XXL Nutrition

Hulp nodig bij coopertest loopschema

Leonardo95

Cool Novice
Waardering
0
Lengte
1m90
Massa
88kg
Beste DBBers,

Ik zit nu in Havo 4, en volg ook het vak BSM (Beweging, Sport en Maatschappij). Voor morgen moet ik een loopschema maken om de resultaten bij de coopertest (12-minuten-loop) te verbeteren, oftewel de conditie.
Heb er wel wat uitleg over gehad maar snap er niet veel van, daarom vraag ik hier hulp.

Leonardo95 zei:
Ik zal het nog wel even duidelijk maken door de topic te editten, en hier het nog eens groot neer te zetten.

Ik heb alleen een schema nodig, ik hoef hem niet uit te voeren. Het maakt me dus niet uit hoe makkelijk 12 minuten voor je is, ik moet gewoon een schema hebben om de coopertest voor iemand anders te verbeteren. Daarbij is het niet makkelijk om 16 km/u 12 minuten lang te lopen, doe dat maar is na als bodybuilder.
Ik heb dus hulp nodig bij een schema, verdeeld over 8 weken.

Ik ga 4 x per week naar de sportschool, maar doe nooit cardio. Heb wel op voetbal gezeten maar dat was zeker niet intensief (een reden dat ik er vorige week af ben gegaan). Mijn conditie is dus wel gewoon matig tot slecht.

Ik denk dat het beste is om ongeveer 3 á 4 x per week ongeveer een half uur tot een uur te gaan lopen. De reden is hiervoor dat mijn doel is om de conditie op de lange duur te verbeteren, en niet voor sprintafstandjes (daarom geen interval-training).

Kunnen jullie me erbij helpen om een loopschema te maken?
Alvast bedankt!

L

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
Dit is wel een ander doel dan mijn doel dus weet niet of dit heel bruikbaar is.

Volgens mij zit je verkeerd op een bodybuilding forum.

Bodybuilding heeft heus niet alleen te maken met krachttraining hoor, cardio en conditie is ook belangrijk. Dus waarom zou je daar als bodybuilder niet veel over kunnen weten?

Als je de letterlijke definitie van bodybuilding gebruikt valt conditie hier dus ook onder, aangezien je aan je hart werkt (=deel van je lichaam).

Jaa daarom lijkt me dit wel geschikt forum. Maar heeft iemand misschien een voorbeeld van een loopschema waarbij je dan misschien kan uitleggen waarom het een en ander zo is op dat schema als je snapt wat 'k bedoel zodat ik dan zelf ook een schema kan maken?

Beste DBBers,

Ik zit nu in Havo 4, en volg ook het vak BSM (Beweging, Sport en Maatschappij). Voor morgen moet ik een loopschema maken om de resultaten bij de coopertest (12-minuten-loop) te verbeteren, oftewel de conditie.
Heb er wel wat uitleg over gehad maar snap er niet veel van, daarom vraag ik hier hulp.
Ik zal eerst de benodigde informatie geven die nodig zijn om een trainingsschema te maken geven (voor mijzelf).

Naam: Lennard
Geslacht: Man
Leeftijd: 15
Doel: 12-minuten-loop verbeteren (coopertest)
Tijdsperiode: In 8 weken moet 'k mijn conditie verbeteren

Ik ga 4 x per week naar de sportschool, maar doe nooit cardio. Heb wel op voetbal gezeten maar dat was zeker niet intensief (een reden dat ik er vorige week af ben gegaan). Mijn conditie is dus wel gewoon matig tot slecht.

Ik denk dat het beste is om ongeveer 3 á 4 x per week ongeveer een half uur tot een uur te gaan lopen. De reden is hiervoor dat mijn doel is om de conditie op de lange duur te verbeteren, en niet voor sprintafstandjes (daarom geen interval-training).

Alvast bedankt!

L

Uithoudingsvermogen bouw je op met rustige duurlopen.
Snelheid bouw je op met interval training.

Als je 3 keer in de week wilt lopen, doe dan 1 rustige training en 1 speed training (dus juist WEL Sprints (100 tot 800 meter)). En vooruit, doe er nog een tempoloopje bij. Maar niet proberen iedere week een coopertest tot het max te gaan. Eventjes op tempo lopen is goed in je tempoloopje, maar hou je verder in. Of wissel de sprint-training eens af met heuvel training.

Doe maar 1 test-loop over 12 minuten na 4 weken

En doe de laatste week heel rustig aan voor je echte cooper test (wel lopen, maar niet op snelheid)

Oh en per week niet meer dan 10% opbouwen, en wees niet bang om eens een stukje te wandelen tijdens je duurloopjes. (alhoewel, het is slechts 12 minuten ...)

En als je echt wil presteren, verlies dan snel even een paar kilo vet :)

Laatst bewerkt:
Volgensmij begrijpen jullie me niet.
Ik heb een trainingsschema NODIG, maar hoef hem niet te volgen.
Ik moet er een voor school maken waar ik morgen een cijfer voor krijg, maar ik hoef hem niet te volgen
Als ik wil weten hoe ik beter moet presteren lees ik de sticky's wel, maar ik weet niet hoe je de schema's maakt.
Snap je?

Begin gewoon rustig een aantal minuten hard te lopen.

Als ik het zo lees is je conditie gewoon slecht en denk ik niet dat je een half tot uur kunt hardlopen, dus ik zou beginnen met een kwartiertje en rustig opbouwen. Doe er gewoon elke week een aantal minuten bij.

VOORBEELD:

Week 1:
Maandag 15 minuten hardlopen.
Woensdag 15 minuten hardlopen
Vrijdag 15 minuten hardlopen

Week 2:
Maandag 20 minuten hardlopen.
Woensdag 20 minuten hardlopen
Vrijdag 25 minuten hardlopen

Week 3:
Maandag 25 minuten hardlopen.
Woensdag 25 minuten hardlopen
Vrijdag 30 minuten hardlopen

Week 4:
Maandag 30 minuten hardlopen.
Woensdag 35 minuten hardlopen
Vrijdag 35 minuten hardlopen

Enz.

Als je dit gewoon consequent doet, zit je zo op een goede conditie.

Volgensmij begrijpen jullie me niet.
Ik heb een trainingsschema NODIG, maar hoef hem niet te volgen.
Ik moet er een voor school maken waar ik morgen een cijfer voor krijg, maar ik hoef hem niet te volgen
Als ik wil weten hoe ik beter moet presteren lees ik de sticky's wel, maar ik weet niet hoe je de schema's maakt.
Snap je?

google korps commando troepen, en pak daar hun conditie training's schema er van af!

jongens???
12 minuutjes maar.
Daar moet je geen duurvermogen voor hebben!
Daar moet je gewoon snelheid en karakter voor hebben.
Ik zou zeggen:
schema:
Eerste 3 weken(elke week):
- 1 loopje van max half uur, niet al te zwaar, dit noemt men normaal D1
- 1 intervalletje
- 1 loopje van 15-20 minuten, D2-D3
Volgende 3 weken(elke week):
- 1 loopje van 45 minuten tot uur, weer in D1
- 1 intervalletje, hier mag men vrij diep gaan
- 1 loopje van 12-15 minuten, D2-D3, let er goed op dat je goed indeelt dat is belangrijk.

enalaatste week:
1 loopje van uurtje, D1
1 intervalletje
1 testloop, hier voluitgaan, precies 12 minuten

Laatste week:
2 loopjes van een uurtje, D1
1 loopje van 15 minuten de dag before, of 2 dagen before, D1

Dat zou ik zelf als schema lopen, maar ik weet niet waar je leraar op let...

jongens???
12 minuutjes maar.
Ik zou zeggen:
schema:
- 1 intervalletje
- 1 loopje van 12-15 minuten, D2-D3, let er goed op dat je goed indeelt dat is belangrijk.

enalaatste week:
1 loopje van uurtje, D1
1 intervalletje

Laatste week:

Je zegt dat je daar geen duurvermogen voor hoeft te hebben, maar je laat hem vervolgens wel duurloopjes van een uur doen ? (2 keer een uur zelfs in de laatste week .... ehm... het is wat kort 12 minuten, maar 2 * 1 uur lopen zie ik niet als een geschikte taper)

betere suggestie: http://www.runinfo.nl/schemacoopertest.htm

Laatst bewerkt:
Beste DBBers,

Ik zal eerst de benodigde informatie geven die nodig zijn om een trainingsschema te maken geven (voor mijzelf).

Naam: Lennard
Geslacht: Man
Leeftijd: 15
Doel: 12-minuten-loop verbeteren (coopertest)
Tijdsperiode: In 8 weken moet 'k mijn conditie verbeteren

Alvast bedankt!

L

Je had minimaal toch even zelf kunnen googlen voor je huiswerk?
Veel plezier op hbo.

jongens???
12 minuutjes maar.
Ik zou zeggen:
schema:
- 1 intervalletje

enalaatste week:
1 loopje van uurtje, D1
1 intervalletje

Laatste week:

Het idee van de Coopertest is niet gewoon 12 minuutjes joggen hoor. Het gaat erom om een zo groot mogelijk afstand af te leggen binnen 12 minuten. Dan is er dus wel sprake van een duurvermogen. Om een 10 te halen moet je als man rond de 2800 meter minimaal rennen. Dit is met een slechte conditie echt niet mogelijk hoor

om eerlijk te zijn, wat stelt 12 minuten voor? Op mijn top kon ik dat 30/30 joggen/sprint. Ook in een 8tal weken behaalt via HIIT.

Wil je creatief zijn probeer je dat aan de man te brengen, wil je dat niet gebruik je zo'n schema zoals er 13 in een dozijn zijn. Eventueel uitgewerkt met wattagetraining inbegrepen.

Ik zal het nog wel even duidelijk maken door de topic te editten, en hier het nog eens groot neer te zetten.

Ik heb alleen een schema nodig, ik hoef hem niet uit te voeren. Het maakt me dus niet uit hoe makkelijk 12 minuten voor je is, ik moet gewoon een schema hebben om de coopertest voor iemand anders te verbeteren. Daarbij is het niet makkelijk om 16 km/u 12 minuten lang te lopen, doe dat maar is na als bodybuilder.

hoef alleen de basisprincipes te weten, dus hoef niet een heel schema. gewoon weten hoe ik zoeits in mekaar zet

Laatst bewerkt:

het is huiswerk, doe het lekker zelf lui k*t kind.

moeten wij nou je huiswerk gaan maken?
zet je beter in voor school ipv te wowen dan had je het nu allemaal misschien wel gesnapt.

succes!

Terug
Naar boven