XXL Nutrition

Herstel tijdens cut

Ano_92_48

Ripped Bodybuilder
uitgeschakeld
Waardering
496
Lengte
1m80
Massa
89kg
Vetpercentage
13%
Ik ben nu 2 weken aan het cutten, carb cycle, 500kcal onder onderhoud.
Ik train volgens een UB/LB schema:

Maandag: UB 6-12 reps
Dinsdag: LB 12-15 reps
Woensdag: rust
Donderdag: UB 12-15 reps
Vrijdag: LB 6-12 reps
Zaterdag: rust
Zondag rust

Maandag: High carb
Dinsdag: Low carb
Woensdag: No carb
Donderdag: Low carb
Vrijdag: High carb
Zaterdag: No/Low carb
Zondag No/Low carb

Ik merk dat m'n spierpijn aanzienlijk langer aanhoud dan tijdens het bulken, wat niet heel vreemd is. Maar ik vraag me af of je wel voldoende herstelt als je elke spiergroep 2x per week traint (wel maar 1 oefening per spiergroep per keer) en 500kcal onder onderhoud eet.

Wat zijn jullie ervaringen hier mee?

Doe het zelf ook, goede cooling down doen na de training om spierpijn tegen te gaan.Elk lichaam is anders maar
voor mij is het prima te doen. Bedoeling zoals je al aangeeft is ongeveer 1 oefening per spiergroep en niet tot spierfalen.

Dus je belast je spieren ook minder zwaar. Maar goed niet trainen als je spierpijn hebt, dan kun je
het eventueel nog een keer uitstellen van bijf: di(lb) -> za(lb) ipv vrijdag dan heb je toch even extra herstel tijd.

• Topic Starter Topic Starter
Doe het zelf ook, goede cooling down doen na de training om spierpijn tegen te gaan.Elk lichaam is anders maar
voor mij is het prima te doen. Bedoeling zoals je al aangeeft is ongeveer 1 oefening per spiergroep en niet tot spierfalen.

Dus je belast je spieren ook minder zwaar. Maar goed niet trainen als je spierpijn hebt, dan kun je
het eventueel nog een keer uitstellen van bijf: di(lb) -> za(lb) ipv vrijdag dan heb je toch even extra herstel tijd.

Niet trainen met spierpijn weet ik niet. Er zit ruim voldoende tijd tussen de trainingen, trainen doet pijn maar kan me niet voorstellen dat het schaad.

Niet trainen met spierpijn weet ik niet. Er zit ruim voldoende tijd tussen de trainingen, trainen doet pijn maar kan me niet voorstellen dat het schaad.

Kan beter niet de spiergroep trainen waar je spierpijn hebt. Blijkbaar is je spier nog niet
volledig hersteld en dit is belangrijk. Beetje naar je lichaam luisteren bro!

Het is vooral melkzuur wat voor de ''pijn'' zorgt, niet zozeer de beschadiging.

Denk dat je met 1 oefening per spiergroep wel redelijk zal herstellen en dan 2x p/week wel moet kunnen.
Maar weet het niet zeker en ben er eigenlijk ook wel benieuwd naar.

Het is vooral melkzuur wat voor de ''pijn'' zorgt, niet zozeer de beschadiging.

Vroege spierpijn: Brandend gevoel dat ontstaat tijdens of direct na de training. De pijn wordt veroorzaakt door melkzuur dat de vrije zenuwuiteinden prikkelt.
Verlate spierpijn: treedt pas na 24-48 uur op. De spieren doen pijn en zijn minder belastbaar. De oorzaak zijn microscheurtjes in het bindweefsel van de spier en het celmembraan.

Je hebt het over verlate/vertraagde spierpijn zoals je in je openings post zegt: "Ik merk dat m'n spierpijn aanzienlijk langer aanhoud" Dus het gaat hier niet "vooral om melkzuur"
maar om de "beschadiging" Als jij je spier opnieuw gaat afbreken terwijl het niet volledig is hersteld zal je minder/geen progressieve overload creëren.

Wat je kunt doen (en hopelijk al doet) is een goede cooling down na het trainen en voldoende water drinken om de afvalstoffen
sneller uit je lichaam te krijgen. Of bedoel je toch "Vroege spierpijn" tijdens het trainen..?

Het kan ook zijn dat je intensiteit te hoog is voor upper/lower en je spieren dus langer nodig hebben om te herstellen. Hier zou je ook
eens naar kunnen kijken. Verder ben ik voorstander van upper/lower splitschema's dus ik zou daar zeker mee doorgaan!

Laatst bewerkt:
Dat van die 2 soorten spierpijn wist ik niet. Thanks

Terug
Naar boven