XXL Nutrition

Sticky Het Pauper Topic

Hoewel jij een punt hebt wordt gauw vergeten dat elke verhuurder, groot of klein, enkel in die business zit om er geld aan te verdienen. Als zij op dit moment een woning verhuren voor een X bedrag, deze renoveren voor wat misschien wel €50.000,- of meer kan kosten en vervolgens bedrag X niet verhogen is dat een verlies van €50.000,-. Het blijven bedrijven, geen filantropische instellingen.

Of dit moreel correct is is een heel andere discussie en zoals gezegd zou ik de verhuurder in kwestie niet willen zijn. Helaas zijn er personen die echter gebruik of misbruik maken van de huidige woningnood.
Eens, maar het is wel een woningbouw van sociale huurwoningen.

Hun taak/markt is het verschaffen van betaalbare sociale huurwoningen, binnen de regels die daar voor gelden. Als bedrijf is winst maken daar bij natuurlijk het doel. Maar je kan niet die €8k per jaar als woningbouw als winst in je zak steken dan zeggen we investeren niks want dan is de winst lager. Nu denk ik ook niet dat dit zo is, er zijn natuurlijk wel kosten buiten onderhouden van de woningen, maar onderhouden is een grote kostenpost die ze in moeten calculeren en voor verantwoordelijk zijn.

Jij weet waarschijnlijk als geen ander(en een stuk beter dan ik) dat je als verhuurder moet investeren in het onderhouden van je woningen en dat je dat moet meeberekenen.

Als die €8k volledig op gaat aan bedrijfsvoering en geen ruimte laat voor onderhouden van de woningen gaat er iets fout in het bedrijf.

Waarschijnlijk heb je wel gelijk, maar als het klopt dat deze woningen dan direct naar 900-1000 p/m toe gaan zit de huizenmarkt echt rotter in elkaar dan in dacht,

Mijn vader woont nu alleen in een 4 kamer appartement (waar wij als gezin zij opgegroeid) en betaalt €735 huur per maand, isolatie e.d. zijn redelijk voor elkaar want zijn energie kosten zijn €160 per maand. Als hij er uit gaat wordt dit type appartement verkocht, vanuit de huur, met een karige keuken en badkamer zal die ongeveer €325.000 opleveren. Dan snap ik wel waarom hij en mijn moeder nooit zijn verhuisd.
Ik denk dat de woningmarkt nog een stuk kapotter is dan jij denkt van €325k voor 4 kamers in echt een schijntje.

Mijn maisonette met 2 slaapkamers en een zolder die we huren voor net geen €700pm heeft een marktwaarde van €450.000-500.000.

Als je dit nu zou moeten kopen als verhuurder denk ik niet dat je het voor minder dan iets van 1.5k kaal per maand kan verhuren. Dat is het bij lange na niet waard.

Maarja de woning is in 1985 gebouwd voor misschien 200k in guldens, die investering is er als het goed is al lang en breed uit. Dus voor een huur van €700 PM zou de woningbouw het prima moeten kunnen redden met ruimte om verder te investeren en slechtere woningen beter te onderhouden.

Laatst bewerkt:
Eens, maar het is wel een woningbouw van sociale huurwoningen.

Hun taak/markt is het verschaffen van betaalbare sociale huurwoningen, binnen de regels die daar voor gelden. Als bedrijf is winst maken daar bij natuurlijk het doel. Maar je kan niet die €8k per jaar als woningbouw als winst in je zak steken dan zeggen we investeren niks want dan is de winst lager. Nu denk ik ook niet dat dit zo is, er zijn natuurlijk wel kosten buiten onderhouden van de woningen, maar onderhouden is een grote kostenpost die ze in moeten calculeren en voor verantwoordelijk zijn.
Mee eens, absoluut. Ik vind ook dat de regels hieromtrent streng mogen zijn en deze ook gehandhaafd moeten worden. Hierin schuilt wel een groot gevaar. Als het voor een (kleine) organisatie of particuliere partij niet meer loont woningen te verhuren stopt men er simpelweg mee. De enige die dan kan inspringen is de regering en daar zal ook werkelijk niemand blij van worden.

Verder voor wat betreft de kosten buiten het onderhoud om moet er ook gedacht worden aan personeel en dergelijke.
Jij weet waarschijnlijk als geen ander(en een stuk beter dan ik) dat je als verhuurder moet investeren in het onderhouden van je woningen en dat je dat moet meeberekenen.

Als die €8k volledig op gaat aan bedrijfsvoering en geen ruimte laat voor onderhouden van de woningen gaat er iets fout in het bedrijf.
Ook hier ben ik het mee eens. Nu ben ik, of zijn wij, uiteraard maar een kleine partij op de markt maar ik vind het erg belangrijk dat een door mij aangeboden huurwoning een prettig leefbare woning is. Ik denk ook dat hierin genoeg te regelen valt, zeker voor een grote coöperatie. Een voormalig huurder van mij begon een eigen bedrijfje als aannemer, heeft de woning inmiddels gekocht en hem vraag ik als er iets moet gebeuren. Hij doet dat vervolgens voor een mooie prijs. Denk ik in ieder geval, haha. Zo een regeling moet volgens mij prima mogelijk zijn voor een grote instantie.

Voor €8k per jaar mag je gewoon verwachten dat de woning normaal en gezond bewoonbaar is zonder grote gebreken. Klein, kaal en basic, maar wel correct en normaal onderhouden, dat mag je van een sociale huurwoning verwachten.

Verzakte vloeren, lekkage, ramen die niet sluiten en schimmelproblemen door deze gebreken. Dat zijn grote gebreken die gewoon opgelost moeten worden.

Er zijn in Nederland duizenden en duizenden woningen in beheer van woningbouwcoorperaties die gewoon normaal onderhouden worden.

Je kan als woningbouw niet oude huizen kopen/beheren, huurders er in zetten en niks onderhouden 'want het is een woning voor arme mensen dus niet zeuren'.

Ik geloof ook echt niet dat je er minimaal een ton in dit soort woningen moet steken om deze problemen aan te pakken.

Waarom MOET de huurprijs omhoog? Waar gaat die €8k per jaar per huurder dan naar toe? De woning zijn lang en breed afbetaald, de woningbouw doet niks aan de woningen en elk jaar gaat de huur weer omhoog.
Adhv dit filmpje kan je echt geen conclusies trekken, vooral ook omdat er geen bouwkundige in dit filmpje te bekennen is.

Heb jij wel bouwkundige kennis? Als je het goed wil doen ben je minimaal n ton kwijt, anders keren de problemen vanzelf weer terug.

Die huurprijs moet omhoog omdat het anders niet rendabel is. Als ze nu investeren willen ze dat terug verdienen, dan moet de huurprijs dus omhoog. 10 van die huizen a n ton verbouwen zit je al op n miljoen.

Waarschijnlijk heb je wel gelijk, maar als het klopt dat deze woningen dan direct naar 900-1000 p/m toe gaan zit de huizenmarkt echt rotter in elkaar dan in dacht,

Mijn vader woont nu alleen in een 4 kamer appartement (waar wij als gezin zij opgegroeid) en betaalt €735 huur per maand, isolatie e.d. zijn redelijk voor elkaar want zijn energie kosten zijn €160 per maand. Als hij er uit gaat wordt dit type appartement verkocht, vanuit de huur, met een karige keuken en badkamer zal die ongeveer €325.000 opleveren. Dan snap ik wel waarom hij en mijn moeder nooit zijn verhuisd.
Dat zijn energiekosten 160 per maand zijn hoeft niet direct te betekenen dat de isolatie etc redelijk voor elkaar zijn.

Is dat bedrag vanuit een taxatie of denk je dat zelf?

Ik ben het overigens wel mee eens dat de woningbouw het hier beter kan doen, alleen moeten de bewoners niet al te veel verwachten. Vooral die bolle niet, hij woont er net een half jaar..

@Fallingout

Adhv dit filmpje kan je echt geen conclusies trekken, vooral ook omdat er geen bouwkundige in dit filmpje te bekennen is.
Ben ik het ook wel deels mee eens. Er komt ook een klacht voorbij dat het behang van het schuine (waarschijnlijk) zolder plafond is gescheurd, als dat direct over het spaanplaat heen is gedaan is dat ook te verwachten.
Dat zijn energiekosten 160 per maand zijn hoeft niet direct te betekenen dat de isolatie etc redelijk voor elkaar zijn.

Is dat bedrag vanuit een taxatie of denk je dat zelf?
Zo'n 25 jaar geleden is de spouw geïsoleerd, er zitten kunststof kozijnen in met dubbel glas en een WTW-mechanische ventillatie.

Het bedrag is niet vanuit een officiële taxatie, maar een vriend van mijn broer is makelaar is verkoopt regelmatig deze appartementen in die wijk, die kwam laatst met die schatting. Op dit moment staan er ook 2 te koop eentje €360k en de ander €370k, maar die zijn al eigendom van de bewoners en dan die zijn dan ook wat luxer.

Ben ik het ook wel deels mee eens. Er komt ook een klacht voorbij dat het behang van het schuine (waarschijnlijk) zolder plafond is gescheurd, als dat direct over het spaanplaat heen is gedaan is dat ook te verwachten.
Dat is ook het geval in deze, daarnaast zit dit behang er ook al minimaal 25 jaar op. En als in de winter in de douche alles potdicht zit en onverwarmd dan krijgt iedereen schimmel en afbladderende verf/stuc, zo bijzonder is dat niet.

IMG_0377.jpeg

:hahaha:

Dat was misschien ook al te merken aan de staat waarin de woning überhaupt verkeerd. Zo een woning zou ik niet willen verhuren.
Mijn gok: hij wil het ook helemaal niet (meer) verhuren. Aan het begin zegt de dame dat ze er al 14 jaar woont. Ze heeft dus een contract voor onbepaalde tijd. Voor 600 ekkies per maand. Met de huidige box 3 maakt de verhuurder hier zeer waarschijnlijk verlies op. Ik denk dat hij van het pand af wil, maar dat het niet lukt zolang zij erin zit. Immers wil geen enkele andere belegger het pand kopen met zo'n slecht huurcontract. En verkopen aan iemand die er zelf gaat wonen, gaat ook niet lukken, omdat zij erin zit. En dus probeert hij haar wss weg te pesten door niets te repareren.

Netjes is dat natuurlijk niet. Begrijpelijk wel. Overmatige regulering strikes again.

@Steks als buurman.

De betreffende buurman had de maand juni niet gehaald als het mijn woning was.

Terug
Naar boven