XXL Nutrition

Sticky Het Pauper Topic

@Steks Ik weet niet of daar onderzoek naar is gedaan maar zou gok ik niet beter dan zijn dan ongekeeom hier. Dat iets "buitenlands" minder snel wordt gevraagd voor sollicitatie is denk ik ook menselijk (stereotiep "hokjes" denken is iets waar ik tegen ben maar kent wel een logische oorsprong, snel een beeld hebben)

Top 3 donaties
Anoniem
€ 1.750,00
Bij een echt inclusief sinterklaasfeest hoort een Zwarte Piet die zwart is. Daarom onze grote dank aan Jenny en de BlokkeerFriezen. Afzender de vriendjes en vriendinnetjes van opiniesite Joop.nl
3 uur geleden

:roflol:

"Jenny en de blokkeerfriezen" zou de naam van een café bandje kunnen zijn

Er valt iets op als ik naar de profielfoto's kijk van de volgers. Vast iets meer diversiteit dan de echte NTR maar niet veel meer. Volgens mij bestaat de grootste groep achter al het stop zwarte piet activisme uit roomblanke vinex Nederlanders. Zijn hier cijfers over?

Laatst bewerkt:

Man man man.

Wat is trouwens jou mening in deze kwestie, pro of anti zp,gewoon puur uit interesse

spoiler want anders is dit een beetje topic hijack

Er was van de zomer een interview serie over mensen wiens leven 180° graden was gedraaid. Een hiervan was met Jenny. Dat vond ik een pakkend interview, hoe nuchter zij was. Zij wou niet dat mensen een feest gingen verpesten, ze hadden volgens haar elk andere dag kunnen demonstreren. Ook viel mij hierin op hoe duidelijk zij stelde helemaal niet te wachten op deze hele heisa en dat het haar niet zozeer ging over die kleur maar meer over het nu willen demonstreren van die Anti-Piet groep

Ik vind haar in de interviews nu in een bepaalde rol "gepusht" als "verzetsvrouw" die zij ook aanneemt waardoor ik haar veel minder sympathiek vind.

Ik heb nooit als kind zwarte piet expliciet als n*ger ervaren. Oké de getinte kinderen zijn wel eens voor zwarte piet "gepest" bedenk ik me achteraf maar dat was denk ik meer kinderlijk gedrag zonder racistische doeleinden. (Hypocriet misschien om dit als "blanke" te zeggen) Als ik er nu naar kijk is een zwart hulpje met dikke lippen en oorbellen wel echt een verwijzing naar slavernij (of in ieder geval van de tijd dat 'zwarte' mensen minderwaardig waren). Als mensen hier dus echt last van hebben (wat ik dus kan begrijpen) ben ik voor het veranderen van zwarte Piet naar Roetveeg Piet. Een kind maakt het echt geen drol uit hoe Piet er uit ziet, als ze maar snoepgoed krijgen.

Sowieso vind ik dat beide partijen dit normaal met elkaar moeten 'uitvechten' en niet een kinderfeest verpesten. Man, Man, Man ik durf soms niet meer op internet te kijken (ook hier to be honest) omdat ik het zo zielig gedrag vind en ongelukkig word van ondoordachte nergens op slaande uitspraken

Dit is alleen een discussie geworden die niet meer gaat over de kleur van Piet maar over hele andere zaken; moeten "wij" onze transities aanpassen omdat "zij" er last van hebben. Het is naar mijn idee tegenwoordig een discussie over de identiteit. Dit is een zeer interessante discussie maar vervalt ook jammer genoeg in doelloos elkaar kleineren en ongenuanceerde uitspraken in plaats van inhoudelijke gesprekken. (Ik lees hier graag jullie ideeën juist omdat die niet aansluiten op wat ik denk, ik wil graag mijn blik verbreden en denk ook dat ik door hier en de stukken van Paul Scheffer te lezen een stuk "rechtser" ben geworden maar dat is een ander punt wat hier niets mee te maken heeft, het is al zo lange lap tekst)

Dat ze zijn veroordeeld vindt ik geheel terecht, je kan niet zomaar gaan stilstaan op een snelweg en ook dat je het recht om te demonstreren aan een ander ontneemt vind ik kwalijk. In "sapiens" wat ik een heel interessant boek vond ging het ook over de strijd in de huidige westerse wereld tussen vrijheid en tolerantie; mag de vrijheid van de een (hier Jenny en de Friezen die alle recht hebben hun punt te maken) de vrijheid van de ander (hier de Anti-Piet demonstratie) ontnemen. Ik vind van niet en dat hoewel Jenny en de Friezen mogen demonstreren en alle recht hebben voor zwarte Piet te zijn dit niet mag betekenen dat anderen niet mogen demonstreren.

Over de hoogte van de straf (die in vergelijking met andere misdrijven veel hoger is) moet ik zeggen dat ik er op vertrouw dat de rechter een eerlijk onafhankelijk oordeel velt (als we niet geloven in de rechtstaat gaat dit land echt naar de klote). Ik ken niet alle details van de andere zaken die dus hogere straffen kregen dus kan wel in eerste optiek dit vreemd vinden dat zij hogere straffen krijgen maar weet niet of deze twijfel terecht is. Nogmaals jk vertrouw dus op het oordeel van de rechter.

Wel vind ik dat het oordeel van de rechter hier alleen mag zijn op basis van het stilstaan en ontnemen van demonstratie van een ander en nooit en te nimmer beïnvloed moet zijn door deze hele discussie over Piet

@Steks Ik weet niet of daar onderzoek naar is gedaan maar zou gok ik niet beter dan zijn dan ongekeeom hier. Dat iets "buitenlands" minder snel wordt gevraagd voor sollicitatie is denk ik ook menselijk (stereotiep "hokjes" denken is iets waar ik tegen ben maar kent wel een logische oorsprong, snel een beeld hebben)

Ik gok hetzelfde, maar waarom kunnen we dat dan niet gewoon accepteren? Het leven is nu eenmaal niet (altijd) eerlijk.

Ik gok hetzelfde, maar waarom kunnen we dat dan niet gewoon accepteren? Het leven is nu eenmaal niet (altijd) eerlijk.

Ik ben nog jong, onbezonnen en vol met idealen. De wereld waarin alles perfect is en iedereen blij bestaat waarschijnlijk alleen in een sprookje maar ik ik mag toch wel de wens hebben dat de wereld langzaam aan toch iets 'beter' wordt. (Niet dat ik hier nu zelf heel hard de wereld verander maar toch)

Ik vind hier wat van.

Dat ze zijn veroordeeld vindt ik geheel terecht, je kan niet zomaar gaan stilstaan op een snelweg en ook dat je het recht om te demonstreren aan een ander ontneemt vind ik kwalijk. In "sapiens" wat ik een heel interessant boek vond ging het ook over de strijd in de huidige westerse wereld tussen vrijheid en tolerantie; mag de vrijheid van de een (hier Jenny en de Friezen die alle recht hebben hun punt te maken) de vrijheid van de ander (hier de Anti-Piet demonstratie) ontnemen. Ik vind van niet en dat hoewel Jenny en de Friezen mogen demonstreren en alle recht hebben voor zwarte Piet te zijn dit niet mag betekenen dat anderen niet mogen demonstreren.
..

Wel vind ik dat het oordeel van de rechter hier alleen mag zijn op basis van het stilstaan en ontnemen van demonstratie van een ander
Ik haak hier nog op in want ik zoek al even naar waar ik dit punt kan aankaarten.

Dat van het 'ontnemen van het recht tot demonstreren' volg ik niet helemaal. Ze zijn gestopt om dat op een bepaalde locatie en tijd te doen, maar het recht om te demonstreren is ze niet afgenomen. Daarvan zou sprake zijn als de overheid KOZP in de gevangenis gooide voor hun aanvraag oid.

Je mag iemands vrijheid ontnemen ter verdediging van jezelf of een ander. Dreigen met geweldpleging en opruiing is daarom een beperking op de vrijheid van meningsuiting. Je moet je dan met gepaste dwang of geweld tegen die dreiging kunnen beschermen.

Dan was de afweging dus of in die situatie dwang gerechtvaardigd was omdat er een reële geweldsdreiging of opruiing was vanuit KOZP. Zo had er een uitspraak kunnen komen die sturend is voor verdere demonstraties ter plekke van een kinderfeest.

Zowel de dwang als de verkeersovertreding zijn niet bestraft, maar opruiing wel? Dan is wat leden van KOZP doen zeker ook opruiing en is daar als burgers tegen ingrijpen juist weer gerechtvaardigd geweest. Krom.

In het verlengde van die vrijheidskwestie zit je met de afweging tussen vrijheid van beweging van buitenlanders en een zekere vrijheid van een volk/natie om heterogeen te blijven en invloeden van buitenaf te weren. Een natie dient om de vrijheden en rechten van een volk in een gebied te beschermen. Dat heeft hier ook op meerdere punten gefaald. Voorkeur voor de eigen ethniciteit/cultuur of intolerantie jegens anderen is in dat kader ook niet immoreel. Men heeft niet de vrijheid om een andere natie toe te eigenen want dat gaat ten koste van de vrijheid van het volk in die natie.

Laatst bewerkt:
Volgens mij werkt "blind" solliciteren evenmin. Overigens is veronderstelde discriminatie niet de enige factor die bepalend is voor het vinden van een baan.

Met name mensen van Turkse en Marokkaanse afkomst scoren hoog qua werkloosheid en arbeidsparticipatie in Europa, andere groepen allochtonen scoren in heel Europa aanmerkelijk beter.

Opvallend verschijnsel.

Dat er gediscrimineerd wordt in Nederland is een feit. (Overal ter wereld waar mensen zijn gebeurd dit overigens)
Ik zal niet proberen om dit goed te praten.

Aan de andere kant denk ik dat het "immer verongelijkt zijn" en het zich-"sowieso-altijd-gediscrimineerd-voelen" een belangrijke factor is die bij genoemde groep ook een rol speelt.
Heb er meer dan genoeg concreet meegemaakt die zich daar -bij voorbaat vaak al- achter verschuilen.

Ik haak hier nog op in want ik zoek al even naar waar ik dit punt kan aankaarten.

Dat van het 'ontnemen van het recht tot demonstreren' volg ik niet helemaal. Ze zijn gestopt om dat op een bepaalde locatie en tijd te doen, maar het recht om te demonstreren is ze niet afgenomen. Daarvan zou sprake zijn als de overheid KOZP in de gevangenis gooide voor hun aanvraag oid.

Je mag iemands vrijheid ontnemen ter verdediging van jezelf of een ander. Dreigen met geweldpleging en opruiing is daarom een beperking op de vrijheid van meningsuiting. Je moet je dan met gepaste dwang of geweld tegen die dreiging kunnen beschermen.

Dan was de afweging dus of in die situatie dwang gerechtvaardigd was omdat er een reële geweldsdreiging of opruiing was vanuit KOZP. Zo had er een uitspraak kunnen komen die sturend is voor verdere demonstraties ter plekke van een kinderfeest.

Zowel de dwang als de verkeersovertreding zijn niet bestraft, maar opruiing wel? Dan is wat leden van KOZP doen zeker ook opruiing en is daar als burgers tegen ingrijpen juist weer gerechtvaardigd geweest. Krom.

In het verlengde van die vrijheidskwestie zit je met de afweging tussen vrijheid van beweging van buitenlanders en een zekere vrijheid van een volk/natie om heterogeen te blijven en invloeden van buitenaf te weren. Een natie dient om de vrijheden en rechten van een volk in een gebied te beschermen. Dat heeft hier ook op meerdere punten gefaald. Voorkeur voor de eigen ethniciteit/cultuur of intolerantie jegens anderen is in dat kader ook niet immoreel. Men heeft niet de vrijheid om een andere natie toe te eigenen want dat gaat ten koste van de vrijheid van het volk in die natie.

Kortom, er wordt op een heel foute manier met 2 maten gemeten door 'onze rechtstaat', die tot zover duidelijk kijkt en oordeelt met een 'minderheids-affiniteiten-bril' op.

Laatst bewerkt:
Het is misschien fout, maar ik vond dit een goede ontwikkeling in de zwarte piet discussie.
https://www.ad.nl/binnenland/harde-kern-nec-in-actie-tegen-anti-pietbetogers~a41b8f84/

Ach wat verwacht je dan, dit is eigenlijk gewoon het "Geuzen-effect".(zie ook de 80-jarige oorlog)

Ergens verafschuw je het en voel je je moreel verplicht het af te keuren.
Echter, stiekem ben je ook wel weer blij dat het gebeurd, want zelf durf je eigenlijk niet...

Ik woon toevallig in dé Geuzenstad en ik ga komend weekend voor het eerst met mijn kinderen naar de lokale intocht, ik zie hier niet snel een anti-beweging protesteren, maar als dat wel gebeurd zal dat hier niet soepel verlopen denk ik.

Ik wil eigenlijk geen partij kiezen, maar ik vind de intoductie van roetveeg pieten, die ook helemaal zwart kunnen zijn prima. Als het gezeik aanblijft houden voel ik me haast wel gedwongen om me ook gekwetst te voelen en dan mag ik ook opkomen voor mijn gevoelens, want het doet me verdriet dat hét kinderfeest van mijn land als racistisch wordt ervaren.

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven