Er was van de zomer een interview serie over mensen wiens leven 180° graden was gedraaid. Een hiervan was met Jenny. Dat vond ik een pakkend interview, hoe nuchter zij was. Zij wou niet dat mensen een feest gingen verpesten, ze hadden volgens haar elk andere dag kunnen demonstreren. Ook viel mij hierin op hoe duidelijk zij stelde helemaal niet te wachten op deze hele heisa en dat het haar niet zozeer ging over die kleur maar meer over het nu willen demonstreren van die Anti-Piet groep
Ik vind haar in de interviews nu in een bepaalde rol "gepusht" als "verzetsvrouw" die zij ook aanneemt waardoor ik haar veel minder sympathiek vind.
Ik heb nooit als kind zwarte piet expliciet als n*ger ervaren. Oké de getinte kinderen zijn wel eens voor zwarte piet "gepest" bedenk ik me achteraf maar dat was denk ik meer kinderlijk gedrag zonder racistische doeleinden. (Hypocriet misschien om dit als "blanke" te zeggen) Als ik er nu naar kijk is een zwart hulpje met dikke lippen en oorbellen wel echt een verwijzing naar slavernij (of in ieder geval van de tijd dat 'zwarte' mensen minderwaardig waren). Als mensen hier dus echt last van hebben (wat ik dus kan begrijpen) ben ik voor het veranderen van zwarte Piet naar Roetveeg Piet. Een kind maakt het echt geen drol uit hoe Piet er uit ziet, als ze maar snoepgoed krijgen.
Sowieso vind ik dat beide partijen dit normaal met elkaar moeten 'uitvechten' en niet een kinderfeest verpesten. Man, Man, Man ik durf soms niet meer op internet te kijken (ook hier to be honest) omdat ik het zo zielig gedrag vind en ongelukkig word van ondoordachte nergens op slaande uitspraken
Dit is alleen een discussie geworden die niet meer gaat over de kleur van Piet maar over hele andere zaken; moeten "wij" onze transities aanpassen omdat "zij" er last van hebben. Het is naar mijn idee tegenwoordig een discussie over de identiteit. Dit is een zeer interessante discussie maar vervalt ook jammer genoeg in doelloos elkaar kleineren en ongenuanceerde uitspraken in plaats van inhoudelijke gesprekken. (Ik lees hier graag jullie ideeën juist omdat die niet aansluiten op wat ik denk, ik wil graag mijn blik verbreden en denk ook dat ik door hier en de stukken van Paul Scheffer te lezen een stuk "rechtser" ben geworden maar dat is een ander punt wat hier niets mee te maken heeft, het is al zo lange lap tekst)
Dat ze zijn veroordeeld vindt ik geheel terecht, je kan niet zomaar gaan stilstaan op een snelweg en ook dat je het recht om te demonstreren aan een ander ontneemt vind ik kwalijk. In "sapiens" wat ik een heel interessant boek vond ging het ook over de strijd in de huidige westerse wereld tussen vrijheid en tolerantie; mag de vrijheid van de een (hier Jenny en de Friezen die alle recht hebben hun punt te maken) de vrijheid van de ander (hier de Anti-Piet demonstratie) ontnemen. Ik vind van niet en dat hoewel Jenny en de Friezen mogen demonstreren en alle recht hebben voor zwarte Piet te zijn dit niet mag betekenen dat anderen niet mogen demonstreren.
Over de hoogte van de straf (die in vergelijking met andere misdrijven veel hoger is) moet ik zeggen dat ik er op vertrouw dat de rechter een eerlijk onafhankelijk oordeel velt (als we niet geloven in de rechtstaat gaat dit land echt naar de klote). Ik ken niet alle details van de andere zaken die dus hogere straffen kregen dus kan wel in eerste optiek dit vreemd vinden dat zij hogere straffen krijgen maar weet niet of deze twijfel terecht is. Nogmaals jk vertrouw dus op het oordeel van de rechter.
Wel vind ik dat het oordeel van de rechter hier alleen mag zijn op basis van het stilstaan en ontnemen van demonstratie van een ander en nooit en te nimmer beïnvloed moet zijn door deze hele discussie over Piet