Fitness Seller

Hij komt, hij komt maar zonder Zwarte Piet !?

Peiling Peiling Moet zwarte Piet weg?

• Ja.

Stemmen: 27 12,3%
  • Nee.

Stemmen: 192 87,7%

• Totaal stemmers
    219
  • Peiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.
Om het argument dat je het alleen doet om joden te beledigen voor te zijn kun je bijvoorbeeld voorstellen zo;n jodenbusje te laten rondrijden als feyenoord van ajax gewonnen heeft. Je geeft er dan de betekenis aan dat ajaxieden(joden) verloren hebben.

beetje absurd imo.

Laten we een hypothetische wereld bedenken waar hitler de oorlog gewonnen heeft. Alle kennis zou bij hem beginnen dus hij dacht "**** sinterklaas, ik wil hitlerklaas", waarop hij die traditie van mij bedenkt.

100 jaar later zitten we in het nederland en belgie van vandaag (even stellen dat wetenschappelijke en maatschappelijke vooruitgang niet zo snel is gegaan door hitler) en is deze traditie nog steeds volop bezig. Alleen associeren we de magere joden niet meer met slachtoffers van concentratiekampen, maar zien we ze als ecto's die teveel crossfit gedaan hebben.
Vervolgens opperen de weinig overblijvende joden dat ze het beledigend vinden, maar kinderen en nederlands zien er geen kwaad in (zij zijn immers opgegroeid met de notie van teveel crossfit en denken niet meer aan de oorsprong vh verhaal)
Heeft iedereen die voor zwarte piet is dat in dat geval de mening dat die traditie ook mag blijven bestaan? Verklaar je antwoord!

nee, zeg ik dat? Is dat uberhaubt relevant? Ik schets enkel wat er geportreteerd wordt, namelijk dat sinterklaas de baas is van zwarte piet (zoals ik en iedereen in mijn omgeving van kleins af aan hebben geleerd en altijd hebben gedacht).
Echter heb ik nooit van iemand gehoord dat zwarte piet ook een loon krijgt voor zijn diensten, daarnaast heb ik ook altijd geweten dat hij inwoont bij sinterklaas en voor alles zorgt (eten, slecht-weer-vandaag borstelen,...).

Als ik heeeel veel moeite doe zou ik eventueel wel een niet-slavernij verklaring voor al deze fenomenen kunnen bedenken, echter laten we even serial blijven.

Allemaal speculaties en negatieve aannames terwijl er tal van mogelijkheden over het verblijf van Piet zijn verzonnen. Nee het lijkt wel of hij een slaaf moet zijn voor tegenstanders, terwijl voorstanders dit helemaal niet zo zien.

Was het wel goed geweest als de rollen zijn omgedraaid en er een oude zwarte piet is op een paard en diverse blanke klaasjes als hulp?

Allemaal speculaties en negatieve aannames terwijl er tal van mogelijkheden over het verblijf van Piet zijn verzonnen. Nee het lijkt wel of hij een slaaf moet zijn voor tegenstanders, terwijl voorstanders dit helemaal niet zo zien.

Was het wel goed geweest als de rollen zijn omgedraaid en er een oude zwarte piet is op een paard en diverse blanke klaasjes als hulp?

ligt eraan welk verhaal je eraan plakt, als die klaasjes slaven zijn van zwarte piet, dan is het niet ok.

---------- Post toegevoegd 29 October 2013 om 22:41 ----------

even nog over dit...

Het probleem is dat er geen 1 piet is, maar tientallen. En ze zijn allemaal n*gers. Sorry hoor, maar je moet al bijzonder veel bullshit uit je mouw schudden om daar een niet-slavernij verklaring voor te kunnen geven:roflol:

Laatst bewerkt:
Probleem is dat er diverse verhalen aan worden geplakt en niemand het echte verhaal weet.
Wat we wel weten is dat het een feest is waarbij niemand enige racistische bedoelingen bij heeft.

Oorspronkelijk is het begonnen met slechts 1 Piet, maar men vond meer pieten leuker. oh juist, dit MOET wel weer met de slavernij te maken hebben!

Probleem is dat er diverse verhalen aan worden geplakt en niemand het echte verhaal weet.
Wat we wel weten is dat het een feest is waarbij niemand enige racistische bedoelingen bij heeft.

gezien iedereen zo fervent eist dat de afro en obvious blackface blijven, ben ik het niet eens met die uitspraak:)

discussie zou al 5 jaar geleden opgelost zijn als de afro verdween en zwarte piet roet make-up kreeg ipv n*ger make-up.

(en je ontwijkt de kwestie)

edit: denk overigens dat het moeilijkste voor de meeste mensen het toegeven dat het racistisch is is. Dat zou immers betekenen dat je je eigen onwetendheid toegeeft, en daar is nagenoeg niemand met een IQ<100 toe bereid (ironisch genoeg:roflol:).

beetje absurd imo.

Laten we een hypothetische wereld bedenken waar hitler de oorlog gewonnen heeft. Alle kennis zou bij hem beginnen dus hij dacht "**** sinterklaas, ik wil hitlerklaas", waarop hij die traditie van mij bedenkt.

100 jaar later zitten we in het nederland en belgie van vandaag (even stellen dat wetenschappelijke en maatschappelijke vooruitgang niet zo snel is gegaan door hitler) en is deze traditie nog steeds volop bezig. Alleen associeren we de magere joden niet meer met slachtoffers van concentratiekampen, maar zien we ze als ecto's die teveel crossfit gedaan hebben.
Vervolgens opperen de weinig overblijvende joden dat ze het beledigend vinden, maar kinderen en nederlands zien er geen kwaad in (zij zijn immers opgegroeid met de notie van teveel crossfit en denken niet meer aan de oorsprong vh verhaal)
Heeft iedereen die voor zwarte piet is dat in dat geval de mening dat die traditie ook mag blijven bestaan? Verklaar je antwoord!

Omdat in jouw voorbeeld er heel veel variabelen worden veranderd, heb ik een voorbeeld verzonnen dat NU toegepast zou kunnen worden. Overigens zouden beide voorbeelden op weerstand stuiten.

in dat geval mag dit topic inderdaad gesloten worden, heeft niemand iets te zeiken. Dan zijn jullie gewoon een hoop asociale, onwetende eikels, maar jullie doen niets illegaals en niets wat bij wet verboden hoort te worden.

---------- Post toegevoegd 29 October 2013 om 22:10 ----------

zo werkt dat niet liefste xyzyx:kiss:

De stichting die dit particuliere initiatief organiseert ontvangt natuurlijk subsidie. En alle lokale sinterklaasvieringen op basisscholen en andere overheids- en semi-overheidsinstellingen worden wel direct met gemeenschappelijke middelen gefinancierd.

Dat het bij wet verboden hoort te zijn is onjuist. valt binnen de discretionaire bevoegdheid van de overheid. Fatsoenlijk zou het wel zijn om concreet wat te doen waarmee de overheid laat zien dat ze de aanmerking van de gekleurde Nederlanders serieus nemen. Maar ja, zie de blije ignoranti daar maar eens in mee te krijgen. Dan kun je als beleidsmaker ook maar net zo goed doen alsof je de simpelheid zelve bent. Politiek wel zo handig natuurlijk. Ik denk aan Rutte "Zwarte Piet, de naam zegt het al, die is zwart" :roflol:

Laatst bewerkt:
gezien iedereen zo fervent eist dat de afro en obvious blackface blijven, ben ik het niet eens met die uitspraak:)

discussie zou al 5 jaar geleden opgelost zijn als de afro verdween en zwarte piet roet make-up kreeg ipv n*ger make-up.

(en je ontwijkt de kwestie)

edit: denk overigens dat het moeilijkste voor de meeste mensen het toegeven dat het racistisch is is. Dat zou immers betekenen dat je je eigen onwetendheid toegeeft, en daar is nagenoeg niemand met een IQ<100 toe bereid (ironisch genoeg:roflol:).

lost niks op, de helft denkt namelijk al dat het roet is.

Omdat in jouw voorbeeld er heel veel variabelen worden veranderd, heb ik een voorbeeld verzonnen dat NU toegepast zou kunnen worden. Overigens zouden beide voorbeelden op weerstand stuiten.

maar jouw voorbeeld is intrinsiek beledigend (jegens ajaxfans), vereist geen publieke vergunningen, en maakt expliciet kenbaar dat het om de joden gaat, vind mijn dus beter.

---------- Post toegevoegd 29 October 2013 om 22:54 ----------

De stichting die dit particuliere initiatief organiseert ontvangt natuurlijk subsidie. En alle lokale sinterklaasvieringen op basisscholen en andere overheids- en semi-overheidsinstellingen worden wel direct met gemeenschappelijke middelen gefinancierd.

Dat het bij wet verboden hoort te zijn is onjuist.
valt binnen de discretionaire bevoegdheid van de overheid. Fatsoenlijk zou het wel zijn om concreet wat te doen waarmee de overheid laat zien dat ze de kritiek serieus nemen. Maar ja, zie de blije naievelingen daar maar eens in mee te krijgen. Dan kun je als beleidsmaker ook maar net zo goed doen alsof je de simpelheid zelve bent. Politiek wel zo handig natuurlijk. Ik denk aan Rutte "Zwarte Piet, de naam zegt het al, die is zwart" :roflol:
ik zei net dat het NIET bij wet verboden hoort te worden.

lost niks op, de helft denkt namelijk al dat het roet is.
lost wel iets op (het draait immers om de gevoelens van de mensen die dit niet denken;)), daarenboven... afro weg zou al een hele grote stap zijn. Want dan kan je tenminste serieus opperen dat hij geen n*ger is, maar zwart is door de roet.

maar jouw voorbeeld is intrinsiek beledigend (jegens ajaxfans), vereist geen publieke vergunningen, en maakt expliciet kenbaar dat het om de joden gaat, vind mijn dus beter.

Nee, ajacieden vinden het beledigend, de rest van de mensen niet, zoals n*gers zwarte piet beledigend vinden en de rest van de mensen niet.

Op welke manier maakt jouw voorbeeld het niet duidelijk dan dat het om joden gaat:
nazioutfits een hoop opeengepakte, schaarsgeklede jodenkarikaturen

Nee, ajacieden vinden het beledigend, de rest van de mensen niet, zoals n*gers zwarte piet beledigend vinden en de rest van de mensen niet.

Op welke manier maakt jouw voorbeeld het niet duidelijk dan dat het om joden gaat:

op geen, net zoals er op geen manier duidelijk gemaakt wordt dat zwarte piet geen n*ger is.

---------- Post toegevoegd 29 October 2013 om 22:54 ----------

ik zei net dat het NIET bij wet verboden hoort te worden.

lost wel iets op (het draait immers om de gevoelens van de mensen die dit niet denken;)), daarenboven... afro weg zou al een hele grote stap zijn. Want dan kan je tenminste serieus opperen dat hij geen n*ger is, maar zwart is door de roet.

Het gaat toch om de oorsprong van het verhaal? Dit zal niks aan de oorsprong veranderen.
Of is de huidige zwarte piet als hij dat ooit was, nog altijd een slaaf van sinterklaas? En dit blijkt uit je voorbeeld, dat pietje bang is voor de reactie van sint nadat piet hem voor aap zet? nog meer voorbeelden?

Als piet zwart door roet maken de oplossing is volgens jou. Dan boeit de oorsprong van het verhaal niet meer en gaat het dus om de huidige interpretatie van piet. En wat is daar dan mis mee? Mag het überhaupt geen n*ger zijn?
(nu kan je dus niet meer met een verwijzing naar 200 jaar geleden komen).

Laatst bewerkt:
Reportage van Al Jazeera USA. 30 min over onze black Pete traditie

http://www.youtube.com/watch?v=O3QmZTb43Fg

Al Jazeera heeft de afgelopen jaren verschillende prijzen gekregen voor haar documentaires. Het wordt algemeen gezien als de meest objectieve van alle grote nieuwszenders.

Is gewoon een goed stukje dat echt zo objectief mogelijk onze traditie bespreekt.

Laatst bewerkt:
Het gaat toch om de oorsprong van het verhaal? Dit zal niks aan de oorsprong veranderen.
als zwarte piet geen n*ger meer is dan is het een compleet ander verhaal, je kan het vergelijken met dat sinterklaas afgeschaft wordt en terug opnieuw uitgevonden wordt met dit als verhaal.

Of is de huidige zwarte piet als hij dat ooit was, nog altijd een slaaf van sinterklaas?
de huidige piet wel, ik heb net mijn zaak ervoor gemaakt en ik heb nog geen tegenwoord van jou gehoord.

En dit blijkt uit je voorbeeld, dat pietje bang is voor de reactie van sint nadat piet hem voor aap zet?
niet wanneer piet hem voor aap zet, wanneer piet shit uithaalt in zn huis

---------- Post toegevoegd 29 October 2013 om 23:10 ----------

Als piet zwart door roet maken de oplossing is volgens jou. Dan boeit de oorsprong van het verhaal niet meer en gaat het dus om de huidige interpretatie van piet. En wat is daar dan mis mee? (nu kan je dus niet meer met een verwijzing naar 200 jaar geleden komen).
de oorsprong op zich is niet relevant, wat relevant is is het racisme dat nergens expliciet wordt bevestigd, noch ontkent, maar dat duidelijk kan afgeleid worden vanuit die oorsprong en de huidige situatie. Zo moeilijk is het toch niet?

op geen, net zoals er op geen manier duidelijk gemaakt wordt dat zwarte piet geen n*ger is.

En in mijn geval gaat het toch om ajacieden die ondanks de bijnaam joden GEEN joden zijn:cool:

Hoe dan ook, deze vergelijkingen zullen geen doel treffen, mensen zullen niet inzien dat de vergelijking met het sinterklaas-feest opgaat en ze inconsequent zijn.

En in mijn geval gaat het toch om ajacieden die ondanks de bijnaam joden GEEN joden zijn:cool:

Hoe dan ook, deze vergelijkingen zullen geen doel treffen, mensen zullen niet inzien dat de vergelijking met het sinterklaas-feest opgaat en ze inconsequent zijn.

jouw vergelijking gaat ook niet op met het sinterklaasfeest:trollface:

Kan maar 1 ding zeggen uit ervaring opgegroeid zijnde als kind van immigranten tussen andere immigranten.

Iedereen is een racist op z'n tijd, heb zat Suries, n*gers gezien die zo racistisch als wat tegen blanken, marokkanen en Turken waren.
Marokkanen waren de enige op straat die het niet zommaar pikten, en ze kunnen wel zo heerlijk terug haten :D dat moet ik ze nageven!!!!
Ook Suries/n*gers gezien die down to earth waren en gewoon hingen met wie ze gappies waren en niet deed of hij ze niet kende als hij ze bradda gappies tegenkwam.

**** the world er is alleen goed en slecht, ras is niet relevant.

Verder kunne Surie n*gers toch gewoon niet deelnemen aan Sinterklaas, probleem opgelost.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Naar boven