AndroidHealthClinic

Hoe kan ik mijn houding het beste veranderen?

Ano_290122

Dutch Bodybuilder
uitgeschakeld
Waardering
103
Lengte
1m78
Massa
91kg
Vetpercentage
9%
Ik merk dat mijn houding fout is en dat laat mijn lichaam er niet mooier uitzien.
Als ik in de spiegel kijk merk ik het: ''owja schouders naar achteren''.
Maar dan ben ik het na 5 minuten al vergeten...

Ik vind dit heel belangrijk want ik denk dat mijn lichaam ook verkeerd gaat groeien hierdoor.

Heeft iemand enige tips of advies?

Een ernstige vraag, en de eerste twee reacties zijn weer eens een pogingen om grappig te zijn.

On topic:
Je vergeet je schouders naar achtere te houden, en je borst vooruit te steken (thorax extension). Mss moet je maar een polsbandje aandoen, iets dat je steeds herinnert aan je houding;

Ook kan je een sooort schoudergordel aandoen (weet niet hoed dat ding heet).Is een bandage, een soort gesloten elastiek, die langs je rug, om je schouders gaat, en zo je schouders naar achteren trekt.

Inderdaad was Yasmine schrijft, zorgen dat je er zo vaak mogelijk aan herinnerd wordt dmv polsbandje of iets dergelijks.

En eventueel een paar vaste momenten per dag inplannen, waar je telkens 5/10 minuten echt focust op je houding.

Meer rug trainen ipv borst en shoulder dislocations

Hier is er zo één

[Link niet meer beschikbaar]

---------- Toegevoegd om 10:11 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 10:07 ----------

En mss nog interessanter voor jonge sporters:
http://www.amazon.com/gp/product/B0...=B008JHXNDC&linkCode=as2&tag=saunderscervi-20

zorgt dit niet juist dat die spieren slapper worden en op lange termijn dit verslechtert?

Merk overigens wel als ik een thermo shirt aan heb, heb ook zoon strak ding dat mijn houding een stuk meer 'macho' is. Houding lijkt me ook beter, aangezien ik normaal hetzelfde heb als TS.

zorgt dit niet juist dat die spieren slapper worden en op lange termijn dit verslechtert?

Merk overigens wel als ik een thermo shirt aan heb, heb ook zoon strak ding dat mijn houding een stuk meer 'macho' is. Houding lijkt me ook beter, aangezien ik normaal hetzelfde heb als TS.

Je moet het niet constant dragen maar hier en daaar een paar uur.

• Topic Starter Topic Starter
Een ernstige vraag, en de eerste twee reacties zijn weer eens een pogingen om grappig te zijn.

On topic:
Je vergeet je schouders naar achtere te houden, en je borst vooruit te steken (thorax extension). Mss moet je maar een polsbandje aandoen, iets dat je steeds herinnert aan je houding;

Ook kan je een sooort schoudergordel aandoen (weet niet hoed dat ding heet).Is een bandage, een soort gesloten elastiek, die langs je rug, om je schouders gaat, en zo je schouders naar achteren trekt.

Haha, ja was al geinformeerd dat er zulke ''trolls'' op dit forum waren.
Maar waar zijn die reacties gebleven?

Ja, mijn schouders hangen een beetje naar voren als ik van de zijkant in de spiegel kijk.
Bedankt!

---------- Toegevoegd om 16:53 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 16:52 ----------

Inderdaad was Yasmine schrijft, zorgen dat je er zo vaak mogelijk aan herinnerd wordt dmv polsbandje of iets dergelijks.

En eventueel een paar vaste momenten per dag inplannen, waar je telkens 5/10 minuten echt focust op je houding.

Misschien heb ik een trainingspartner nodig die op mij let :p
En als ik niet op mijn houding let, moet hij mij een tik geven, haha.
Ik ga voortaan een elastiek om mijn pols wikkelen. Even kijken of dat helpt!
thnx

---------- Toegevoegd om 16:58 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 16:53 ----------

Meer rug trainen ipv borst en shoulder dislocations

Wow, hier zit zeker weten wat in...
In mijn 1e jaar training trainde ik soms 5x per week borst (wel full body, maar elke keer benchpress en incline dumbells als prioriteit).
Moet eerlijk zeggen dat ik pas sinds een paar weken mijn rug beter aanpak.
bijvoorbeeld met latpull down, maakte ik altijd een aparte beweging; meer een row ipv een pulldown.
Nu is de mind-muscle connection echt van 1/10 naar 7/10 gegaan ofzo.
Gelukkig train ik nu 2x per week borst.
Maar ik zat gisteren te denken om misschien schouders 2x per week te gaan pakken omdat ik merk dat mijn schouders in de volle bloei zitten (vooral qua kracht (44kg dumbells schouderpress zonder spotter).
Bedankt voor je tip

Btw mijn benchpress is een 2x 140kg (zonder spotter), en lat pull down (strict form) is dan ook niet eens volle blok (100kg).
Daaraan kan ik ook wel zien dat ik teveel borst getraind heb in vergelijking met rug.

---------- Toegevoegd om 17:04 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 16:58 ----------

Ik ga eerst maar een elastiek om mijn pols doen en kijken of ik het onthou.
Thnx

Laatst bewerkt:
Geen bandage aandoen. Dat is passieve houdingscorrectie en daar ben je weinig mee. Je moet leren actief te corrigeren door er regelmatig op te letten. Enkel zo gebruik je de juiste spieren die je op lange termijn blijvend een betere houding zullen geven. Herinnering kan inderdaad: elk half uur een 'tril' van je GSM in je broekzak, post-it of screensaver wanneer je achter PC houding moet corrigeren, horloge dat je kan instellen om elk uur (op het uur) of elk half uur 1 keer te piepen.

Minder borst trainen, meer row oefeningen om schouderblad positionering te trainen. Een Lat oefening gaat je houding in de bovenrug niet verbeteren. Zoveel mogelijk concentreren op bovenrug. Stretchen pectoralis is ook belangrijk (in de deuropening gaan hangen met beide onderarmen op de omkadering [Link niet meer beschikbaar])

Als je 44kg dumbell shoulderpresses doet zit daar het probleem denk ik niet..

Als je 44kg dumbell shoulderpresses doet zit daar het probleem denk ik niet..

Of juist wel. Dominante pushspieren (schouders en borst)
Hierdoor kunnen de schouders naar voren gaan hangen.
Zorg voor een goed balans tussen push en pull oefeningen in je trainingsschema.
En mits je nog fullbody traint prioriteit leggen bij rug. Daarna pas borst.

Naar mijn idee geef je de oorzaak al aan.
Leg je prioriteit (zoals boven al vermeld) op je rug. Dit zal sowieso je houding verbeteren.

Voer veel chest-supported rows, face-pulls en external rotations uit tijdens je krachttraining. Als je houding heel erg uit balans is, is het misschien zelfs beter voor een aantal maanden te stoppen met alle press-oefeningen.

Stretch dagelijks je hamstrings, pecs en lats. Slaap plat op je rug op een stevige oppervlakte met een laag kussen. Zit altijd rechtop en wees er zeker van dat je je rug en kont tegen de leuning van de stoel geduwd hebt.

Span de gehele dag door je romboïden aan en trek je schouders naar achteren en naar elkaar toe, houd dit voor een aantal seconden vast. Doe dit zo'n 1000 keer per dag indien mogelijk, of op z'n minst zoveel mogelijk als je kunt (het hangt er vooral vanaf hoe toegewijd je bent).

Na een aantal gedisciplineerde maanden kun je op bovenstaande methode je postuur (weer) in orde krijgen. Ik heb ooit een vriend van mij geholpen met bovenstaand advies, zijn postuur was werkelijk waar vreselijk. Na 8 maanden zou je 'm niet eens herkend hebben, zelfs als ik een "before" en "after" foto zou hebben zou je zweren dat ze nep zijn omdat ze serieus twee verschillende personen laten zien. Zo dramatisch was de verandering.

90% van de problemen met het postuur worden veroorzaakt door korte/stijve hamstrings, pecs en lats. De pecs overpoweren de rhomboïden en external rotators, iets wat je vaak ziet bij gasten die bijna alleen maar de voorkant van hun torso trainen. Een slecht postuur is zowat nummer 1 oorzaak van blessures.

Terug
Naar boven