Fitness Seller

helpt een riem tegen het "door je rug gaan"?

Ik zou het niet weten voor mezelf, nog nooit een riem gebruikt.

ik voor sq/dl ook nooit, dus vandaar m'n 'denk ik'... vind het wel prettiger voor strongman onderdelen waar je goed bij moet ademen (yoke, conan's wheel) omdat dat makkelijker te regelen is als je je buik uitzet dan wanneer je je buikspieren aanspant

al hoop ik natuurlijk wel dat ik ineens 30kg op m'n squat en deadlift plak als ik een riem ga gebruiken :D

ik voor sq/dl ook nooit, dus vandaar m'n 'denk ik'... vind het wel prettiger voor strongman onderdelen waar je goed bij moet ademen (yoke, conan's wheel) omdat dat makkelijker te regelen is als je je buik uitzet dan wanneer je je buikspieren aanspant

al hoop ik natuurlijk wel dat ik ineens 30kg op m'n squat en deadlift plak als ik een riem ga gebruiken :D

Kan ik me indenken, doe zelf weleens front squat holds (met 150-160% van mijn max front squat) en dan is ademen geen makkie nee. :)

Hoi,

De 'evidentie' op een rijtje. Met excuses voor de wat grove manier van presenteren. Voor de zekerheid: IAP staat voor intra abdominal pressure.

- IAP met gordel hoger en over een ander traject. (Harman et al.; 1989)
- IAP hoger, load op rugmusculatuur en compressiekrachten in de wevelkolom lager, maar pas vanaf 90% 1RM. (Lander et al.; 1990)
- IAP hoger, maar ook intramusculaire druk in rugmusculatuur hoger. Riem verhoogt de stijfheid van de WK. (Miyamoto et al.; 1999)
- IAP hoger, intramusculaire druk soms lager, stabiliteit hoger. (Cholewiki et al.; 1999)
- met riem >ROM en >snelheid bij gelijke electromyografische activiteit tijdens squat (>90% 1RM). (Zink et al.; 2001)
- IAP hoger, intramusculaire druk lager, geen effect op ademhaling. (Lee et al.; 2002)
- Gordel heeft geen invloed op de wijze waarop de onderrug beweegt/ is gepositioneerd tijdens squats. (Walsh et al.; 2007)
- Gordel heeft geen preventief effect voor rugklachten. (Martimo et al.; 2008) REVIEW

Terug
Naar boven