- Waardering
- 21.437
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Wie, wat, waar? Geen zin om tv aan te zetten sorry.Kijk nu Pauw, wat een gezeur om iets kleins. En so what als hij wat geld heeft gehad. Zijn toch wel ergere dingen gaande lijkt mij.
Die gast. Was de laatste paar dagen ook wel in het nieuwsWie, wat, waar? Geen zin om tv aan te zetten sorry.
Petrus Plasman? Geintje. Is dat zijn advocaat, nee toch? Is zo'n foute.Die gast. Was de laatste paar dagen ook wel in het nieuws![]()
Iemand op internet die ergens op terugkomt om z'n eigen mening te herzien, ik had van de theorie gehoord, maar voor je ogen zien gebeuren is toch iets moois.
Kan Niemoller niet een tijdje op vakantie. Die vent heeft een blinde vlek zo groot als de moedervlek van Ginny Sacrimoni.
Voetbal Vlaanderen, een tak van de Belgische Voetbalbond, is een onderzoek gestart naar enkele foto’s en filmpjes van de Beringse club Turkse FC. Daarop is te zien hoe kinderen een militaire groet brengen aan de Turkse vlag. Ze lijken daarmee de soldaten in de Turks-Syrische oorlog te eren.
Eerst even terug naar vrijdagavond. In het EK-kwalificatieduel tussen Turkije en Albanië scoorde de Turkse aanvaller Cenk Tosun in de slotfase het winnende doelpunt. Dat vierde hij door ostentatief voor de camera’s te poseren terwijl hij een militaire groet uitbracht, samen met enkele ploegmaats. Het officiële Twitteraccount van de nationale ploeg deelde de foto met als boodschap dat “ze de overwinning opdragen aan de dappere soldaten en medemartelaren”. In de kleedkamer deed de hele kern dat kunstje nog eens over, net als de Turkse gymnast Ibrahim Colak een dag later tijdens de podiumceremonie op het WK gymnastiek.
Het duurde niet lang of de Europese voetbalbond UEFA en de internationale turnfederatie FIG kondigden aan het salueren te zullen onderzoeken. Het gebaar kan immers gezien worden als steun voor het offensief van Turkije tegen de Koerden. Velen noemen dat misplaatst omdat bij de Turkse inval in het noorden van Syrië al tientallen burgerdoden vielen. Op sociale media circuleren bovendien beelden van vrouwen die uit hun auto gesleurd en vervolgens geëxecuteerd worden. Meer dan 130.000 mensen sloegen al op de vlucht sinds de aanval van Turkije.
Niettemin inspireerde het eresaluut van de profs ook tientallen voetballertjes van Turkse FC, een voetbalclub uit Beringen. Op foto’s en filmpjes die de club zelf via sociale media deelde, is te zien hoe spelers van verschillende leeftijden een militaire groet brengen op het veld en in de kleedkamer. De min 10-jarigen droegen hun zege op aan de soldaten. “Laat onze overwinning met 5-3 van onze U10 een cadeau zijn voor onze soldaten. We zijn een ernstig volk. We willen nog veel cadeaus geven aan onze soldaten. Terwijl we in de kou en in de regen staan willen we onze ziel offeren voor het bestaan van de Turkse natie. En dat is geen grapje”, zo staat er bij de foto te lezen.
Volgens Turkse FC heeft het gebaar echter niets met politiek te maken. De club reageert via Basir Hamarat, voorzitter van Union of International Democrats (UID), een AKP-gezinde organisatie. “Dergelijke foto’s worden elk jaar gemaakt uit eerbied voor alle martelaren en hun familieleden”, zegt Hamarat. “Ook als er geen conflict was geweest tussen Turkije en Syrië, en ook als de speler van de nationale ploeg dat gebaar niet had gemaakt, dan nog had de club die foto’s gemaakt en gepost. Dat dit nu extra gevoelig ligt? Daar heeft de club niet op gelet.”
Ondervoorzitter Oguz Yücel: “Onze voetbalclub heeft niets met politiek te maken. Wij zijn zeker geen voorstander van oorlogen, wij willen op deze manier enkel gesneuvelde soldaten en hun ouders eren.”
Toch krijgen de beelden mogelijk nog een staartje. Voetbal Vlaanderen, een tak van de Belgische voetbalbond en verantwoordelijk voor het jeugdvoetbal, zegt de foto’s te zullen onderzoeken. “We gaan die rustig bekijken en analyseren”, zegt secretaris-generaal Benny Mazur. “Via onze contactpersonen zullen we aan de club vragen wat de bedoeling was. Indien nodig nemen we daarna een standpunt in. In ons reglement staat in ieder geval dat politieke of godsdienstige verwijzingen niet horen op een voetbalveld, maar ik wil niet op de zaken vooruitlopen.”
Thomas Vints (CD&V), de burgemeester van Beringen, zal de club er bij gelegenheid over aanspreken. “Ik kan me voorstellen dat kinderen het gedrag kopiëren van hun voetbalhelden”, zegt Vints. “Maar persoonlijk denk ik dat een voetbalveld vooral een plek moet zijn voor sport en spel en niet voor politiek. Maar ik wil dit ook niet opblazen en groter maken dan het is.”
De beelden kregen met meer dan honderd likes wel heel wat bijval in de Turkse gemeenschap. Eén van die opgestoken duimpjes kwam van Mustafa Aytar (sp.a), schepen in Houthalen-Helchteren. “Maar ik like alles wat met jeugd en sport te maken heeft”, zegt hij. “Ik heb die beelden zelfs niet eens goed bekeken, en wist niet dat er een verband was met de situatie in Syrië. Ik wil vooral dat kinderen zich zo goed mogelijk integreren, in allerlei verenigingen.”
Die gasten voelen zich geen Belg of Nederlander. Hoeveelste generatie is dit nu al?Voetbalbond onderzoekt militaire groet van Turkse voetballertjes uit Beringen
![]()
Oprotten uit mein land.
Dit zouden zomaar de achterkleinkinderen kunnen zijn van immigranten uit de jaren 50.Die gasten voelen zich geen Belg of Nederlander. Hoeveelste generatie is dit nu al?
Dit zouden zomaar de achterkleinkinderen kunnen zijn van immigranten uit de jaren 70.
Drenthe nuff said
Zat deze jongen vroeger niet in een witte kever achter kees flodder aan?