XXL Nutrition

Hoe Wiskunde A leren voor eindexamen? (Havo)

Havoow is voor homoows.

Wiskunde moet je niet leren, dat moet je snappen. Ik heb het nooit gesnapt en ook niet geleerd. Succes kip!

+1
Enige vak dat ik open heb staan @ hbo opleiding momenteel, kom dan ook van vmbo-kader -> (klote) Mbo school af, dus het is net Chinees voor mij.

Lol samenvattingen van wiskunde. Ten eerste samenvatten van exacte vakken is nutteloos. Mischien keertje alle formules uitschrijven is het enige nuttige. Ten tweede gewoon oefenopgaven maken (examenbundel, oude tentamens). Ze kunnen het maar op zoveel manieren vragen. Als je dus veel opgaven maakt zal je niks verassends nieuws krijgen op je examen, enkel een ander verhaaltje er bij. En snap wat je doet, anders is het nutteloos.

+1
Enige vak dat ik open heb staan @ hbo opleiding momenteel, kom dan ook van vmbo-kader -> (klote) Mbo school af, dus het is net Chinees voor mij.

Ik heb eerst vmbo TL gedaan, en daarna HAVO. Ik vond het niveauverschil op wiskundig gebied echt behoorlijk, daar waar het niveau bij andere vakken niet heel veel hoger was in mijn ogen.

Ik heb eerst vmbo TL gedaan, en daarna HAVO. Ik vond het niveauverschil op wiskundig gebied echt behoorlijk, daar waar het niveau bij andere vakken niet heel veel hoger was in mijn ogen.

Ik ben op 5vwo van wiskunde B naar A gegaan, dat was ook een gigantisch niveau verschil. Ik was zo slecht in wiskunde B dat ik altijd dacht dat ik het snapte maar toch alleen maar 3en haalde :roflol: was gewoon te dom om te zien dat ik dom was. Daarna wiskunde A met 2 vingers in de neus en 1 in de poepert.

• Topic Starter Topic Starter
Ik ben op 5vwo van wiskunde B naar A gegaan, dat was ook een gigantisch niveau verschil. Ik was zo slecht in wiskunde B dat ik altijd dacht dat ik het snapte maar toch alleen maar 3en haalde :roflol: was gewoon te dom om te zien dat ik dom was. Daarna wiskunde A met 2 vingers in de neus en 1 in de poepert.

dat is echt jouw manier van doen of niet

• Topic Starter Topic Starter
hahah derde been ben jij

pic's or it didn't happend

Laatste plaatje is een beetje onduidelijk. In je eerste plaatje zit alleen een afrondingsfout. tan 25 x 145 = 67,6 cm. Aangezien je ook in mm kan meten moet je niet afronden naar 68.

Laatste plaatje is een beetje onduidelijk. In je eerste plaatje zit alleen een afrondingsfout. tan 25 x 145 = 67,6 cm. Aangezien je ook in mm kan meten moet je niet afronden naar 68.

Dankje voor je reactie, maar het gaat om het 2e plaatje dat is de toets eerste waren aantekeningen van de stof.
Bij vraag 6 gaat het alleen om de tekst, op het plaatje zie je alleen een zijl met de letters v t en s

Dankje voor je reactie, maar het gaat om het 2e plaatje dat is de toets eerste waren aantekeningen van de stof.
Bij vraag 6 gaat het alleen om de tekst, op het plaatje zie je alleen een zijl met de letters v t en s

Kan niet zien of het een rechthoek is en of er al een hoek (in graden) is ingevuld op het plaatje.

Een driehoek is altijd 180 graden, dan zou je 180 - ingevulde hoek - 80 graden = antwoord kunnen doen. Anders moet je even een schets maken zodanig dat je een rechthoek uit kunt destilleren want dan kan je gewoon sos/cas/toa gebruiken. Zolang het geen rechthoek is mag dat niet. Daarom vroeg ik om een verduidelijking van het plaatje, kan het niet zien zo.

Hint: Als het geen rechthoek is teken een loodlijn vanuit T

Kan niet zien of het een rechthoek is en of er al een hoek (in graden) is ingevuld op het plaatje.

Een driehoek is altijd 180 graden, dan zou je 180 - ingevulde hoek - 80 graden = antwoord kunnen doen. Anders moet je even een schets maken zodanig dat je een rechthoek uit kunt destilleren want dan kan je gewoon sos/cas/toa gebruiken. Zolang het geen rechthoek is mag dat niet. Daarom vroeg ik om een verduidelijking van het plaatje, kan het niet zien zo.

Hint: Als het geen rechthoek is teken een loodlijn vanuit T

Dankje, had hierbij toa gebruikt maar het was dus blijkbaar fout. (afbeelding hieronder)
Heb de foto nogeenkeer gemaakt, hoop dat het nu wel beter zichtbaar is.
Het is inderdaad wel een rechthoek
zogeae.jpg

e6ripy.jpg

Je mag geen sin/cos/tan gebruiken hier omdat het geen rechthoekige driehoek is. Je kan wel een loodlijn tekenen uit punt T. Dan krijg je twee rechthoekige driehoeken en dan mag je wel sin/cos/tan gebruiken als ook de stelling van Pythagoras.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Rechthoekige_driehoek

Wil hem zeg maar niet helemaal voorkauwen voor je, dan onthoud je hem beter. Schets hem nog een keer zoals in je laatste plaatje, maar maak dan VS een platte lijn die volkomen horizontaal ligt, punt T ligt dan precies in het midden van de lijn VS. Maak dan een stippellijntje vanuit punt T naar beneden toe tot hij VS raakt (loodlijn). En kijk dan nog eens goed naar de tekening.

Hint: Als je die tekening heb ga dan werken vanuit die 80 graden die je gegeven is. Met welke formule kan ik nagaan dat deze hoek 80 graden is?

Laatst bewerkt:
Loodlijn vanuit T raak VS, noem deze zoals je wil bijvoorbeeld X
Je wil nu uitrekenen hoe lang de zijde XS is. VS = 2,5 maar is XS precies 1,25?
Door de loodlijn mag je nu met sin/cos/tan en Pythagoras werken.

Als hoek S = 80 graden en TS =4,5 (schuine zijde)...
Zoek formule op waarin schuine zijde voorkomt.
Bijvoorbeeld SOS, sinus overstaand gedeeld door schuin!
Sin 80 (=0,984807753) is dus: iets / 4,5.
Sin 80 x 4,5 = overstaande zijde = 4,431634889
Je weet nu hoe groot TX is, je gaat uitrekenen hoe groot XS is.

XS kan je op meerdere manieren berekenen:

Pythagoras: A^2 + B^2 = C^2
Invullen:
A moet ik vinden
B = 4,431634889
C = 4,5

4,5^2 - 4,431634889^2 = A^2 = 20,25 - 19,63938779 = 0,61061221
Maar moet je nog wortelen want we willen A en niet A^2, dus
wortel(0,61061221) = 0,781416797

Bijvoorbeeld de Tangens:
Tan 80 = 4,431634889 / iets
5,67128182 = 4,431634889 / iets (bruggetje: 3 = 6 / iets)
4,431634889 / 5,67128182 = iets
iets = 0,7814168

Daarna kan je gewoon de tangens gebruiken en heb je je hoek.

Terug
Naar boven