AndroidHealthClinic

hiit in de ochtend

sportergainer

Cool Novice
Waardering
0
Ik wilde gaan beginnen met hiit in de ochtend, maar ik weet niet zeker of het nou beter is om eerst even iets te eten en dan te gaan rennen of juist andersom....

Ik had ook nog een tweede vraag: Ik heb altijd 35 min cardio in de ochtend gedaan met een low intensity, maar waar kan je die 35 min in hiit vorm mee vergelijken? Dus hoeveel minuten hiit is verstandig voor maximale vet verbranding?

Bedankt alvast

Tijdens HIIT verbrand je geen vet, dus an sich is dat niet belangrijk. Dus wat dat betreft kun je beter eerst wat eten (of drinken).

HIIT werkt optimaal na krachttraining.. Want dan heb je al je energie verbruikt en schakelt HIIT je verbranding om in vet.. :)
So no HIIT in the morning!

Wanneer je wakkerwordt en niks eet voordat je hiit( bak zwarte koffie kan wel) verbrand je lichaam ook alleen vet hoor.

De bedoeling van hiit is dat je anaerobe traint en niet zoals bij low intensity, alleen tijdens de training cals verbrand maar ook daarna nog!

[Link niet meer beschikbaar]

Wanneer je wakkerwordt en niks eet voordat je hiit( bak zwarte koffie kan wel) verbrand je lichaam ook alleen vet hoor.

maar niet TIJDENS de HIIT... dat is puur ATP / bloedsuikers / glycogeen. (anders is het geen HIIT, tussen de intervallen verbrand je wellicht vet, maar dat is verwaarloosbaar).

De bedoeling van hiit is dat je anaerobe traint en niet zoals bij low intensity, alleen tijdens de training cals verbrand maar ook daarna nog!

vooral daarna (alhoewel EPOC zwaar overdreven is, maar er spelen wel andere processen die maken dat je relatief meer vet verbrand)

maar niet TIJDENS de HIIT... dat is puur ATP / bloedsuikers / glycogeen. (anders is het geen HIIT, tussen de intervallen verbrand je wellicht vet, maar dat is verwaarloosbaar).

vooral daarna (alhoewel EPOC zwaar overdreven is, maar er spelen wel andere processen die maken dat je relatief meer vet verbrand)

Aah Haa,

Oke dan, het werkt iig wel goed!

Het is alleen wel pittig op nuchtere maag, na een zware training vind ik het zelfs makkelijker!

Zou idd alleen maar low intens cardio aanraden s'ochtends...Doe ik nu ook op niet KT dagen, 45min cross trainer hartslag 60-70%Voor de cardio Whey erna douche en eten...

Naja het vergt doorzettingsvermogen 's ochtends

• Topic Starter Topic Starter
Ik heb een hiit schema gevonden die mij wel iets lijkt:

5 min warm-up
30 sec sprint en 30 sec langzaam joggen (5x)
5 min cooldown

Deze training kan ik opzich wel volhouden maar mijn vraag is:

Kan dit schema genoeg zijn om ongeveer de zelfde hoeveelheid aan kcal te verbranden met het low intensity cardio?

Ik weet dat het voor iedereen verschillend is, maar is dit wel langgenoeg(15 min)?

correct me if im wrong maar volgens mij verbrand je in 15 min niet evenveel kcal als je bijv langdurig cario doet.
Het verschil zit hem juist in dat als je HIIT gaat doen je nag enkele uren na de training aan het verbranden bent, terwijl bij langdurig cardio het niet zo is.
volgens mij is het trouwens ook beter als je HIIT 1:2 doet dus 30 sec voluit 1 min rustig
of 1 min voluit 2 min rustig. als je 1:1 doet krijg je je harslag in die 30 sec nog niet genoeg omlaag.

correct me if im wrong maar volgens mij verbrand je in 15 min niet evenveel kcal als je bijv langdurig cario doet.
Het verschil zit hem juist in dat als je HIIT gaat doen je nag enkele uren na de training aan het verbranden bent, terwijl bij langdurig cardio het niet zo is.
volgens mij is het trouwens ook beter als je HIIT 1:2 doet dus 30 sec voluit 1 min rustig
of 1 min voluit 2 min rustig. als je 1:1 doet krijg je je harslag in die 30 sec nog niet genoeg omlaag.

Yup, 1:2 is beter voor je hartslag. In principe is het 6 minuutjes warm- en cooldown, 3 minuutjes sprinten en 6 minuutjes joggen.

• Topic Starter Topic Starter
maar verbrand je over de dag na zo'n schema nog behoorlijk veel kcal, ook voor iemand met een vrijwel trage metabolisme?

Ja zeker wel, wanneer ik Hiit in de ochtend gedaan heb dan heb ik over de gehele dag meer honger, dus lijkt me dat me metabolisme dan zeker op een hoger pitje loopt!

Maar wat moet je verstaan onder ''goed'' voor je hartslag?
Je traint je hart toch gewoon, je hartslag is wel heel hoog gedurende de hele sessie maar dat is juist de bedoeling.
1:1 is ook lekker, het is alleen best intensief.

Iemand heeft ooit eens een onderzoek gepost die aantoonde dat het voor vetverbranding ideaal is is om na je HIIT workout nog een workout van 30 min op 1 tempo te doen. Kan iemand zich dit onderzoek nog herinneren, ik kan via de search niks meer vinden

Iemand heeft ooit eens een onderzoek gepost die aantoonde dat het voor vetverbranding ideaal is is om na je HIIT workout nog een workout van 30 min op 1 tempo te doen. Kan iemand zich dit onderzoek nog herinneren, ik kan via de search niks meer vinden

Niet een onderzoek, maar onderzoeks-freak Lyle McDonalds boek "the stubborn fat solution" gaat daar zo'n beetje over.

Getting Rid of Stubborn Bodyfat- by Lyle McDonald

Without going into the brutally long and complicated mental computations that led me to this (and I'm still working on the overall scheme), here's my current thoughts on how to approach it.

First and foremost, this is one of the places where morning/pre-breakfast cardio is probably crucially important.

An hour or two before cardio, take 200 mg caffeine with 1-3 grams of L-tyrosine (NO ephedrine).

There are two segments to the cardio:

- The first segment is for mobilization, to get those stubborn fatty acids out of the fat cell.
- The second segment is the oxidation part, to burn them off in the muscle.

For the first segment of the cardio, use a machine that you don't normally use. So if you normally do the treadmill, do the first segment on the stairmaster or bike or something. Just make it different.

First segment:
warmup: 3-5 minutes
go hard: 5-10 minutes. I mean hard, as hard as you can stand for the entire time. This will NOT be fun on lowered blood glucose. I've considered putting intervals here but haven't found the data I need to make up my mind. If you do intervals, go something like 5X1' all out with a 1' break (10' total intervals)

Rest 5', just sit on your butt, drink water, try not to puke.

Go to your normal cardio machine. Do at least 30 minutes at moderate/high moderate intensity (below lactate threshold but decent intensity). I'd say 45' maximum here but I'm still making up my mind and looking at data.

Go home, and wait and hour before having a small protein meal (25-50 grams or so). No dietary fat. 2-3 hours later, go back to normal diet eating. Your daily calories shouldn't be any different than they were already, they are just distributed differently, you only have 100-200 immediately after cardio, and then the rest afterwards.

I'd do that maybe 3 days per week to start, and see what happens.

Why this works

To get stubborn fat mobilized, you have to overcome a fairly severe resistance in terms of both blood flow and lipolysis, this requires very high concentrations of catecholamines (adrenaline/noradrenaline). Sadly, jacking up levels of catecholamines (necessary for mobilization) limits burning in the muscle which is why you follow the high intensity with low intensity.

Basically, you jack up levels to get the fat mobilized, and then let them fall so that the fatty acid can be burned in the muscle.

I have a study showing that Ephedrine before intense activity lowers the catecholamine response, that's the reason for avoiding it. Studies also show a lower than normal catecholamine response as people adapt to a given type of cardio; doing a different machine will result in a higher catecholamine response than you'd other wise get.

The bigger problem with stubborn fat has to do with:

- Blood flow to the fat cells: which is typically very low, odds are your butt is cold to the touch compared to other areas of your body
- It's harder to mobilize: both because of impaired blood flow, and because of adrenoceptor issues.

Oral yohimbe (0.2 mg/kg) can be effective when used over the long term. Don't take it within 3-4 hours of taking ephedrine, and start with a half-dose to assess tolerance (some people get really freaky responses from it). IF you can find pharmaceutical yohimbine, it's far far better than the herbal version (and most of the herbal versions are crap, the only one I trust is Twinlab Yohimbe Fuel).

Taking the yohimbe with caffeine prior to morning cardio does seem to help with very stubborn fat.

Later heeft hij zijn mening lichtelijk herzien... vwb de duur van de intervallen en de tijd om te wachten tot de maaltijd onder andere.

maar verbrand je over de dag na zo'n schema nog behoorlijk veel kcal, ook voor iemand met een vrijwel trage metabolisme?

Verschilt. Sommige mensen worden moe van inspanning en ploffen op de bank neer en voeren geen klap meer uit, terwijl anderen zich goed en verfrist voelen en met flinke zin de dag aanpakken om er het maximale uit te wringen... drie maal raden wie er zogenaamd een traag metabolisme heeft en wie de meeste Cal verbrand.

Terug
Naar boven