MuscleMeat

het verschil tussen gebakken ei en gekookt ei

Esperantisto zei:
Zucht.. PamSpray is echt zowat hetzelfde als Baukje.
Koop gewoon een anti-aanbakpan.. dan is de hoeveelheid vet die je nodig hebt minimaal. Prefereer zelf lichtgezouten echte roomboter wegens de smaak. Hoef je ook geen zout meer toe te voegen.. doe nergens zout bij, alleen specerijen.
Dan: als je de dooier wilt eten en je je gezondheid lief hebt: geen omelet of roerei eten.. gewoon spiegelei of gekookt. Dan blijft het cholesterol intact ipv dat je het door klutsen laat oxyderen en waardeloos maakt.

Zelf: gebakken in de ochtend, gekookt af en toe in de middag.

Nope,

dit is jouw reply op B&F:

PS: ben net teruggebeld.. ze wist te melden dat de olie, die in Baukje bakblikinvetter uit palmolie komt. ze wist echter niet te vertellen of het om hydrogeneerde palmolie ging (met transvetzuren).
Dat denk ik dus van niet omdat je anders een hard vet krijgt, dat dus niet te verspuiten valt.
Eigenschappen palmolie
Totaal vet: 100 gram
Verzadigd: 49g
14:0 = 1,0 g (myristinezuur)
16:0 = 43,5g (palmitinezuur)
18:0 = 4,3 g (stearinezuur)
Enkelvoudig onverzadigd: 37 g
16:1 = 0,3g (palmitoleïnezuur)
18:1 =36,6g (oliezuur)
Meervouding onverzadigd: 9,3g
18:2 = 9,1g (linolzuur)

PAM-spray bevat amper calorieen, maar of het gezonder is..

Je hebt een beter geheugen dan ik.. er zit steeds raapzaadolie in mijn hoofd. des te beter. Raapzaadolie is slechter dan palmolie, wat sterk verwant is aan kokosvet.
Ergens toch vreemd.. want ik heb dus puur kokosvet in huis en dat is hard bij kamertemperatuur, omdat er veel laurinezuur (C12) in zit en hoger vetzuren.

MCT olie zou eigenlijk perfect zijn.. dat gebruik ik wel eens sinds ik niet meer supplementeer met MCT in de voeding. MCT wordt uit kokosvet gewonnen maar bevat uitsluitend het C8 en C10 vetzuur (capryl/caprinezuur) en is daarom vloeibaar bij kamertemperatuur...althans: 15-20 graden.
Kokosvet stolt onder 27-28 graden maar is in de tropen altijd vloeibaar..

Afijn.. d'r zijn genoeg redenen om in roomboter te willen bakken: bevat 10% MCT vetten. En het is gewoon errug lekker.. het meeste wat ik bak, bak ik in kokosvet of roomboter. Wokken nog wel eens in olijfolie of sesamolie vanwege de smaak..

Pam spray is de shit

Eznir zei:
ik zie niet in wat er mis is met het bakken in olijfolie in de bulk ???.
is goed spul dat olijfolie

Olijfolie alleen koud gebruiken!

Als je het verhit boven de 160 graden (en dat is zo gebeurd in een pan) valt olijf olie uiteen in transvetzuren en dat is superslecht, veel slechter dan verzadigde vetten zoals boter. Je kan beter in boter of kokosolie bakken dat blijft intact bij hogere temperaturen.

Google maar eens op transvetzuren, dan lees je hoe ze ontstaan en wat er zo beroerd aan is.

Hallo mede bouwers, Ik zou zeker het bakken van eieren aanraden om een paar redenen.

-Bakken kun je ook bij lage tempraturen doen lager zelfs dan koken, dat vooral bij roereieren (alleen het duurt wat langet. Zodat er veel voedings waarde behouden blijft.
-Bakken in cocosvet is weer een toevoeging van extra mct olie. Cocos vet is een bron van omega 3,6 en 9, vitamine E, sterolen enz.
-Je kunt makkelijker 4 tot 6 eieren bakken dan ze gekookt eten vooral omdat je met bakken meer kunt varieren bv. met groenten.

Ik zou zeker niet pam gebruiken met uitzondering als je in de laatste fase zit van precontest dieet. Ik zeg dit omdat het een alcohol verbinding is die het lichaam niet kan afbreken.

Dan is het meer smoren dan bakken. Is ook precies wat ik met de eitjes doe tegenwoordig. Lichtjes aanbakken in de roomboter of kokosvet, dan plak koolvis erbij en een portie wokgroenten (straks ook wel eens linzen) en dan water erbij, deksel op de pan en de eitjes en de vis laten garen/koken. Lekker met pittige pindakaas of sambal en een knäckebrödje erbij.

Bakken en dan vooral dubbelzijdig is niet goed ivm oxycholesterol die ontsaat als je cholesterol bloot stelt aan de lucht en grote verhitting. dooiers dus bij voorkeur niet kapot maken (dwz. roerei of omelet).
Zie bijv: http://www.tegendraads.org/site/pg_details.asp?idarticle=180

Hee jongens,

weet iemand of er al vloeibare ei-eiwitten in fles of gallon te koop zijn in Nederland? Lijkt me heel handig tijdens de 'cut'!

In Amerika kun je ze bijna bij alle supermarkten krijgen!!

In NL ook te koop maar dan alleen bij de groothandel zoals de MAKRO of Sligro naar het schijnt.

Ik zie dat er veel eieren gegeten worden. Hoeveel eieren eet je gemiddeld per dag. Heb wel eens ergens gelezen dat het eten van veel eieren niet al te gezond is.

damian25 zei:
Ik zie dat er veel eieren gegeten worden. Hoeveel eieren eet je gemiddeld per dag. Heb wel eens ergens gelezen dat het eten van veel eieren niet al te gezond is.
mythe nummer 51687520.

Dat is achterhaald, je mag net zoveel eieren als je zelf wilt.
Ik eet gemiddeld vijf eieren per dag en mijn gezondheid is prima.

Terug
Naar boven