (met bakpapier beklede) ovenschaal. Druk met een houten lepel het geheel plat.
7. Bak voor 30 minuten in de oven (eventueel langer) totdat het geheel een goudbruin kleurtje heeft.
8. Haal uit de oven en laat afkoelen. Snijd de afgekoelde koek inblokjes.

Je zou in principe 16 koekjes hieruit kunnen maken. Dan krijg je per koekje de volgende voedingswaarde (zonder boter of rozijnen):
Calorieen 82
Eiwitten 3g
Koolydraten 9g
Vet 3,3 (1g verzadigd)
Vezels 2g

Dan ook nog een zooi met andere voedingsstoffen als vitamines en bijvoorbeeld 76 mg kalium en een meer dan 10% adh van magnesium.
Voedingswaarde kan wel verschillen, ligt eraan welke merken je gebruikt!

Hopelijk hebben jullie hier iets aan. Ik denk dat het een redelijk goede snack is voor diegene die geen whey gebruiken. De voedingswaarde is op zich wel oke denk ik. Commentaar gewenst en eventuele aanvullingen zijn ook welkom!

ziet er goed uit!
alleen alsik ze ga maken fl**ker ik er toch wat whey doorheen
voor de eiwitjes.

alleen alsik ze ga maken fl**ker ik er toch wat whey doorheen
voor de eiwitjes.

Doe het dan wel zo dat je de whey niet mee verhit. Als je whey gaat verhitten sloop je de structuur van de eiwitten en gaat de kwaliteit hard achteruit.

Wel gemakkelijk als je snel iets naar binnen moet proppen, maar zoals al aangegeven; whey moet je niet meebakken, maar wat zou een goede oplossing daarvoor zijn ?

Iig erg orgineel idee! Ga ik zeker eem proberen ;)

zijn deze koekjes ook echt hard zodat je ze makkelijk mee kan nemen naar je werk/school? en zijn ze een beetje te eten?

• Topic Starter Topic Starter
Dat weet ik nog niet xD
Ik heb het originele recept wat gewijzigd, maar heb hem nog niet gemaakt. Ga ik zondag doen en dan laat ik het ook meteen weten. Maar als je die ingredienten lust lijkt het me raar als je het koekje zelf niet wegkrijgt :p

Terug
Naar boven