AndroidHealthClinic

Hoog vetpercentage = makkelijker trainen?

kelders0

Cool Novice
Waardering
1
Lengte
1m80
Massa
106kg
Goeiendag,

ik ben kelders, 16 jaar oud en een conditie van een lik-me versje :)

heb in mijn jeugdige jaren een tijdje gevoetbald maar daarna grotendeels alleen maar op men luie gat gezeten. Nu ben ik sinds kort samen met een vriend en vriendin begonnen aan fitness en het is allemaal hartstikke leuk.

Mijn voornaamste reden om te trainen was om mijn biertank terug te brengen naar een six pack > en andere spieren natuurlijk, zodat ik er iets atletischer uit zie als tegenwoordig :p en om mijn conditie te verbeteren, gezien ik hier de laatste 7 jaar geen zak aan heb gedaan.

Nou zit er al redelijk wat volk dat ik ken op fitness, en het antwoord op mijn vraag verschilt per man.

Velen zeggen tegen mij dat, omdat ik al een groot lichaam heb, mijn spieren zich makkelijker zullen ontwikkelen < Dit is omdat ik een aardig hoog vetpercentage heb (wat dat weet ik zo niet ) en schijnbaar is trainen en *zichtbaar* gespierder raken dan makkelijker.

Ik train bij sportschool met een basisschema dat gewoon alles aanpakt. dit probeer ik 3 keer in de week te volgen > dinsdag, woensdag en vrijdag. Momenteel kan ik niet om de dag trainen gezien ik met werk zit en een slechte conditie. Dit kan ik fysiek nog niet aan maar hoop ik in de toekomst wel klaar te spelen.

Hierbij een van mijn eerste berichtjes en hopelijk krijg ik snel antwoord op mijn vraag :) Als er mensen zijn die tips kunnen geven is dat natuurlijk altijd welkom ;)!

Wat is je vraag nu eigenlijk ?

Vetpercentage heeft in principe niks te maken met hoe makkelijk je spieren ontwikkelt.. Schijnt wel dat als je heel laag zit het wat moeizamer gaat, maar dan spreek ik onder de 10%. Daarboven zal het niet veel uitmaken.
Is natuurlijk wel zo dat gemiddeld genomen mensen die wat makkelijk vet aanzetten (endomorf), ook makkelijker spiermassa aanzetten dan mensen die van nature graatmager zijn (ectomorf).

Als je trouwens die sixpack wil krijgen zul je heel streng op je eten moeten letten en veel bewegen in de vorm van cardio.

Vetpercentage heeft in principe niks te maken met hoe makkelijk je spieren ontwikkelt.. Schijnt wel dat als je heel laag zit het wat moeizamer gaat, maar dan spreek ik onder de 10%. Daarboven zal het niet veel uitmaken.
Is natuurlijk wel zo dat gemiddeld genomen mensen die wat makkelijk vet aanzetten (endomorf), ook makkelijker spiermassa aanzetten dan mensen die van nature graatmager zijn (ectomorf).

Als je trouwens die sixpack wil krijgen zul je heel streng op je eten moeten letten en veel bewegen in de vorm van cardio.

Ik heb vaker gelezen dat je met een hoog BF juist ook niet lekker spiermassa aankomt. Dat het ideale BF om op te groeien rond de 12-17 BF ligt ofzo.

Misschien iemand bevestiging uit bron?

Ik heb vaker gelezen dat je met een hoog BF juist ook niet lekker spiermassa aankomt. Dat het ideale BF om op te groeien rond de 12-17 BF ligt ofzo.

Misschien iemand bevestiging uit bron?

Ja het scheen verband te hebben met de aanmaak van cortisol die hoger ligt naarmate het vertpercentage omhoog gaat. Maar volgens mij had dit niet meteen een negatief effect op de spiergroei. Het is alleen vervelend want je zal lang moeten cutten en daar in hoogstwaarschijnlijk de nodige kilo's spiermassa verliezen. Heb helaas geen wetenschappelijk onderbouwde artikels. :(

• Topic Starter Topic Starter
okee bedankt voor alle reacties, hier kan ik zeker verder mee. Heb gisteravond laat nog eventjes gekeken naar mijn calorie behoefte en wat ik zo ongeveer maximaal dagelijks moet nemen om af te vallen, vet percentage kan ik zelf niet berekenen maar moet vd week toch naar de huisarts, misschien dat die mij verder kan helpen!

het verstandigste lijkt mij nu om verder te gaan met mijn full-body basisschema, 3x per week + elke keer een half uur cardio?

daarnaast letten op mijn voedsel, alles netjes noteren?

Als je het schema van je sportschool hebt, valt er waarschijnlijk wel wat aan te verbeteren :) Misschien wel een idee om hem hier ff te posten?

Letten op je voedsel gaat het makkelijkst met een voedingsschema

schema van mijn sportschool bevat cardio training, en spiergroep training, 2x20 met telkens 1 a 2 minuten tussenpauze en dit met 1 of 2 soorten oefeningen. Tevens een groot cardio schema. net wat ik zeg, het is het basisschema :)

voedingsschema heb ik nog niet, heb nu ook nog geen idee hoe als ik dat het beste kan samen stellen, daarom eerst maar eens een paar dagen noteren wat ik eet en hoelaat ik het eet zodat ik een idee kan krijgen van hoeveel ik eet, daarnaast heb ik dus ook al gekeken daar de calorieen voor mij die benodigd zijn voor onderhoud en om af te vallen.

Waarom moet je cardio doen terwijl je cut?

Verspilde energie, terwijl je ook gewoon een broodje minder kan eten.

Waarom moet je cardio doen terwijl je cut?

Verspilde energie, terwijl je ook gewoon een broodje minder kan eten.

Het lijkt mij persoonlijk toch beter om gewoon veel te blijven eten ivm inname van vitaminen en mineralen en dan gewoon cardio doen om toch een calorie-tekort te kweken.

Van cardio vertraagt je stofwisseling niet, terwijl een calorietekort dat wel doet.

Even terzijde, is het normaal dat je wat kracht verliest in de cut? Vergeleken met de bulk natuurlijk.

Yup

Als je goed eet kun je het echt tot een minimum beperken, maar je lichaam zal behalve vet ook altijd wat spiermassa aanbreken om het calorietekort op te vullen.

T beste is om eerst een bf van 10% of lager te krijgen, wil je zeker zijn van een six-pack. anders is de kans klein dat je em ziet. en ga supplementen gebruiken zoals extra vitamines, whey (heel belangrijk voor spiergroei), en ga schoon eten..

T beste is om eerst een bf van 10% of lager te krijgen, wil je zeker zijn van een six-pack. anders is de kans klein dat je em ziet. en ga supplementen gebruiken zoals extra vitamines, whey (heel belangrijk voor spiergroei), en ga schoon eten..

En dan? Dan zie je eruit als een superdude? (al verdenk ik je met zo'n naam ervan zelf een superdude te zijn) Zo'n spijkertje met alleen een paar blokjes..Met daar boven een paar ribben die je kunt tellen..Nee, dat wil je toch niet?

Zorg er eerst voor dat je een acceptabel vetpercentage hebt. Ongeveer 14-16%. Dan flink trainen en eten. Zodra je toch zeker 7,5 kilo of meer zwaarder bent geworden en je vetpercentage is nauwelijks gesteden ga je cutten tot ongeveer 10-12%

Post je trainingsschema eens precies. Zoals ik het begrijp train je met apparaten, zowel kracht als cardio. Doe gewoon lekker old-school. Losse gewichten, dumbbells, barbells! Zoek een beginnersschema op (ik raad Rippetoe aan) Cardio doe ik persoonlijk het liefste buiten. Buiten lekker hardlopen, fietsen, zwemmen. En wissel HIIT af met cardio op 70%.

Supplementen zijn toevoegingen. Zorg er eerst voor dat je voeding goed is, je trainingsschema in orde is (laat het door ons keuren, niet door die CIOS studentjes van de sportschool) en dat je goed rust! En als dat allemaal klopt, ga dan eens kijken naar supplementen. Te beginnen met Whey.

Whey is nuttig supplement maar niet onmisbaar. Het zijn eiwitten die snel opgenomen worden. Het voordeel is dat je het snel in kunt nemen maar goede voeding kan dit voor het groot gedeelte ook invullen!

mijn doel si gewoon een redelijke six pack, hij hoeft niet eens zo duidelijk te zijn, als ik maar van die momentele biertank af ben, en van de rest natuurlijk, het mag allemaal wel wat strakker.

Denk je dat een sixpack er goed uitziet zonder een paar fatsoenlijke borstspieren erboven? Of met een paar dunne armpjes ernaast. Ik denk het niet.

Het vet op je buik en je love-handles gaat er meestal pas als laatste af. Je hebt dus nog een hele weg te gaan. En omdat je zoveel moet cutten zal je meer spiermassa verliezen dan iemand die maar een procent of 6 hoeft. Ik ga er een beetje vanuit dat je toch een vetpercentage van boven de 20% hebt als ik het zo lees.

Wat ik probeer te zeggen. Ik ben bang dat het resultaat een grote teleurstelling voor je zal zijn. Afvallen is goed maar probeer daarna in ieder geval verder te trainen op alle spiergroepen!

Voor veel mensen boven de 20+ BF% kan je beter gewoon minder eten. Meteen 3/4x in de week cardio is nergens voor nodig.

Ben nu 10kg+ kwijt in ~3weken door alleen minder te vreten. Zonder -extra!- cardio sessies. Kwam van 27/28% nu op 22/23 of zelfs iets lager. Gebruik cardio als een middel om je BF nog verder omlaag te pushen, verder zie ik het nut er niet van in.

Laatst bewerkt:
Van cardio vertraagt je stofwisseling niet, terwijl een calorietekort dat wel doet.

cardio + calorietekort = verlaagde stofwisseling ( verbruik )
KT + calorietekort = geen verlaagde stofwisseling ( verbruik )

stofwisseling misschien niet helemaal goede woordkeuze

wat betreft conditie
Furthermore, lets assume the typical dieter is going to be using a very low calorie diet (VLCD) regardless of how many times he or she is told that it's counterproductive (in the long run). Which of the following scenarios do you think they will be following?

1. Restricting calories plus performing 45-60 minutes of cardiovascular activity four to six times per week.

2. Restricting calories plus performing resistance training three to five times per week.

If you guessed "1" then you'd be correct. VLCD's typically result in loss of LBM and a decrease in Resting Metabolic Rate (RMR). To offset this, many people think performing copious amounts of cardiovascular work will help prevent this cascade of events or at least cause a synergistic response to help speed fat loss.

In short... it makes things worse. In a study done by Bryner et al (1), their objective was to examine the effects that high volume resistance training in conjunction with a VLCD had on such parameters.

Two groups were made: C+D (cardio plus diet) and R+D (resistance training plus diet). Both groups consumed 800 kcal/day liquid formula diets for twelve weeks. The C+D group exercised one hour per day (4 times per week) by walking, biking, or stair-climbing. The R+D group performed resistance training three times per week at ten stations increasing from two sets of 8-15 reps to four sets of 8-15 reps.

RESULTS:

Maximum oxygen consumption (Max VO2) increased significantly, but equally in both groups. So much for the argument that anaerobic work (lifting weights) doesn't improve aerobic (cardiovascular) health. In addition, body weight decreased significantly more in C+D than R+D. However, the C+D group lost a significant amount of LBM (5.1 to 4.7 kg). No decrease in LBM was observed in R+D. In addition, R+D had an increase in RMR O2 ml/kg/min (2.6 to 3.1). The 24-hour RMR decreased in the C+D group.

That's an eye opener! Essentially what this study shows is the addition of resistance training resulted in the preservation of LBM and RMR even while drastically hypo-caloric (800 calories per day). The take home message? Go lift some heavy shit off the floor and stay away from the stairmaster.

Conclusion

Hopefully I was able to shed some light on a few of the more common "disasters" I often come across. Like I mentioned above, we just need to be reminded that we do stupid stuff sometimes and that many of the things we do are more counterproductive than helpful from a dieting standpoint. Not to mention it's kind of counterproductive on my dating life that it's Friday night and I am still sitting in this Borders.

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven