AndroidHealthClinic

Sticky Het Pauper Topic

Bijna 9 op 10 afvalophalers en recyclageparkwachters slachtoffer van agressie
Bijna 9 op 10 recyclageparkwachters en afvalophalers kregen het afgelopen jaar met verbale of fysieke agressie te maken. Agressie komt wel iets minder frequent voor dan twee jaar geleden en er wordt gelukkig ook al eens met een compliment gestrooid. Dat blijkt uit een rondvraag van de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) en Interafval. Ze vragen respect voor het werk van afvalophalers en recyclageparkwachters.

Voor Interafval-voorzitter Paul Macken blijven de nieuwe cijfers onaanvaardbaar. “Deze mensen doen iedere dag, door weer en wind, hun best om andermans huisvuil op te ruimen of in ontvangst te nemen”, aldus Macken. “Dat verdient alleen maar respect. Als zij hun job niet kunnen doen, verandert onze omgeving in een stort en valt er niets te recycleren.”

Nog tot zondag is het de week van de afvalophaler en recyclageparkwachter. Op die dagen wordt respect gevraagd voor het werk van de mensen die ons afval behandelen. Bijna 9 op 10 van hen kregen het afgelopen jaar met verbale en/of fysieke agressie te maken Verbale agressie betekent roepen, schelden en intimiderende gebaren. Eén op drie parkwachters heeft daar minstens één keer per week last van, bij de afvalophalers is dat eveneens één op drie per week. In 2017 ging het nog om de helft van de parkwachters.

Onder fysieke agressie wordt duwen of een handgemeen verstaan. Daar werden het voorbije jaar één op vijf afvalophalers en één op vier parkwachters minstens één keer geconfronteerd. In 2017 was dat meer dan één op drie parkwachters.

Gelukkig krijgt ook één op twee parkwachters minstens één keer per week een complimentje en bijna allemaal valt hen dat één keer per jaar te beurt. Ook één op drie afvalophalers wordt minstens één keer per week gecomplimenteerd en bijna allemaal één keer per jaar.

Er is dan wel een daling van agressie op het recyclagepark, toch komt agressie nog te vaak voor. Recent nog was er een geval in de stad Antwerpen. “Onaanvaardbaar”, zegt Paul Macken, voorzitter van Interafval. “Deze mensen doen iedere dag, door weer en wind, hun best om andermans huisvuil op te ruimen of in ontvangst te nemen. Dat verdient alleen maar respect.”

Vandaag begint alweer de vierde week van de afvalophaler en recyclageparkwachter. “Campagnes als deze blijven nodig”, zegt Wim Dries, voorzitter van de VVSG. “We rekenen ook op de vriendelijke inborst van de Vlamingen. Een ‘goedemorgen’ of een ‘dankuwel’, het kost niets en toont dat het werk gewaardeerd wordt.”

Ondertussen blijven gemeenten en afvalintercommunales investeren in de veiligheid en opleiding van hun medewerkers en de vlotte werking van de afvalinzameling.

Mensen zijn vreemd...

Door zulke lieden wil je er eigenlijk niet bij horen.

Door zulke lieden wil je er eigenlijk niet bij horen.

Tja, het wordt bijna guilty by association.

Ondanks racistische reacties van de "fans" blijf ik genieten van goed voetbal, ondanks gedoe rond Zwarte Piet blijf ik tegen KOPZ en hun hele santenkraam (pun intended).

Geen verrassing.

Duidelijk verhaal. Doet hij goed.

Top.

Laatst bewerkt:

En zelfs in die verkiezing kreeg Jensen niet eens meer dan de helft van de stemmen, wat niet zo raar is voor iemand die meer complottheorieën de wereld inslingert dan hij onderkinnen heeft. Wie ons niet gelooft, moet maar eens proberen een hele aflevering van Jensens Youtube kanaal te kijken zonder spontaan vlekkende ebolatyfuscholerahiv aan zijn oren te krijgen. Feiten zijn voor Jensen een beetje wat Zwarte Piet is voor Kim Kardashian: hij begrijpt er geen bal van, maar hij heeft er wel een pleurishekel aan.
:roflol: True.

Niet schrikken, ik verwijs naar de Volkskrant:
Polyvalente Piet.
Terug naar Zwarte Piet. Dat Piet een veelzijdig typetje is, voor meerder interpretaties vatbaar, blijkt uit de levendige discussies. Hij heeft elementen van een schoorsteenveger, een hofnar, een personal asisstant, een acrobaat, een elf, de Germaanse Krampus, de Perzische Hadji Firouz. En ja, ook van een 19de-eeuwse kindslaaf, zoals kunsthistoricus Elmer Kolfin aantoonde. Maar het getuigt van tunnelvisie om alleen hiernaar te kijken.

Niet schrikken, ik verwijs naar de Volkskrant:
Deden maar meer mensen dat. Uit de eigen bubbel. Niks mis mee.
VK artikel is 2013, er is wel wat meer steun sindsdien enzovoorts.

Meest recent:

Ik heb geen moeite met hoe Piet eruit ziet maar heb ook geen probleem meer als die enigszins versneld verder wordt aangepast. Al wordt Piet pimpelpaars met roze stippen. Tradities veranderen, elke generatie heeft dat meegemaakt. Ik vind het niet voldoende als er een paar iets roepen zoals racisme wat ik niet ervaar maar als een groep steeds groter wordt denk ik wie ben ik om dan niet wat toe te geven en proberen te accepteren dat een ander er een ander beeld bij heeft/ had of wat dan ook. Als ik die rare lieden zie over en weer voel ik mij door beide groepen niet vertegenwoordigd. Dan blijft het midden over.

Laatst bewerkt:
Het ligt ook aan het alternatief, de meeste roetveegpieten laten meet huid dan roetvegen zien. Bij de huidige intocht was er dan eindelijk één goede roetveegpiet, eens kijken of ik daar een plaatje van kan vinden.

Deze bedoelde ik
DAE2CA10-503A-42B3-88AC-17FCFC07CD98.jpeg

en hij is even heel zwart geworden door een probleem met de stoomtrein.
A5D8FC84-5AAD-417A-8DEF-8798239DD1F0.jpeg

En natuurlijk is dat weer gelijk een reden om te zeuren.

Waar we ons niet druk om maken, na al die jaren, nog steeds.. Schaf pieten gewoon af, klaar. Kunnen we gaan zeuren waarom Sinterklaas een witte "goed heilig" man is :roflol:

giphy.gif

• Like
Waarderingen: 040B
Waar we ons niet druk om maken, na al die jaren, nog steeds.. Schaf pieten gewoon af, klaar. Kunnen we gaan zeuren waarom Sinterklaas een witte "goed heilig" man is :roflol:

giphy.gif
"De zak van Sint Niklaas,
Sint Niklaas, Sint Niklaas
De zak van Sint Niklaas,
O, jongens, jongens, 't is zo'n baas.
Daar stopt hij, daar stopt hij,
Daar stopt hij blij van zin,
De hele, de hele,
De hele wereld in.
De zak van Sint Niklaas,
Sint Niklaas, Sint Niklaas
De zak van Sint Niklaas