MuscleMeat

HCG vs Testosteron?

Ik vraag mij af waarom iedereen in deze topic beweert dat HCG geen vervanging van testosteron zou kunnen zijn als HRT. Ik weet het zelf niet maar vraag mij af waarom jullie daar zo zeker van zijn.

Zijn genoeg artsen nog die hcg als hrt inzetten. Ken 1 persoon in mn omgeving die dat voorgeschreven kreeg door endo. Aangeboren afwijking. Maar hangt denk ik af van het ziektebeeld. Hcg verhoogd leydig cellen en deze zorgen weer voor testosteron productie. Zeker geen stomme vraag van topic starter. Alleen zou ik persoonlijk 100% testosteron verkiezen boven hcg.

TRT wil zeggen dat je nooit meer off gaat, dus redelijk onnodig dan om hCG te zetten. Daarnaast verhoogt hCG ontstekingswaarden en kan het op lange termijn je Leydigcellen in je ballen beschadigen.

Add: Maar inderdaad, volgens mij kan je in theorie gewoon TRT'en met hCG.
Mannen die kuren, hebben nogal de neiging om op redelijk jonge leeftijd (35-45 jaar) aan TRT te gaan als gemakkelijks oplossing maar krijgen daar jaren later spijt van en willen dan terug zonder testosteron verder. TRT is dus in vele gevallen niet voor het leven. TRT is voor het leven indien er een hormonaal probleem is dat enkel door TRT kan opgelost worden. Beschadiging van Leydigcellen? Is dat zo? Ik ben daar niet zo zeker van. Toch niet bij een lage dosis, denk ik. Ik zou het zelf eens moeten opzoeken maar ik dacht dat ik al eens onderzoeken had gezien die HCG als alternatief voor TRT bevestigden, maar zeker ben ik daar niet van.

TRT wil zeggen dat je nooit meer off gaat, dus redelijk onnodig dan om hCG te zetten. Daarnaast verhoogt hCG ontstekingswaarden en kan het op lange termijn je Leydigcellen in je ballen beschadigen.

Add: Maar inderdaad, volgens mij kan je in theorie gewoon TRT'en met hCG.
Heb je daar een bron van?

Maw. TRT kun je dus (ivm gezondheid en risico's) beter met laag gedoseerd (zeg 100-150mg pw) Test doen dan met HCG.
Dat zeg jij maar waarop is dit gebaseerd? Welke gezondheidsrisico's? Iemand die 3 keer per week 500iu HCG zet bijvoorbeeld.

• Like
Waarderingen: a. b
Dat zeg jij maar waarop is dit gebaseerd? Welke gezondheidsrisico's? Iemand die 3 keer per week 500iu HCG zet bijvoorbeeld.

Dat is de mening van de reaguurders. Ik ben er ook nog niet zo zeker van. Logischerwijs kun je beter iets nemen wat je eigen productie stimuleert dan iets wat het plat legt.

• Topic Starter Topic Starter
Dat is de mening van de reaguurders. Ik ben er ook nog niet zo zeker van. Logischerwijs kun je beter iets nemen wat je eigen productie stimuleert dan iets wat het plat legt.

Zowel exogeen testosteron als HCG onderdrukt je AXIS heb ik vaker gelezen, dus wat is dan het verschil? direct versus indirect?

Some doctors prescribe a daily dose of 250IU HCG instead of the usual ~125mg test per week. They argue that this is a safe dose at which no desensitization occurs. Are they correct? Probably, but there aren't any long term studies that would prove the safety of such dosages.
One study over 2 years found some evidence of desensitization, though the dosage used was rather high and it is unclear if the desensitization was permanent and whether it actually is detrimental given that physiological levels of T could still be maintained.
The kinetics of the T and E2 responses to 2000 U hCG, evaluated after 23 months of therapy, indicated that the testicular response was markedly reduced. No increment in T levels was observed at 24 h; the maximal response occurred at 48 h. This pattern of T response supports the idea that partial testicular desensitization occurs in HH patients receiving chronic treatment with hCG
http://www.anabolicsteroidcalculator.com/resources/articles/pct/article11.pdf

Another study (on rats) found that at a single, human-equivalent dose of 1300IU lead to gonadotropin-desensitized Leydig cells through downregulation of the enzyme 3beta-HSD. They did not observe this at a single dose of 52IU. But it's unclear at what point in between those values it begins to become a concern and what the cumulative effect repeated doses might be.
Regulation of 3beta-hydroxysteroid dehydrogenase in gonadotropin-induced steroidogenic desensitization of Leydig cells. - PubMed - NCBI

Regarding the claim of testicular inflammation made earlier in the thread:
Twenty-two cryptorchid boys previously unsuccessfully treated with human chorionic gonadotropin (hCG) were operated. Testicular biopsies were taken and a routine orchidopexy was performed in each case. As controls eight cryptorchid boys without prior hormonal treatment were operated in the same way. A mild inflammation-like reaction was found in the cryptorchid testes in the period immediately following the last hCG injection. However, in testes studied 6 to 12 months after the last hCG injection there were no apparent signs of hCG-induced tubular damage.
Does HCG treatment induce inflammation-like changes in undescended testes in boys? - PubMed - NCBI

And:
[Link niet meer beschikbaar]
Not sure if it's problematic though unless someone has something rare like autoimmune orchitis or anti-sperm antibodies.

Some other potential disadvantages:

- The way HCG increases estrogen production also makes it more difficult to keep estrogen side effects under control in people that already have high T to E conversion and/or are very prone to E side effects. Basically should use a SERM instead of AI, some users may miss that and end up with boobies.
- More frequent injections
- More expensive
- Permanent fertility (Depends on your preferences. For myself, a lower chance of knocking up a random date is actually an advantage of TRT.)
- Does not work for people without balls :p

Zowel exogeen testosteron als HCG onderdrukt je AXIS heb ik vaker gelezen, dus wat is dan het verschil? direct versus indirect?
Testosteron onderdrukt je hypofyse en teelballen. Hcg onderdrukt je hypofyse maar zet je teelballen aan het werk. En het zijn net die teelballen die een lang herstel nodig hebben of na lang gebruik niet meer herstellen. Een groot verschil als je het mij vraagt. Niet de eerste keer dat dit jou uitgelegd wordt.

Meen mij te herinneren dat Cools een tijdje geleden hier wat bronnen van heeft gepost. Kan ze niet terugvinden. Een korte zoekpoging op PubMed levert mij tot op heden ook geen nuttige artikelen op, dus ik moet je deze bronnen verschuldigd blijven.

Edit: zie ook artikelen gepost worden hierboven die mijn standpunt ontkrachten, dus dat zegt m.i. genoeg ;-).

Terug
Naar boven