Fitness Seller

HIIT vs Langdurige cardio

jasperv

Cool Novice
Waardering
0
Lengte
1m83
Massa
91kg
Vetpercentage
23%
Beste,
Ik zit al even met deze vraag.
Ik lees op heel veel 'bodybuilding sites' dat HIIT het beste is om vet te verbranden & om 'gebloktere' spieren te krijgen daarom ben ik dus al een paar weken bezig met HIIT (mijn dieet zit ook goed , heb een goed calorie deficit)
Ik zit nu ongeveer op 21 % en moet naar 13 % tegen begin Juli.

Als ik tegen mijn vrienden zeg (waarvan 1 bij belgisch team rugby zit) dat ik HIIT doe lachen ze me gewoon uit omdat ze bij biologie en van andere weten dat langdurige cardio veel beter vet verbrand dan die korte sprintjes.

Kan iemand me aub helpen met wat ik nu moet doen ..

Grtz

Ik weet dat sommige beweren dat langdurige cardio beter werkt en sommige zeggen dat High intensity interval training beter werkt.

Zelf doe ik tijdens mijn cut periode altijd langdurige cardio.
Belangrijk hierbij is dat je hartslag niet hoger is dan 65-70% van je maximum, zodat je je vetten gaat aanspreken als energie bron.

Wanneer ik cut eet ik dus uiteraard ook iets minder koolhydraten, waardoor ik me minder lekker voel bij HIIT.

Moest HIIT bij jouw nu een goed effect hebben kan je het natuurlijk blijven doen, maar persoonlijk verkies ik langdurige cardio aan een lage intensiteit.

Met een goed dieet heb je helemaal geen cardio nodig om op 13% te komen.

5 keer per week intensief trainen is genoeg.

Ja dat klopt wel, maar je kan het altijd beetje versnellen met cardio ;D

Beste,
Ik zit al even met deze vraag.
Ik lees op heel veel 'bodybuilding sites' dat HIIT het beste is om vet te verbranden & om 'gebloktere' spieren te krijgen daarom ben ik dus al een paar weken bezig met HIIT (mijn dieet zit ook goed , heb een goed calorie deficit)
Ik zit nu ongeveer op 21 % en moet naar 13 % tegen begin Juli.

Als ik tegen mijn vrienden zeg (waarvan 1 bij belgisch team rugby zit) dat ik HIIT doe lachen ze me gewoon uit omdat ze bij biologie en van andere weten dat langdurige cardio veel beter vet verbrand dan die korte sprintjes.

Kan iemand me aub helpen met wat ik nu moet doen ..

Grtz

Aan de ene kant hebben je vrienden gelijk.. je verbrand geen vet tijdens HIIT. Echter je doel is niet vet verbranden, maar vet verliezen... dat lijkt hetzelfde, maar is het niet. HIIT is best wel effectief als je vet wilt verliezen, echter het is een gereedschap dat je maar beperkt kunt toepassen. 7 keer per week een uurtje fietsen is geen probleem, maar 7 keer HIIT wel. Wissel het dus af, maar hou het er wel bij.

• Topic Starter Topic Starter
ok bedankt jonges, ik ga zoals wazzup zegt doen. Gewoon afwisselend

Aan de ene kant hebben je vrienden gelijk.. je verbrand geen vet tijdens HIIT. Echter je doel is niet vet verbranden, maar vet verliezen... dat lijkt hetzelfde, maar is het niet. HIIT is best wel effectief als je vet wilt verliezen, echter het is een gereedschap dat je maar beperkt kunt toepassen. 7 keer per week een uurtje fietsen is geen probleem, maar 7 keer HIIT wel. Wissel het dus af, maar hou het er wel bij.

???

Wat is het verschil dan?

ooow zo, ok

Dus doe gewoon wat afwisseling tussen HIIT en Langdurig. Wissel ook regelmatig eens van type cardio, dus afwisselen tussen fietsen, lopen, crossttrainer, step, zwemmen,...

Langdurige cardio verbrand relatief gezien meer vet omdat je in een bepaalde hartslagzone traint. Maar daarom verbrand je niet meer vet bij langdurige cardio dan bij HIIT. Bij HIIT verbrand je gewoon meer energie ook uit andere bronnen en daarom is het aandeel vetverbranding procentueel gezien lager bij HIIT dan bij vetverlies.

Je kan beide best combineren. In een looptraining bij lage intensiteit kan je gemakkelijk halverwege een interval training invoegen. Naast een goede conditie opbouw heb je zodoende ook een warming-up en cooldown periode in je cardio. Vaak zie ik bij ons op de sportschool jonge gasten na hun workout snel nog even 15 min sprinten op de loopband tot het zwart voor hun ogen wordt en ze 20min op een bankje zitten te hijgen als een kettingroker. Bij sprinten en HIIT is de belasting op je hart hoog. Je bouwt dus best je cardio op zoals je gewichttraining. Langzaam en met goede vorm.

Na het lezen van de sticky op dit forum (berekenen hartslagzones), dat ik bij 60-70% (beste voor vetverbranding) op een hartslag moet zitten van ongeveer 163 (na berekenen via de formule)
Nu heb ik van iemand gehoord en die had het van een sportdokter dat de hartslag max 130-140 mag zijn omdat je anders gaat verzuren en geen vet verbranden. Iemand die hier iets meer van weet ?

grts

Na het lezen van de sticky op dit forum (berekenen hartslagzones), dat ik bij 60-70% (beste voor vetverbranding) op een hartslag moet zitten van ongeveer 163 (na berekenen via de formule)
Nu heb ik van iemand gehoord en die had het van een sportdokter dat de hartslag max 130-140 mag zijn omdat je anders gaat verzuren en geen vet verbranden. Iemand die hier iets meer van weet ?

grts

163 = 65% * 250 .. weet je zeker dat je max hartslag 250 is (is normaal iets van 220 - leeftijd)) ?

High Intensity Training dat is wat je moet doen.. bijv: 20x squats, 20x BP, 20x MP en dat achter elkaar zonder rust zoveel mogelijk x in bijv 15/20 minuten.

163 = 65% * 250 .. weet je zeker dat je max hartslag 250 is (is normaal iets van 220 - leeftijd)) ?

De formule is een theoretische benadering. In de praktijk zijn er legio mensen die een max hartslag halen van 200 - 215. Maar 250??? Heb je die bepaald met een polar tijdens inspanning?

Enige wat ik ben verloren door HIIT is mijn energie om 's avonds nog te gaan 'spelen' met mijn vrouw. Ik blijf bij normaal cardio...

Heb dit aan de hand van het voorbeeld in die post uitgerekend en kwam op 163

HRmax (220- leeftijd in jaren) = 220 – 17 = 203 bpm
HRrust = 70 bpm

HRstreef = [(HRmax - HRrust) x % van inspanningsintensiteit] + HRrust
HRstreef (60%) = [(203 - 70) x 0,6] + 70 = 149,8 bpm
HRstreef (70%) = [(203 - 70) x 0,7] + 70 = 163,1 bpm

Dus dit zou normaal moeten kloppen

Om verder te gaan op MarcoDHollander & Mystery, heeft dit zelfde effect voor vetverbranding ?

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven