AndroidHealthClinic

Nieuws Het boek wereldoorlog I gaat dicht, laatste veteraan WO I overleden

Altijd bijzonder om bij dit soort zaken stil te staan vind ik. Zal voor die man zelf ook heel bijzonder zijn geweest denk ik.

• Topic Starter Topic Starter
Altijd bijzonder om bij dit soort zaken stil te staan vind ik. Zal voor die man zelf ook heel bijzonder zijn geweest denk ik.

Het blijft in ieder geval wel iets bizars hebben dat bijna 100 jaar na dato nog mensen in leven waren die actief waren in WO I. Zeker als je bedenkt dat er 0 personen meer in leven zijn die meededen aan De Olympische Spelen van 1924 en er nog bijzonder weinig atleten in leven zijn die meededen in 1928. Zo lijkt het net alsof oorlog gezonder is dan sport, wat vertekend natuurlijk omdat aan een OS veel minder meedoen dan een wereldoorlog. Maar opvallend is het wel.

Het blijft in ieder geval wel iets bizars hebben dat bijna 100 jaar na dato nog mensen in leven waren die actief waren in WO I. Zeker als je bedenkt dat er 0 personen meer in leven zijn die meededen aan De Olympische Spelen van 1924 en er nog bijzonder weinig atleten in leven zijn die meededen in 1928. Zo lijkt het net alsof oorlog gezonder is dan sport, wat vertekend natuurlijk omdat aan een OS veel minder meedoen dan een wereldoorlog. Maar opvallend is het wel.

:scratch:

Eigenlijk gaat het allemaal wel bizar snel de laatste 150 jaar. De opa van je opa ging nog per paard en wagen vocht met sabel en zwartkruit. Zijn kleinzoon kan tv kijken op zijn mobiel.

Meesten die recent nog leefden van WO1 waren kindsoldaten/ tieners. Check net ff deelnemers van OS '24 uit Nederland en zijn allemaal dikke twintigers toen.

20 + 87 = 107... deze man was ouder...

Meesten die recent nog leefden van WO1 waren kindsoldaten/ tieners. Check net ff deelnemers van OS '24 uit Nederland en zijn allemaal dikke twintigers toen.

Ik heb het over OS-deelnemers in het algemeen, de jongste deelnemers waren late tieners bij de OS van 1924. Dat geldt eigenlijk voor iedere OS en zeker voor de Olympische Spelen voor WO II toen er in veel sporten veel minder strikt werd omgegaan met leeftijdsgrenzen.

Lijkt mij dat veel soldaten van de 1e wereldoorlog ook gewoon dienstplichtige of geindoctrineerde 17-18-19-20 jarige jongens waren...

Zwaar nationalisme in die tijd...

en dat gaat iemand anders binnen 100 jaar ook zeggen. Mij boeit het eigenlijk allemaal niet zo. Leuk weetje: alle technologische "vernieuwingen" ten spijt leidt 1 miljard van de wereldbevolking onder ondervoeding, dat is de totale bevolking rond 1800, prachtige vooruitgang :roflol:
Dat vind ik zo'n vreemd getal he, die 1 miljard. Waar komt dat vandaan? Als ik naar die Global Hunger Index ga kijken zie ik daar staan dat het DR Congo op nummer 1 staat. Daar ga ik dus ook nu op in. ALLE mensen uit het DR Congo die ik ken, en ik heb er zeker honderdtallen gezien op familiefeesten, zijn dik. Stuk voor stuk. En niet een beetje mollig, he, maar gewoon echt goed gevuld. M'n vaders ex komt daar vandaan, is er een aantal jaar geleden naar terug gegaan en is dikker geworden dan ooit. Terwijl 2 op de 5 honger zou moeten lijden.

Ook is het DR Congo waarschijnlijk het rijkste land ter wereld qua biodiversiteit, vruchtbare grond & allerlei delfstoffen die nergens anders voorkomen en toch zeker niet in die mate. Waarschijnlijk iets wat alle Belgen wel weten.

Iets wat mensen die dagelijks omgaan met Congolezen misschien ook weten is het feit dat die mensen ook gewoon echt vaak luiheid/egotripperij belangrijker vinden dan een goede baan of opleiding, of zeker persoonlijke ontwikkeling en groei. Waarom zou je er immers moeite in stoppen als andere mensen het voor je kunnen doen of als je al 'genoeg' hebt? Iets wat ik ook uit ervaring met talloze Congolezen weet.

Volgens mij worden die cijfers ZWAAR overdreven door een of andere groep gekken met geitenwollensokken die nog nooit in 1 van die landen zijn geweest. Natuurlijk is er ook een hartverscheurende burgeroorlog in het oosten en noorden maar of daar daadwerkelijk 30 miljoen mensen door aan ondervoeding lijden lijkt mij echt heel sterk. Je hebt toch altijd de tijd om ff een banaantje te plukken of een aap te slachten, ze hebben er voor de rest niets te doen.

Moeten wij daar dan zoveel medelijden mee hebben? Je kan maar beter egoistisch zijn en lekker doen wat het beste is voor jezelf/de samenleving waar je in woont dan je bekommeren om allerlei mensen in landen die in totale chaos leven maar ongelofelijke goede kansen hebben gekregen en dagelijks kunnen krijgen in dat land. Je kan namelijk echt wel goed leven in DR Congo. Echt als een god als je het goed aanpakt.

Een zinkend schip kun je maar beter lekker laten zinken.

Heb je daar een bron van?

En als je bijvoorbeeld 14-18 was toen de eerste wereldoorlog begon was je al een dikke twintiger tegen de tijd dat de OS van 1924 begonnen. Dit's nogal een vreemde vergelijking natuurlijk.

Heb je daar een bron van?

En als je bijvoorbeeld 14-18 was toen de eerste wereldoorlog begon was je al een dikke twintiger tegen de tijd dat de OS van 1924 begonnen. Dit's nogal een vreemde vergelijking natuurlijk.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_veterans_of_World_War_I_who_died_in_2009–11
Hier kan je lezen dat de meesten na 1900 zijn geboren. Maar dat over OS '24 waren idd niet alleen dikke twintigers ook tieners en begin twintigers.

Sorry, was moe gisteravond. Voortaan maar beter dan niet onzin schrijven ;) :p

Terug
Naar boven