XXL Nutrition

Sticky Het Pauper Topic

wat ik altijd krom vindt.
We zeuren in Nederland enorm op allochtonen die geen Nederlands praten maar in hun moerstaal.
Ook in winkels, als ze bij de kassa tegen elkaar Turks praten en je het niet verstaat.

Maar als we zelf op vakantie zijn, ergens in een winkel, ga je dan in het engels overleggen met je gezelschap?
Als je jezelf het beste uit kan spreken in een bepaalde taal, en die ander ook, waarom zou je dan in een andere taal spreken?

Ja ik geef toe, als ik op straat loop dan erger ik me ook groen en geel aan de buitenlandse taal. Vooral bij jongeren die hier geboren zijn.
Maar bij ouderen die misschien 1e generatie hier zijn, snap ik best dat ze hun moedertaal spreken.

Op de werkvloer is het natuurlijk anders, maar ook daar een kleine kanttekening: veel Nederlanders werken in het buitenland of lopen stage, en je bent daar met een andere Nederlander, wordt er dan ook verwacht om de universele taal te spreken onderling? Ik zou in een gewoon gesprek dan Nederlands praten.
Dit waren geen vakantiegangers, geen stagaires en geen bejaarden. In werkkleding en tussen de 30-40 jaar. Heb bij de internist nagevraagd of hij wist of er een bepaalde gedragscode voorgeschreven was. Voertaal in het openbare ziekenhuis is NL en dient dan ook gesproken te worden door al het personeel op de werkvloer.

En of lui in de eigen tijd een andere taal spreken zal mij een zorg zijn. Stoor mij daar zelden aan eerlijk gezegd.

Raar ik ben heel erg racistisch maar dat ze hun eigen taal spreken stoort me nog het minst. Misschien zelfs beter dan gebrekkig of geaccentueerd Nederlands.

Raar ik ben heel erg racistisch maar dat ze hun eigen taal spreken stoort me nog het minst. Misschien zelfs beter dan gebrekkig of geaccentueerd Nederlands.
Die klanken vanuit de keel in een maagdelijk witte wachtruimte waar je verder een speld kon horen vallen, werd mij te veel.

Zaterdag weer. Als ik braaf ben.

En het is al vrijdagmiddag.

16m3kom.gif

Sorry hoor maar dit vind ik echt dikke bullshit. Die twee personen mogen toch een gesprek voeren onderling in de taal die ze zelf willen? Indien ze uit Amerika kwamen en onderling engels hadden gepraat, had je dan ook iets gezegd? Ik ga helemaal akkoord met wat @Alexsdc zegt over belgen of nederlanders in het buitenland en wat die zouden doen. Hoe onverdraagzaam kan je worden ...

Sorry hoor maar dit vind ik echt dikke bullshit. Die twee personen mogen toch een gesprek voeren onderling in de taal die ze zelf willen? Indien ze uit Amerika kwamen en onderling engels hadden gepraat, had je dan ook iets gezegd? Ik ga helemaal akkoord met wat @Alexsdc zegt over belgen of nederlanders in het buitenland en wat die zouden doen. Hoe onverdraagzaam kan je worden ...

Als je hier werkt en woont kan je gwoon ftsoenlijk Nederlands spreken zeg.

Friezen zijn ook zo. Mijn neefje en nichtjes praten onderling ook Fries ook waar wij bij zijn.

Als ik het verhaal goed begrepen heb spraken ze onderling. Als je er dan niet tegen kan dat iemand een andere taal spreekt stop oordoppen in.
Het is tegen de regel van het ziekenhuis. Kennelijk heeft men daar redenen voor.
Engels is anders, dat is te volgen, vrij gangbare taal in Europa.
Bovendien, waarom zou ik oordoppen in moeten doen als ze prima NL kunnen spreken en dit ook voorgeschreven wordt? Waarom die neiging om het om te draaien?
Het is geen mooi klinkende taal ook, pijn aan de oren ervan.

Het is tegen de regel van het ziekenhuis. Kennelijk heeft men daar redenen voor.
Engels is anders, dat is te volgen, vrij gangbare taal in Europa.
Bovendien, waarom zou ik oordoppen in moeten doen als ze prima NL kunnen spreken en dit ook voorgeschreven wordt? Waarom die neiging om het om te draaien?
Het is geen mooi klinkende taal ook, pijn aan de oren ervan.
Maar ze praatte niet tegen jou, waarom moet je het dan verstaan? Ik ken iemand die geen Engels begrijpt, die mag dan wel reageren op mensen die Engels praten?

Ik ken ook iemand uit Portugal die hier al 4 jaar woont, in een rusthuis werkt en goed Nederlands kan praten. Nochtans ben ik vrij zeker dat ze met haar andere Portugese collega Portugees zal praten en eerlijk gezegd zie ik daar geen enkel probleem in en vind ik dat zelfs normaal want ik zou het ook doen in het buitenland zoals de meesten hier.

Ik vind het Nederlandse taaltje niet mooi, zal dan volgende keer vragen of Nederlanders in Vlaanderen aub Vlaams kunnen praten want het doet pijn aan mn oren. Verdraagzaamheid en leven en laten leven is hier op dit forum vaak toch heel ver te zoeken.

Maar ze praatte niet tegen jou, waarom moet je het dan verstaan? Ik ken iemand die geen Engels begrijpt, die mag dan wel reageren op mensen die Engels praten?

Ik ken ook iemand uit Portugal die hier al 4 jaar woont, in een rusthuis werkt en goed Nederlands kan praten. Nochtans ben ik vrij zeker dat ze met haar andere Portugese collega Portugees zal praten en eerlijk gezegd zie ik daar geen enkel probleem in en vind ik dat zelfs normaal want ik zou het ook doen in het buitenland zoals de meesten hier.

Ik vind het Nederlandse taaltje niet mooi, zal dan volgende keer vragen of Nederlanders in Vlaanderen aub Vlaams kunnen praten want het doet pijn aan mn oren. Verdraagzaamheid en leven en laten leven is hier op dit forum vaak toch heel ver te zoeken.
Verder alles goed? Ik zeg al vaak ach laat maar maakt niet uit maak je niet druk. Maar ga lekker in een werkkamer Turks praten in plaats van half in mijn oren in een wachtruimte met vier stoelen.

@Banshee het gaat er hier niet over hoe ze thuis tussen 4 muren communiceren hee.

Terug
Naar boven