AndroidHealthClinic

herstel buikspieren

myrna84

Novice
Waardering
0
Hoi,

Ik vraag me iets af. Ik had in mijn trainingsschema buikspieren om de dag neergezet. Nou zei de fitnessinstructeur bij mijn sportschool dat ik buikspieren gewoon elke dag kan trainen. Ze schijnen sneller te herstellen.

Weet iemand hoe dit komt?? Ik dacht dat de buikspieren toch ook gewoon spiergroep is maar buik en kuiten schijnen sneller te herstellen maar waarom?!

Groetjes,

Ik betwijfel dat de buik -en kuitspieren sneller herstellen als andere spieren, vooral omdat deze dagelijks belast worden of deze nu specifiek worden aangesproken of niet.

Ook al zouden ze sneller herstellen, het is niet nodig ze vaker dan andere spiergroepen te pakken. 1x is dus voldoende .. uiteraard ook net zo hard aanpakken als de rest!

myrna84 zei:
Hoi,

Ik vraag me iets af. Ik had in mijn trainingsschema buikspieren om de dag neergezet. Nou zei de fitnessinstructeur bij mijn sportschool dat ik buikspieren gewoon elke dag kan trainen. Ze schijnen sneller te herstellen.

Weet iemand hoe dit komt?? Ik dacht dat de buikspieren toch ook gewoon spiergroep is maar buik en kuiten schijnen sneller te herstellen maar waarom?!

Groetjes,
Dat zegt mijn instructrice ook en ze heeft verschillende studies achter de rug, ze zegt omdat het een houdingsspier is. Maar die heeft toch ook herstel nodig denk ik dan...

1 keer in de week is genoeg naar mijn mening.

buikspieren herstellen zich sneller dan bv de biceps of quadriceps... je zou ze dus vaker per week kunnen belasten

echter vanuit een bodybuild perspectief is 1x per week zeker voldoende (mits grondig en intensief aangepakt)

Ik doe ze zelf 2 keer in de week. Maar dat is omdat ik met 1 keer zelf geen veschil kreeg. Het laatste halfjaar train ik ze 2 keer in de week met belasting en er komt iets vooruitgang in.

Ja ik denk ook dat buikspieren tijd nodig hebben om te herstellen. Je kunt ze wel 2 keer per week trainen, maar dan de accenten verschillend leggen:

Training 1 Rectus abdominis (crunches, leg raises)
Training 2 Obliquus (side bends, twists)

Zelf doe ik ook graag nog een paar setjes hyperextensions na de buiktraining.

toen ik een jonge tiener was, trainde ik ze iedere dag (wilde een sixpack hebben en een hoeksteun kunnen). geen last mee gehad en de hoeksteun kan ik nog steeds.
volgens mij kun je de buikspieren makkelijk om de dag trainen of zelfs iedere dag. Maar spierpijn in je buikspieren is niet leuk :D

Als iemand iets zegt waarvan je het zijne denkt vraag dan gewoon waar hij dat gelezen heeft. Als ie dan begint te razen over dat ie er speciaal een studie voor heeft gedaan weet je dat het een tyfusleier is.

Als je ze 2x per week primair pakt en daar nog zware deadlifts, squats, cleans of weet ik veel wat bijdoet (waarbij ze je lichaam stabiliseren ipv direct aangesproken worden), train je ze in feite ook 3-4x per week - maar dat ik denk ik niet wat die instructeur bedoelde.

• Topic Starter Topic Starter
ik heb nog wat nagevraagd en iemand vertelde me dit:
Buikspieren kun je elke trainen omdat het alleen voor “shape” (voor de vorm) is, dus ze hoeven niet sterker of groter te worden.

Mee eens??

Als je buikspieren net zo zou trainen als andere spieren zouden ze net zo veel herstel nodig hebben.. dus tot failure op 6 to 8 reps... maar de meeste mensen doen tientallen reps met weinig gewicht en dus is er veel minder schade, veel minder CNS-belasting, veel minder reden tot herstel en dus kun je ze sneller weer trainen... of het nuttig is is een andere vraag. (t'is maar wat je doel is).

Voordeel van grotere buikspieren is dat je nog steeds een six-pack hebt ook bij een iets hoger vetpercentage... meer massa = meer definitie.

myrna84 zei:
Buikspieren kun je elke trainen omdat het alleen voor “shape” (voor de vorm) is, dus ze hoeven niet sterker of groter te worden.

Mee eens??

Nee..... Je traint inderdaad ook indirect je buikspieren als je andere oefeningen aan het doen bent. Spieren kun je overtrainen waardoor ze gewoon weg niet meer groeien. Om dit te voorkomen moet je gewoon 2x per week je buikspieren trainen, daarnaast alle oefeningen die je doet komen je buikspieren echt wel bij kijken!!

Train ze gewoon zoals alle andere spieren, doe ik ook en werkt perfect.

myrna84 zei:

Mee eens??

Niet mee eens, want alleen sterke buikspieren kunnen je shape of vorm geven. Dit betekent niet dat ze heel groot moeten worden, maar door training worden je ze wel wat dikker. Als je buikspieroefeningen doet waarbij je makkelijk 15, 20 of meer reps kan doen, hoef je niet bang te zijn dat je buikspieren heel dik zullen worden. Maar ze worden wel sterker en geven vorm of shape.

Als je elke set doorgaat totdat je een brandend gevoel in je buikspieren hebt, dan weet je dat je ze hard genoeg traint voor resultaten. Maar dan hebben die spieren wel een paar dagen rust nodig. 2 keer per week is voldoende als je je buikspieren op deze manier traint.

eigenlik zou het een beetje dom zijn zeker om ze 2x per week te trainen, het zijn toch spieren zoals een ander, niet?

Ik vind niet dat buikspieren als een andere spier zijn, ze groeien veel vlugger dan andere spieren.

Nou, als ik ze zwaar train, heb ik er ook gewoon 2 dagen spierpijn in.
Misschien herstellen ze dus wel sneller, maar je moet denk ik ook geen wonderen verwachten. Ik zou zeggen, max 2x in de week, zwaar.

heb eigenlik geen zin meer om ze 2 maal per week te doen. Welke oefeningen raden jullie aan om echt "massa" te kweken :D MASSA OP DE BUIK :nut:

Terug
Naar boven