- Waardering
- 14.553
- Lengte
- 1m89
- Massa
- 95kg
- Vetpercentage
- 18%
Eens, maar het is wel een woningbouw van sociale huurwoningen.Hoewel jij een punt hebt wordt gauw vergeten dat elke verhuurder, groot of klein, enkel in die business zit om er geld aan te verdienen. Als zij op dit moment een woning verhuren voor een X bedrag, deze renoveren voor wat misschien wel €50.000,- of meer kan kosten en vervolgens bedrag X niet verhogen is dat een verlies van €50.000,-. Het blijven bedrijven, geen filantropische instellingen.
Of dit moreel correct is is een heel andere discussie en zoals gezegd zou ik de verhuurder in kwestie niet willen zijn. Helaas zijn er personen die echter gebruik of misbruik maken van de huidige woningnood.
Hun taak/markt is het verschaffen van betaalbare sociale huurwoningen, binnen de regels die daar voor gelden. Als bedrijf is winst maken daar bij natuurlijk het doel. Maar je kan niet die €8k per jaar als woningbouw als winst in je zak steken dan zeggen we investeren niks want dan is de winst lager. Nu denk ik ook niet dat dit zo is, er zijn natuurlijk wel kosten buiten onderhouden van de woningen, maar onderhouden is een grote kostenpost die ze in moeten calculeren en voor verantwoordelijk zijn.
Jij weet waarschijnlijk als geen ander(en een stuk beter dan ik) dat je als verhuurder moet investeren in het onderhouden van je woningen en dat je dat moet meeberekenen.
Als die €8k volledig op gaat aan bedrijfsvoering en geen ruimte laat voor onderhouden van de woningen gaat er iets fout in het bedrijf.
Ik denk dat de woningmarkt nog een stuk kapotter is dan jij denkt van €325k voor 4 kamers in echt een schijntje.Waarschijnlijk heb je wel gelijk, maar als het klopt dat deze woningen dan direct naar 900-1000 p/m toe gaan zit de huizenmarkt echt rotter in elkaar dan in dacht,
Mijn vader woont nu alleen in een 4 kamer appartement (waar wij als gezin zij opgegroeid) en betaalt €735 huur per maand, isolatie e.d. zijn redelijk voor elkaar want zijn energie kosten zijn €160 per maand. Als hij er uit gaat wordt dit type appartement verkocht, vanuit de huur, met een karige keuken en badkamer zal die ongeveer €325.000 opleveren. Dan snap ik wel waarom hij en mijn moeder nooit zijn verhuisd.
Mijn maisonette met 2 slaapkamers en een zolder die we huren voor net geen €700pm heeft een marktwaarde van €450.000-500.000.
Als je dit nu zou moeten kopen als verhuurder denk ik niet dat je het voor minder dan iets van 1.5k kaal per maand kan verhuren. Dat is het bij lange na niet waard.
Maarja de woning is in 1985 gebouwd voor misschien 200k in guldens, die investering is er als het goed is al lang en breed uit. Dus voor een huur van €700 PM zou de woningbouw het prima moeten kunnen redden met ruimte om verder te investeren en slechtere woningen beter te onderhouden.
Laatst bewerkt: