XXL Nutrition

Sticky Het Pauper Topic

Bovendien geen noodzaak. Willen gewoon prive kletsen onder werktijd in een wachtkamer. Hadden het plekje opgezocht. Totdat ik kwam. Het is ook niet sociaal.
Idd, het is asociaal om te doen als ze ook de keuze hebben gewoon Nederlands te spreken.

Inderdaad een privé-gesprek, ik zie echt niet in waarom je dat niet in je beider moedertaal zou mogen. Ik heb ook in het buitenland gewerkt en nooit een seconde getwijfeld om met een Belgische collega in het Nederlands te praten over niet-werkgerelateerde dingen. Net zoals zowat iedereen hier dat automatisch zou doen. Maar zodra het over mensen uit een bepaalde regio gaat kunnen we dat onmogelijk tolereren. Engels mag dan weer wel, vreemd. Hypocrisie en intolerantie is strong on this forum.

• Like
Waarderingen: mat
Engels mag wel omdat 9/10 mensen engels kunnen verstaan duh, het is toch gewoon normaal dat als jij in een land, je jezelf de taal machtig maakt en die gebruikt (intergratie noemen ze dat). Door Turks te gaan/blijven praten en gewoon schijt te hebben laat je gewoon zien dat je dat niet wil

Inderdaad een privé-gesprek, ik zie echt niet in waarom je dat niet in je beider moedertaal zou mogen. Ik heb ook in het buitenland gewerkt en nooit een seconde getwijfeld om met een Belgische collega in het Nederlands te praten over niet-werkgerelateerde dingen. Net zoals zowat iedereen hier dat automatisch zou doen. Maar zodra het over mensen uit een bepaalde regio gaat kunnen we dat onmogelijk tolereren. Engels mag dan weer wel, vreemd. Hypocrisie en intolerantie is strong on this forum.
Wat jij zegt klopt. Maar de grote reden waarom er op de werkvloer (toch bij veel bedrijven en instellingen) een universele taal gesproken moet worden is om misverstanden te voorkomen (en daarbij horende fouten, ruzies). Als dit een regel is op het werk hebben ze zich daaraan te houden.
+het is zeer moeilijk te weten of ze over het werk praten of niet omdat je er niks van begrijpt

Net zoals zowat iedereen hier dat automatisch zou doen.
Nee hoor, geenszins. Als dit tegen de regels is van het bedrijf zijn er weinigen die dit zullen doen op de werkvloer waar klanten lopen. Dat jij denkt dat dit niet zo is, zegt wellicht iets over jouw verwrongen beeld van de realiteit.
Maar zodra het over mensen uit een bepaalde regio gaat kunnen we dat onmogelijk tolereren.
Het gaat niet alleen over mensen uit een bepaalde regio. Wel grappig hoe dit werkt, kennelijk is jouw redenatie gebaseerd op deze aanname. Terwijl je er echt faliekant naast zit.
Engels mag dan weer wel, vreemd. Hypocrisie en intolerantie is strong on this forum.
Mag ook niet. Voertaal is NL. Alleen dan was de kans klein geweest dat ik de dames hetzelfde vriendelijk verzoek had gedaan, al sluit ik het niet uit omdat ik fysiek ongemakkelijk werd door o.a. het volume. Misschien is dat wel hypocriet, maar het zij zo. Kennelijk ben ik menselijk.

Spraakvolume lijkt wel raciaal bepaalt

Ook gewoon ongegeneerd in het ov.
Stiltecoupé ook vaak dezelfde typetjes. Heb ooit de telefoon afgepakt nadat enkele waarschuwingen werden genegeerd. Was net na Utrecht en vertelde dat ik in Arnhem teug zou geven. Ik was zo ontzettend moe van eerst krachttraining, toen boksen en daarna worstelen. En die lulhannes zat maar te blaten. En toen ging die over mijn verzoeken praten door de telefoon. Kan je 'm krijgen ook.

Laatst bewerkt:
Onze vrouwelijke gepigmenteerde medemens heeft er vaak een handje van om nogal te schreeuwen aan de telefoon in de openbare ruimte. Ook gewoon ongegeneerd in het ov.
Ja en wat is er trouwens tegenwoordig aan de hand dat gekleurde mensen in het ov/openbaar hun telefoon op speaker modus gebruiken?

Sorry hoor maar dit vind ik echt dikke bullshit. Die twee personen mogen toch een gesprek voeren onderling in de taal die ze zelf willen? Indien ze uit Amerika kwamen en onderling engels hadden gepraat, had je dan ook iets gezegd? Ik ga helemaal akkoord met wat @Alexsdc zegt over belgen of nederlanders in het buitenland en wat die zouden doen. Hoe onverdraagzaam kan je worden ...

Het gaat allemaal om de context in dit soort discussies.

Wat je thuis en/of in prive sferen spreekt maakt inderdaad niets uit.

Maar een ziekenhuis is een publieke plaats, waar het voorschrift vanuit de werkgever is dat je Nederlands dient te spreken als werknemer zijnde.
In die zin is hoorbaar communiceren in het Turks -of welke andere taal dan ook, ongepast en totaal niet representatief vanuit het perspectief van je functie als medewerker.

Als je dat niet wilt snappen en negeert, dan heb je totaal geen gevoel en respect voor Nederlandse beleidswaarden en etiquette.
Heeft dus helemaal nul-komma-niks met onverdraagzaamheid te maken.

Laatst bewerkt:
Ja en wat is er trouwens tegenwoordig aan de hand dat gekleurde mensen in het ov/openbaar hun telefoon op speaker modus gebruiken?
Heeft niets met afkomst te maken, puur met sociaal economische positie op de ladder. Onze schoonmaakster (tokkie to the max, middelbare leeftijd, overgewicht & leggings, Nederlands) heeft er ook een handje van. Een kwestie van niet kunnen beseffen dat er ook andere mensen op de wereld zijn. Het slag mensen dat een pan bami uit het raam zou tyften.

Als je dat niet wilt snappen en negeert, dan heb je totaal geen gevoel en respect voor Nederlandse beleidswaarden en etiquette.
Exact. Precies dit. Als ze het achter gesloten deuren doen op het werk, of als ze zonder uniform daar hadden gezeten had ik niks gezegd. Was ik zelf waarschijnlijk naar een andere ruimte gegaan. In winkels, op pleinen of terrasjes ga ik ook niks zeggen. Maar ik moest daar zijn en ik dacht aanvankelijk laat maar, je bent zo aan de beurt, maar dit viel tegen. En het volume nam ook niks af. Toen begon ik fysieke reactie te krijgen, jeuk in de nek en dergelijke, en toen zo kalm mogelijk gezegd dat ik de dames de gezelligheid gunde maar ik ze wel vriendelijk verzocht om het gesprek elders voort te zetten of verdergaan in NL. Vervolgens niks zeggen, opstaan en vertrekken. Eigenlijk vat dat alles samen.

Heeft niets met afkomst te maken, puur met sociaal economische positie op de ladder. Onze schoonmaakster (tokkie to the max, middelbare leeftijd, overgewicht & leggings, Nederlands) heeft er ook een handje van. Een kwestie van niet kunnen beseffen dat er ook andere mensen op de wereld zijn. Het slag mensen dat een pan bami uit het raam zou tyften.
Ja maar jij gaat toch ook wel eens op vakantie?

Wat een discriminatie toch weer op het forum.

Terug
Naar boven