MuscleMeat

Hoe leven de mensen die je iPhone maken?

Wat is het alternatief? De wereld is verslaafd aan goedkoop gemaakte Chinese troep, de USA voorop. Nu maken ze hier minder goedkope spullen maar zonder dit soort fabrieken zouden onze spullen zo goed als onbetaalbaar zijn. Kapitalisme is niet gebaseerd op een eerlijke verdeling van de welvaart, daar verander je ook weinig aan als je die troep niet koopt. De luxeverslaving krijg je er toch niet uit in de westerse wereld.

Oh ik heb het niet over het alternatief, ik heb het erover dat een aantal lieden niet begrijpen dat het aantal zelfmoorden in dergelijke omstandigheden relatief hoog is. Het is daar niet 'wel ok' geregeld voor de gemiddelde productiemedewerker, je bent niet veel meer dan een stuk gereedschap die de minimale middelen krijgt aangereikt om in ieder geval niet dood te gaan.

meer luxe dan toen ik student was. Ik had niet eens verwarming of warm water.
En dan moest ik nog huur betalen ook, die chinezen wonen daar gratis, en dan nog klagen

tja ze worden niet gedwongen om het werk te gaan doen..

kan me voorstellen dat er slechtere baantjes zijn.. waarbij je dan ook nog eens zelf je onderdak moet zien te regelen.

Mooi zo. Anders moet ik 9000euro voor m'n iPhone betalen. En dat wil ik niet.

volgens mij hebben ze vergeleken met de rest van china nog aardige luxe..

you're welcome

Whaha naja de foto's dekken waarschijnlijk de lading niet, maar zo slecht vind ik het er niet uit zien. Loop in een gemiddelde shoarma zaak in NL binnen en kijk onder wat voor omstandigheden de werknemers daar moeten werken.
Of wat denk je van mij. Een half jaar in Leiden in het hotel zonder dat ik daar iemand kende. Deze mensen kunnen 's avonds nog ouwehoeren met elkaar!

Hehe so true.

Wel vreemd van die zelfmoorden, mits 't volledige waarheid is.

Wat zou jij doen als je hoort dat een gemiddelde IPhone gebruiker binnen notime meerdere IPhones verslijt omdat ze niet naar behoren functioneren...Dat terwijl jij je reet eraf werkt om er één te produceren.

Iedereen wil tegenwoordig een iPhone, maar de arbeiders die hem produceren willen het liefst een proper bed en een eigen badkamer. Een blik achter de schermen van de productie van de iPhone en de iPad levert onthullende beelden op.

Welkom in China. Zo gaat dat voor elk product dat in China gemaakt wordt ongeveer. Eigenlijk is dit nog één van de meest nette en aangename omgevingen die ik gezien heb. Het kan maw véél erger.

Is trouwens niet de schuld van Apple. Apple gaat naar China en zoekt naar producenten waarmee ze kunnen samenwerken. Bedrijven als Apple helpen mensen daar aan werk en steunen de economie. Het is de schuld van het management daar als hun werknemers niet in betere omstandigheden kunnen werken en leven.

De rest van de argumenten is al gegeven zie ik, dus ik ga niet in herhaling vallen. Wil alleen nog toevoegen dat dit waarschijnlijk weer geschreven is door een hater met teveel tijd. Misschien kunnen ze volgende keer de foto's van de HTC fabrieken laten zien, kwestie van objectief te blijven.

HTC fabriek:
workprison.jpg

Sony fabriek:
workprison.jpg

Blackberry fabriek:
workprison.jpg

En kwam deze footage tegen van 'n Apple fabriek:
workprison.jpg

sweet waar kan ik me inschrijven krijg je ook een mobieltje van de zaak een zelfgemaakte iphone ofso ?

je bent zelf een iphone

Niet helemaal in de trant van het topic, maar wel een leuke om te zien hoe goed/slecht je het hebt.
http://www.globalrichlist.com/
(weet alleen niet naar welke standaarden ze alle factoren van invloed hebben kunnen verdisconteren, bezien primaire en secundaire goederen niet overal hetzelfde percentage van inkomen uitmaken)

pauper gedoe die link. Het is veel belangrijker om te weten wat de koopkracht is van je inkomen.

pauper gedoe die link. Het is veel belangrijker om te weten wat de koopkracht is van je inkomen.

we zijn allemaal niet zo rijk als jij hé luvQvist, niet iedereen kon genieten van een opleiding aan de school van prins Filip en de patermolestatie die erbij hoorde:)

En dat allemaal voor een telefoon die iedereen per se wil hebben …
Natuurlijk de reinste onzin om de productie van de iphone hier "verantwoordelijk" voor te stellen. Economisch is het gewoon een andere omgeving, da's niet leuk voor de mensen die er leven maar daar is de iphone niet de oorzaak van.

Natuurlijk de reinste onzin om de productie van de iphone hier "verantwoordelijk" voor te stellen. Economisch is het gewoon een andere omgeving, da's niet leuk voor de mensen die er leven maar daar is de iphone niet de oorzaak van.
Zonder de iPhone-fabriek was 50% van die arbeiders denk ik al dood of in nog veel slechtere omstandigheden aan het leven.

niet zo afkraken joh die mannen gaan elke dag met grote motivatie en plezier naar het werk!
hoe zou jij het vinden als bil gates een beetje jou baan kwam afzijken

Terug
Naar boven