XXL Nutrition

houding benchpress

Bullcrap

Dutch Bodybuilder
Waardering
9
Lengte
1m94
Massa
75kg
hey,

doe(deed) nu zonder te veel na te denken in ieder geval een poging tot de benchpress die je in filmpjes als So You Think You Can Bench* ziet. Alleen begrijp ik niet waarom deze houding wordt aangenomen. Daarmee doel ik vooral op holle rug en gewicht op schouders. Ik zie op de sportschool ook wel eens mensen die letterlijk hun voeten in de lucht houden en dus een platte rug hebben. Waarom is dit slechter? of waarom wordt dit in ieder geval niet aangeraden. (wat is hier het praktisch nut van)
Tweede is het schouders naar elkaar toe getrokken, waarom doe ik dit? ^^

* http://www.youtube.com/watch?v=EHx1gYTA-Rw

Ik heb nog nooit iemand een serieus gewicht zien benchen met een platte rug en voeten in de lucht.. leuk voor licht geneuzel als je een spiergroep wilt isoleren (borst waarschijnlijk, alhoewel ik vermoed dat de meeste mensen er een front delt oefening van maken), maar als je serieus wilt bankdrukken moet je je schouders beschermen (back and down)

Verschillende redenen om een arch te maken en je schouderbladen samen te knijpen:
- blessurepreventie; de belasting op je schouders neemt enorm af door ze naar achter te brengen, de schouder maakt zo een meer natuurlijke beweging tijdens de oefening.
- verkorting van de ROM; door je schouders naar achter te brengen maak je je armen in feite "korter" en is dus de af te leggen afstand korter.
- "tightness"; door een arch te maken - en daar hoort ook het samenknijpen van de schouderbladen bij - lig je steviger in de bank en kan je meer explosieve kracht genereren, vooral vanaf de borst. Je creëert als het ware een soort veereffect.

Legs up benchpress zou ik zeker voor beginners niet adviseren. Powerlifters gebruiken het soms om de legdrive te elimineren tijdens de benchpress en dus sterker te worden in de borst. Bodybuilders gebruiken het om de borst beter te isoleren. Maar voor een beginnende krachtsporter heeft het geen enkel nut.

Terug
Naar boven