Fitness Seller

Hij komt, hij komt maar zonder Zwarte Piet !?

Peiling Peiling Moet zwarte Piet weg?

• Ja.

Stemmen: 27 12,3%
  • Nee.

Stemmen: 192 87,7%

• Totaal stemmers
    219
  • Peiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.
er bestonden in de jaren 1700 genoeg slaveneigenaren die "vriendelijk" waren tegen hun slaven, doet niets af aan de slavernij.
Je kan als buitenstaander die nog nooit van sinterklaas gehoord heeft niet anders dan zien dat het een baas en een slaaf is, en als insider eigenlijk ook niet (hoewel velen hun ogen hier voor sluiten).
Weet bv uit die tv reeks met bart peeters die in belgie elk jaar wordt uitgezonden dat zwarte piet "bang" is voor sinterklaas en allerlei kattekwaad uithaalt achter zijn rug.
Als het zijn vrijwillige hulp was, zou hij geen moeite doen om het achter de rug van sinterklaas om te doen, want een gelijke heeft geen echte authoriteit over je.

Heb hier in dit topic al 100x gevraagd, waarom is het nodig dat zwarte piet een afrokapsel heeft (lees: een n*ger is)?
Waarom kan het niet gewoon een persoon zijn die zwart is geworden door het roet vd schoorsteen?

http://en.wikipedia.org/wiki/Straw_man

maw volgens jouw logica zou het ook ok zijn om een nieuwe nationale feestdag te organiseren waarbij mensen verkleed met nazioutfits een hoop opeengepakte, schaarsgeklede jodenkarikaturen rond rijden in een truck (met een symbolische douchecabine) en die joden snoep uit laten delen, op voorwaarde dat 94% van de bevolking er voorstander van zou zijn?
Notsureifsrs.jpg

---------- Post toegevoegd 29 October 2013 om 17:04 ----------

die indruk had ik idd ja. Maar als het niet zo is, wie dan wel?
En ook al is dit niet het geval, het wordt voor zover ik weet nog steeds uitgezonden op de nationale, publieke omroep (Ned 1,2 of 3), dat heeft daar geen plaats.

Nou stel t voor zou ik zeggen.

Sinterhitler met zijn joden :roflol:

Niet het hele feest wordt uitgezonden op ned1,2 of 3 hoor, zijn ook andere zenders die het doen en zelfs pietenavonturen verzinnen.

Matig argument. Sinterklaas en zwarte piet zijn al jarenlang een duo waarin zwarte piet juist vaak de draak steekt met Sinterklaas. Sinterklaas is de nette correcte oude man en Piet een ondeugend avontuurlijk persoon die Sinterklaas voor de gek houdt. Kattekwaad uithalen gebeuren bij zo veel meer duo's. Dit gebeuren an sich heeft geen relatie tot slavernij. Ik kan me trouwens niet voorstellen dat in tijden van de slavernij slaven kattekwaad uit zouden halen bij hun "aardige" bazen...

Kijk naar andere duo's waarbij hetzelfde gebeurd. Laurel en Hardy, Peppie en Kokkie ,Bassie & Adriaan en zo is het altijd met komische duo's die kinderen aan het lachen maken. Was Bassie de slaaf van Adriaan dus volgens jou?

Wat als het omgedraaid was en er was maar 1 Zwarte Piet die zat op het paard met de mijter op en hij had velen klaasjes als hulpjes, was het dan wel goed en geen racisme, was het dan geen slaaf - baas verhaal? al is het nu klaasje die kwattekwaad uithaald bij Piet.
het gaat niet enkel om dat kattekwaad, meer om de manier waarop sinterklaas reageert als hij erachter komt. In die gevallen is piet altijd extreem onderdanig, en het komt ook over als een baas/vader/slaveneigenaar die zn werknemer/zoon/slaaf berispt. (en we weten beide dat de relatie tussen piet en sint niet de eerste 2 vormen zijn)

het enige waar ik geen onderscheid in gemaakt heb met de realiteit, en wat het dus een straw man zou maken is dat de er nog een mogelijkheid is dat zwarte piet een werknemer van sinterklaas is.
Echter als we dit als serieuze mogelijkheid beschouwen, dan is de discussie natuurlijk meteen klaar, want dan ben je gewoon oneerlijk bezig:eyes:

Wat zal ik dit jaar blij zijn als het eindelijk kerst is....

het gaat niet enkel om dat kattekwaad, meer om de manier waarop sinterklaas reageert als hij erachter komt. In die gevallen is piet altijd extreem onderdanig, en het komt ook over als een baas/vader/slaveneigenaar die zn werknemer/zoon/slaaf berispt. (en we weten beide dat de relatie tussen piet en sint niet de eerste 2 vormen zijn)

En jij denkt werkelijk dat deze scenes (als ze dan waar zijn zoals jij het zwaar uitdrukt) zo zijn geregisseerd om de juiste weerspiegeling van de verhoudingen tijdens de slavernij na te bootsen? Of zou zwarte piet misschien zo reageren om het voor de kinderen nog leuker/spannender te maken om sinterklaas een hak te zetten?

Het spitten in de geschiedenis, het zoeken naar oorsprong en verklaringen, er van alles bijslepen, zo zonde. Terwijl nergens te bewijzen valt wat de oorsprong precies is. En hoe relevant is die oorsprong nu nog?

En jij denkt werkelijk dat deze scenes (als ze dan waar zijn zoals jij het zwaar uitdrukt) zo zijn geregisseerd om de juiste weerspiegeling van de verhoudingen tijdens de slavernij na te bootsen? Of zou zwarte piet misschien zo reageren om het voor de kinderen nog leuker/spannender te maken om sinterklaas een hak te zetten?

Het spitten in de geschiedenis, het zoeken naar oorsprong en verklaringen, er van alles bijslepen, zo zonde. Terwijl nergens te bewijzen valt wat de oorsprong precies is. En hoe relevant is die oorsprong nu nog?

nee, zeg ik dat? Is dat uberhaubt relevant? Ik schets enkel wat er geportreteerd wordt, namelijk dat sinterklaas de baas is van zwarte piet (zoals ik en iedereen in mijn omgeving van kleins af aan hebben geleerd en altijd hebben gedacht).
Echter heb ik nooit van iemand gehoord dat zwarte piet ook een loon krijgt voor zijn diensten, daarnaast heb ik ook altijd geweten dat hij inwoont bij sinterklaas en voor alles zorgt (eten, slecht-weer-vandaag borstelen,...).

Als ik heeeel veel moeite doe zou ik eventueel wel een niet-slavernij verklaring voor al deze fenomenen kunnen bedenken, echter laten we even serial blijven.

toch heeft angelique gelijk vandaag.

toch heeft angelique gelijk vandaag.
heb ik nagenoeg altijd:kiss:
Ondanks dat hij zei dat het wel mocht wanneer de staat t niet organiseerde en dat dus ook niet gebeurd.
daar hoort dus ook enige financiering (waaronder politieassistentie) bij;)
Daarnaast telt een gemeentebestuur ook als een onderdeel vd overheid (gezien niemand het blijkbaar nodig acht om te antwoorden op mijn vraag wie het dan wel organiseert:eyes:)

Enkel nog zeurpieten in dit topic.

heb ik nagenoeg altijd:kiss:

daar hoort dus ook enige financiering (waaronder politieassistentie) bij;)
Daarnaast telt een gemeentebestuur ook als een onderdeel vd overheid (gezien niemand het blijkbaar nodig acht om te antwoorden op mijn vraag wie het dan wel organiseert:eyes:)

De intocht in Amsterdam is een particulier initiatief dat in 1934 startte. Inmiddels is de intocht uitgegroeid tot een groot evenement waar kinderen uit (groot) Amsterdam halsreikend naar toeleven. Langs de Amstel en de route staan elk jaar ruim 300.000 kinderen, ouders en grootouders om Sinterklaas te verwelkomen.

http://www.sintinamsterdam.nl/organisatie/

Gefeliciteerd volgens je eigen beredenatie mag het dus.

Daarnaast is de politie een onderdeel van de overheid wat veiligheid probeert te garanderen, ook bij neonazi demonstraties zal er politie zijn en dat wilt niet zeggen dat de overheid pro neonazi is toch?

---------- Post toegevoegd 29 October 2013 om 22:08 ----------

gemeente geeft toch wel subsidies?

Subsidie is gewoon geld van de Nederlanders zelf volgens mij.

http://www.sintinamsterdam.nl/organisatie/

Gefeliciteerd volgens je eigen beredenatie mag het dus.

Daarnaast is de politie een onderdeel van de overheid wat veiligheid probeert te garanderen, ook bij neonazi demonstraties zal er politie zijn en dat wilt niet zeggen dat de overheid pro neonazi is toch?

in dat geval mag dit topic inderdaad gesloten worden, heeft niemand iets te zeiken. Dan zijn jullie gewoon een hoop asociale, onwetende eikels, maar jullie doen niets illegaals en niets wat bij wet verboden hoort te worden.

---------- Post toegevoegd 29 October 2013 om 22:10 ----------

Subsidie is gewoon geld van de Nederlanders zelf volgens mij.

zo werkt dat niet liefste xyzyx:kiss:

in dat geval mag dit topic inderdaad gesloten worden, heeft niemand iets te zeiken. Dan zijn jullie gewoon een hoop asociale, onwetende eikels, maar jullie doen niets illegaals en niets wat bij wet verboden hoort te worden.

---------- Post toegevoegd 29 October 2013 om 22:10 ----------

zo werkt dat niet liefste xyzyx:kiss:

Helaas niet, anders zou er een stuk minder geld naar Afrika gaan :roflol:

er zijn afwijzingsgronden voor subsidies.

in principe hebben ze ook een vergunning nodig van de gemeente om die stoet te mogen doen. Daar bestaan ook wel afwijzingsgronden voor.
Ik zou nog wel opperen dat zwarte piet in zijn huidige vorm reden genoeg is voor dergelijke weigering.

De vraag is maar of een soortgelijk iets wel/niet geweigerd zou worden als het zichzelf niet kon verdedigen onder het vals argument "traditie". Zoals mijn jodenbusje bijvoorbeeld.

Wat denken jullie?

in principe hebben ze ook een vergunning nodig van de gemeente om die stoet te mogen doen. Daar bestaan ook wel afwijzingsgronden voor.
Ik zou nog wel opperen dat zwarte piet in zijn huidige vorm reden genoeg is voor dergelijke weigering.

De vraag is maar of een soortgelijk iets wel/niet geweigerd zou worden als het zichzelf niet kon verdedigen onder het vals argument "traditie". Zoals mijn jodenbusje bijvoorbeeld.

Om het argument dat je het alleen doet om joden te beledigen voor te zijn kun je bijvoorbeeld voorstellen zo;n jodenbusje te laten rondrijden als feyenoord van ajax gewonnen heeft. Je geeft er dan de betekenis aan dat ajaxieden(joden) verloren hebben.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Naar boven