Wat nou leuzen? Jij pakt één zin eruit en gaat daarop doorzeveren? Ik probeer de kern te raken van het probleem waarom criminelen in dit land schijt hebben aan onze overheid en dan met name de politie.
Sorry, maar ben je hier echt serieus? Je meent dit echt? Je vraagt je echt daadwerkelijk af waarom
CRIMINELEN schijt hebben aan de overheid en met name de politie?
Of bedoel je soms dat je je afvraagt waarom criminaliteit stijgt?
Spong zei het overigens als volgt (en ik parafraseer): criminaliteitscijfers zijn notoir onbetrouwbaar...vooral als het gaat om stijgingen en dalingen. Dit cijfer is zo afhankelijk van zo veel factoren. Zo zullen criminaliteitscijfers stijgen als er meer agenten op straat komen en dalen als er minder agenten zijn die criminaliteit kunnen opsporen.
Dat is dus een paradox...
Repressie in dit land is namelijk volkomen verdwenen bovendien helpen de politiek-correcte regels en gedragingen nou ook niet echt bepaald mee. Of steun jij agentes die kampen met overgewicht en zich dienen te weren tegen boomlange hooligans? Je snapt mijn punt geloof ik niet; we zijn gewoon tever doorgeschoten. Als je dat niet inziet, dan ben je gewoon een naieveling die niet met beide benen in de samenleving staat.
In het Algemeen Dagblad stond overigens enkele dagen geleden een interview met de Nijmeegse hoogleraar strafrecht Ybo Buruma waarin hij stelt dat agenten te weinig lef hebben. Ook het weekblad Aktueel besteedde aandacht aan het imagoprobleem; 'de politie is niet mans genoeg meer'' kopte het blad.
Tussen twee haakjes...Ybo Buruma...geciteerd door jou? Humoristisch. Ik zal je even een andser citaat geven van Ybo:
“Wilders begrijpt de terroristen, en de terroristen begrijpen Wilders. Beiden gaan ervan uit dat er oorlog is in Nederland. De meeste mensen in ons land constateren wel dat er problemen zijn, maar van oorlog spreken ze niet. Wilders doet dat het liefst wel. Hij is erbij gebaat dat er een aanslag wordt gepleegd, want dan zal hij zeggen: zie je wel, ik had gelijk (...) Ik heb Wilders eens vergeleken met Mussolini. Dat heb ik gedaan omdat zowel Wilders als Mussolini controle willen krijgen op de persoonlijke levenssfeer van burgers. De gedachte van Wilders is dat de staat het geloof zou moeten kunnen inperken; dat de staat ingrijpt als er in onze gezinnen, kerken en moskeeën verkeerde dingen gebeuren. En dat is nu precies wat Mussolini wilde: een totalitaire staat. Hij was niet gek, en had daar ook wel goede argumenten voor, maar het is bovenal een forse inperking van de democratie.”
Enfin....
Waar Buruma op doelde met zijn opmerkingen is dat het creeren van specialitische eenheden kennis en vaardigheden ontneemt aan agenten in het algemeen. Dat is een politieke beslissing die al jaren geleden is ingezet en nu nog steeds wordt gevoerd. Die uitspraak kan je op twee manieren uitleggen: de gewone politie moet niet ingezet worden tijdens dit soort evenementen of de gewone politie moet extra training krijgen.
Dan nog strook dit niet in jouw argumentatie dat er weinig repressie is. De laatste tijd lijkt het er nl op dat de politie juist te hardhandig optreedt waardoor zaken escaleren.
---------- Toegevoegd om 18:28 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 18:19 ----------
http://sargasso.nl/archief/2009/02/25/criminaliteit-daalt-niemand-blij/
Criminaliteit daalt, niemand blij
25-02-2009 om 08:33 door
Steeph
Bovenstaande grafiek suggereert een relatie, maar daar gaat dit stukje niet over.
De criminaliteit in Nederland en andere landen in Europa [Link niet meer beschikbaar]. Na 2000 is er een omslag gekomen en gaat het langzaam beter.
Maar hoort u iemand juichen? Het blijft
vrij stil bij dit toch wel
heugelijke feit. Sterker nog, als je sommige politieke partijen zou mogen geloven, gaat dit land geheel en al naar de knoppen, mede vanwege de criminaliteit.
Feiten spelen bij dat roepen kennelijk geen rol. En de suggestie dat er een relatie ligt tussen het toenemen van een bepaalde
bevolkingsgroep en die criminaliteit slaat ook nergens op. Vandaar de grafiek hierboven.
Gisteren in Netwerk was dan ook niet het nieuws dat de criminaliteit was afgenomen, maar dat het aantal gewapende overvallen was toegenomen in een jaar tijd. Dat gewapende overvallen misschien maar 1 procent van de totale criminaliteit beslaan, werd niet genoemd.
Kennelijk willen we graag dat het slecht graag en horen we graag slecht nieuws. Dan voelen we ons kennelijk beter. Of zit er iets anders achter.
Criminaliteit,
grafiek,
Nederland,
Politiek
[Link niet meer beschikbaar]