Fitness Seller

HIIT vs Langdurige cardio

Inderdaad interessant artikel :)

Zoals hierboven al gezegd is, is het dus het verstandigst om het af te wisselen.

"HIIT is quicker, proves to be more effective for fat loss, creates metabolic changes, and helps with muscle retention but not everybody can do HIIT"

Bullshit. Niet iedereen kan 20 miljoen euro per jaar verdienen, klopt. Niet iedereen kan een gouden medaille op de olympische spelen halen.
Maar dat niet iedereeen HIIT aankan? Steun mensen anders nog meer in hun dikkerdjes-verliezersmentaliteit.

Bullshit. Niet iedereen kan 20 miljoen euro per jaar verdienen, klopt. Niet iedereen kan een gouden medaille op de olympische spelen halen.
Maar dat niet iedereeen HIIT aankan? Steun mensen anders nog meer in hun dikkerdjes-verliezersmentaliteit.

Staat zo op die site, maar ben het wel met je eens.

Als je echt vet omlaag wilt is het beste wat je kan doen interval cardio trainingen te gaan doen.

Een goede training voor vetverlies is bijv. op de lopende band 4 minuten rennen/joggen en 1 minuut lopen dat om en om, dit het liefst minimaal een half uur. Als je dit aan het begin niet goed vol houd kan je er voor kiezen om bijv. eerst een kwartier te doen en na even uit te rusten weer een kwartier er tegen aan te gooien. Het is ook belangrijk de snelheiden aan te houden die uitdagend voor je zijn en je echt laten zweten/uitputten anders helpt het allemaal ook niet veel.

ok bedankt jonges, ik ga zoals wazzup zegt doen. Gewoon afwisselend

Inderdaag hiit is (al je het goed doet) ook enorm zwaar en belastend voor het hele lichaam. Afwisselen is optimaal. maar niet enkel hiit afwisselen ook soorten afwisselen hiermee bedoel ik het volgende:

Als je vb 3x per week kracht traint kan je de week en jaar zo indelen:
1e 2-3maanden:
dag1: krachttraining
dag2: duurlopen 40-60min
dag3: kracht
dag4: hiit afwisselend joggen en sprinten
dag5: rustdag
dag6: kracht
dag7: zwemmen 40-60min

2e 2-3maanden:
dag2: fietsen 40-60min
dag4: hiit afwisselend boksen en rusten

3e 2-3maanden:
dag2: touwtje springen 30-40 min verdeeld in sets
dag4: hiit afwisselend extreem touwtje springen en rusten

4e 2-3maanden:
terug beginnen bij de 1e 2-3maanden

Nu zie wat ik bedoel met afwisselen verschillende soorten cardio los van het feit of het hiit of op duur is is ook belangrijk :D

Volgens mij zijn er 2 verschillen tussen HIIT en LIT.
1) Met HIIT verbeter je ook je conditie
2) Met HIIT verbrand je meer cal. in een korte tijd vergeleken met LIT

Verder maakt het geen bal uit of je HIIT of LIT doet. Uiteindelijk gaat het erom hoeveel cal. je verbruikt vs. hoeveel je binnenkrijgt.

De waarheid ligt ergens in het midden volgens

http://fitnessblackandwhite.com/what-is-the-best-cardio-to-lose-weight/

high Intensity Interval Training – HIIT is great for the amount of calories burned, EPOC, and even for the HGH release. What isn’t great is that it’s not efficient at direct fat burning.

Steady State Cardio - Steady state cardio is probably the best for burning body fat directly, however it’s not that great for burning calories, releasing hormones or for EPOC. Also, it requires quite a bit time for optimal results.

Calories – How many total calories are burned while doing the activity?
Fat Burning – How much fat is used for fuel during the activity?
EPOC – How many calories are burned after the activity has been completed?
HGH – How much fat burning hormone is released due to this activity?

Conclusie

15 a 20 min HIIT, dadelijk gevolgd door 10 a 30 min Steady State Cardio (langzaam joggen) geeft volgens mij de beste resultaten om vet te verbranden.

Conclusie

15 a 20 min HIIT, dadelijk gevolgd door 10 a 30 min Steady State Cardio (langzaam joggen) geeft volgens mij de beste resultaten om vet te verbranden.

Met nog 1 kleine opmerking... het duurt een aantal minuten voordat de door HIIT vrijgemaakte vetzuren in je bloedsomloop zitten, dus 5 minuten amechtig uithijgen en wat water drinken terwijl je wacht tot je favoriete steady state cardio toestel vrij komt is zo slecht nog niet. Ook heb ik wel eens gehoord dat je het beste een andere oefening kon doen voor de SS dan je voor de HIIT doet, maar het precieze idee daarachter ben ik kwijt.

is trouwens een combinatie die vooral voor lage vetpercentages goed lijkt te helpen.. voor hoge vetpercentages (15+) maakt het allemaal geen drol uit.

(zie ook: http://www.bodyrecomposition.com/the-stubborn-fat-solution )

Na het lezen van de sticky op dit forum (berekenen hartslagzones), dat ik bij 60-70% (beste voor vetverbranding) op een hartslag moet zitten van ongeveer 163 (na berekenen via de formule)
Nu heb ik van iemand gehoord en die had het van een sportdokter dat de hartslag max 130-140 mag zijn omdat je anders gaat verzuren en geen vet verbranden. Iemand die hier iets meer van weet ?

grts

Onzin. Je snapt dat energie ergens vandaan moet komen hé? Het is niet zo dat jij door te HIITen opeens energie uit een 4de dimensie trekt ofzo. Alleen al daarom zou duidelijk moeten zijn dat het voor afvallen geen zak uitmaakt of je in een vetverbrandingszone zit of niet. Die energie die je verbrandt bij HIIT moet ook weer aangevuld worden en dat gebeurt nou juist weer door vetverbranding NA de training.

(Verzuren kan natuurlijk wel als je erg hard gaat, maar dat is ook niet erg)

Terug
Naar boven