AndroidHealthClinic

Hij komt, hij komt maar zonder Zwarte Piet !?

Peiling Peiling Moet zwarte Piet weg?

• Ja.

Stemmen: 27 12,3%
  • Nee.

Stemmen: 192 87,7%

• Totaal stemmers
    219
  • Peiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.
Nog meer hyperbolen en onzin. Heb dame blanche er alvast tussen gezet voor je. Lopen die Spanjaarden en Duitsers ermee te koop? Over straat in 16e eeuwse danwel 2e wereldoorlog Nederlandse pakjes en het uitbeelden van onderdrukking met veel vermaak? Zo ja, dan hoef je nog geen hekel te hebben aan Spanjaaden of Duitsers maar mag je je wenkbrauwen ophalen naar dat feest. Dat is alles, vrij eenvoudig.

Hoger dan jij waarschijnlijk aan je posts te zien maar je bent wel erg blij met je hotel en je team zo te zien. Goed voor je!

Ik ben heel blij met mijn hotel en mijn team omdat ik elke dag binnen kom bij een team dat symbool zou kunnen staan voor de wereldvrede en verdraagzaamheid. Helaas moet ik daar trots op zijn omdat ik zoveel onverdraagzaamheid om bij heen zie. Ik ben dus blij en trots op mijn team

Ik zei dat zwarte piet krampus moet voorstellen, maar dat is dus een volksuitleg, net zoals de raven van odin. Hij is gewoon een n*ger, PUNT.

orspronkelijk had Sinterklaas geen helper. In 1850 introduceerde de onderwijzer Jan Schenkman in zijn leesboekje "Sint Nicolaas en zijn Knecht" drie nieuwe zaken, die allemaal zijn blijven hangen in de Sinterklaas-folklore: een knecht voor Sinterklaas, de intocht en de stoomboot. De knecht heeft in het boekje nog geen naam, en was gekleed als een page. In 1859 werd voor het eerst een artikel gedrukt waarin hij Pieter wordt genoemd,en in 1895 was de naam Zwarte Piet al in zwang geraakt.

Tot ver in de tweede helft van de 20e eeuw was Zwarte Piet een niet zo slimme helper die zich van een brabbeltaaltje bediende. Toen immigratie vanuit de voormalige koloniën ervoor zorgde dat Europeanen beter vertrouwd raakten met Afrikanen, ontwikkelde Piet zich tot een respectabele assistent van de vaak verstrooide Sinterklaas. Zijn kapsel ontwikkelde zich van kroes tot krullen, zijn oorringen verdwenen.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Kan direct een verband gelegd worden met slavernij? Nee, maar het is wel apart dat in de tijd dat hij verscheen slavernij nog bestond.
De oorsprong is hoe dan ook racistisch, want het gaat om een domme zwarte. De boodschap die werd gegeven is dat n*gers allemaal een beetje raar en dom zijn.

Het hele idee op zich van blanken die zich als zwarten verkleden op een karikaturale manier blijf ik belachelijk vinden.

Heb je kinderen al eens gezien die Indiaantje spelen?

EDIT nvm

Het lijkt mij wel grappig om met wat gasten voor zwart-piet te spelen. En dat we dan in het openbaar een Django situatie creeeren; vijf zwarte pieten met halsband om de nek en ketting eraan, en voor ons zo'n blanke gast met een grote baard en een dikke zweep over zijn schouder. Ja, dat zou lachen zijn.

Ik zei dat zwarte piet krampus moet voorstellen, maar dat is dus een volksuitleg, net zoals de raven van odin. Hij is gewoon een n*ger, PUNT.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Kan direct een verband gelegd worden met slavernij? Nee, maar het is wel apart dat in de tijd dat hij verscheen slavernij nog bestond.
De oorsprong is hoe dan ook racistisch, want het gaat om een domme zwarte. De boodschap die werd gegeven is dat n*gers allemaal een beetje raar en dom zijn.

Het hele idee op zich van blanken die zich als zwarten verkleden op een karikaturale manier blijf ik belachelijk vinden.
Irrelevant, het gaat erom hoe er nu tegenaan gekeken wordt. Het is absolute onzin dat zwarte pieten door de kinderen worden gezien als (onderdanige) slaafjes.

Irrelevant, het gaat erom hoe er nu tegenaan gekeken wordt. Het is absolute onzin dat zwarte pieten door de kinderen worden gezien als (onderdanige) slaafjes.

Het is irrelevant hoe kinderen ertegenaan kijken, kinderen vinden die gele sterren op pakken van joden vast enig.

Zwarte piet in verband met de slavernij leggen ligt voor de hand. Maar wat 99% van de mensen niet weet is dat slavernij iets van alle jaren en eeuwen is en tot de afschaffing een van de normaalste zaken van de wereld was. Tot de Egyptenaren toe en nog eerder was het doodnormaal om slaven te hebben, daar worden ook zwarte mensen afgebeeld en beschreven als slaven.

In de tijd van de WIC waren het de afrikaamse stammen die elkaar te lijf gingen, elkaar ontvoerden en na een strijd gevangen namen. Afrikanen die elkaar dus uitleverden aan de slavenhalers in ruil voor bijvoorbeeld glazen buisjes die de nederlandse slavenhalers maakten.

Er zijn zelfs genoeg voorbeelden van slaven die na een aantal jaren op een plantage gewerkt te hebben vrij gelaten worden, en zelf beginnen met slavenhandel. Ex-slaven die dus zelf in slaven gingen handelen. Of nog gekker, slaven die na hun vrijlating vrijwillig op een plantage bleven omdat ze niets anders wouden. Een gemiddelde slaaf had immers een beter onderkomen dan een arbeider in een stad als Vlissingen die 3 hoog-achter woonde met een gezin van 8 en geen ontslag bij zijn werkgever kon nemen omdat hij anders niet meer aan de bak kwam.

Snap ook niet echt wat er nu zo slecht is aan het zwarte pietenverhaal, kinderen kijken juist uit naar zwarte piet. Die smijten tenslotte de pepernoten en komen door de schoorsteen om je schoen te vullen. Geen kind die zegt: zwarte piet is stom omdat hij de slaaf van sinterklaas is...

geloof me als ik zeg dat zwartepiet er over een paar jaar niet meer is. Het is jammer maar ik denk dat het verzet met de jaren zal toenemen. jammer maar het past eigenlijk niet meer bij deze tijd.

Zwarte piet in verband met de slavernij leggen ligt voor de hand. Maar wat 99% van de mensen niet weet is dat slavernij iets van alle jaren en eeuwen is en tot de afschaffing een van de normaalste zaken van de wereld was. Tot de Egyptenaren toe en nog eerder was het doodnormaal om slaven te hebben, daar worden ook zwarte mensen afgebeeld en beschreven als slaven.

In de tijd van de WIC waren het de afrikaamse stammen die elkaar te lijf gingen, elkaar ontvoerden en na een strijd gevangen namen. Afrikanen die elkaar dus uitleverden aan de slavenhalers in ruil voor bijvoorbeeld glazen buisjes die de nederlandse slavenhalers maakten.

Er zijn zelfs genoeg voorbeelden van slaven die na een aantal jaren op een plantage gewerkt te hebben vrij gelaten worden, en zelf beginnen met slavenhandel. Ex-slaven die dus zelf in slaven gingen handelen. Of nog gekker, slaven die na hun vrijlating vrijwillig op een plantage bleven omdat ze niets anders wouden. Een gemiddelde slaaf had immers een beter onderkomen dan een arbeider in een stad als Vlissingen die 3 hoog-achter woonde met een gezin van 8 en geen ontslag bij zijn werkgever kon nemen omdat hij anders niet meer aan de bak kwam.

Ben je hier nou slavernij goed aan het praten?

@Kumar, nee hoor. Het is alleen zonde dat mensen iets in verband met de slavernij brengen maar er zelf een heel beperkte kennis van hebben. Ik noem slechts een paar voorbeelden van dingen die nauwelijks iemand weet.

Had het nu ik het teruglees inderdaad iets anders moeten brengen.

@Kumar, nee hoor. Het is alleen zonde dat mensen iets in verband met de slavernij brengen maar er zelf een heel beperkte kennis van hebben. Ik noem slechts een paar voorbeelden van dingen die nauwelijks iemand weet.

Had het nu ik het teruglees inderdaad iets anders moeten brengen.

Ah, slavernij is dus op zichzelf niet goed, maar in de praktijk was het vaak zelfs beter voor de slaven?

Kregen ze ook lekker te eten? Kip en watermeloen elke dag? En zongen ze die liedjes omdat ze zo blij waren aan het werk te mogen zijn op de katoenplantage? Lekker buiten in het zonnetje.

Iemand het nieuws al gezien? Schijnt dat ze Chinezen in gaan zetten in plaats van de 'zwarte' Pieten..

Dus omdat zwarte piet dom en klungelig is, is hij een n*ger?

Wie is hier nou eigenlijk de racist....

---------- Post toegevoegd 11 October 2013 om 13:55 ----------

Ben je hier nou slavernij goed aan het praten?

Ze zouden het moeten invoeren voor Marokkaanse probleemjongeren

A8JBDguCcAA7Qbd.jpg

Hier zouden ze ook wat tegen moeten doen. Zo rascistisch!

Negerzaad

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Naar boven