Fitness Seller

Hulp nodig met starten

SrslyStevee

Novice
Waardering
0
Lengte
1m83
Massa
95kg
Beste BB Community

Ik ben 24 jaar en de laatste maanden 22kg afgevallen met door een lowcarb dieet toe te passen (keto).
Momenteel:
- 183cm
- 89kg
- 22-27% bodyfat, daar ergens :) no idea! Ik "meet" dit met de Withings weegschaal

Momenteel eet ik dit per dag:
~ 1370 kcal
koolhydraten (5%) - 17g
eiwitten (30%) - 103g
vetten (65%) - 99g

..en daar heb ik enorm veel succes mee qua gewicht verliezen (hopelijk geen spiermassa, maar vet)

Ik zou graag beginnen met degelijk bodybuilden (ik wil niet per sé bodybuilder-type worden/gaan lijken, maar wil wel graag een gespierd lichaam na verloop van tijd) !

Toen ik naar mijn fitness ging, kreeg ik niet al te veel uitleg, en ze wouden me zo'n standaard "beginners (mannen)" schema aansmeren voor de eerste weken en daarna zou ik enkele weken veel cardio etc.. moeten doen zodat ik zou kunnen deelnemen aan de groepslessen "NRG" bla bla bla, wat eigelijk neerkomt op een soort van Crossfit..

..hier heb ik helemaal geen interesse in, dus vraag ik me nu af. Hoe start ik WEL?
Ik zou graag beginnen met een 5-day split ofzo (ik ben verder 110% nieuw met fitness en bodybuilden, maar ik denk dat ik het fijner vind om elke dag een andere spiergroep te doen in plaats van een minder aantal keren per week m'n hele lichaam te doen gedurende het hele gymbezoek) (als dit verkeerd is, please tell me)

Ik zou het enorm appreciëren moest er iemand mij hiermee kunnen helpen. Op internet is zoveel informatie te vinden dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

In mijn hoofd zie ik het alvast zo:
10-15 minuten opwarmen op loopband ofzo
verschillende oefeningen (vooral aan toestellen, in plaats van losse gewichten in het begin?) voor één spiergroep
10-15 minuten loopband ?

Ik wil graag nog heel wat vet kwijt, maar ik denk dat het zeker niet dom is om al te beginnen met gewichten etc.. hierdoor blijf ik toch caloriëen verbranden én krijg ik toch al kracht tegen wanneer m'n vet% is zoals ik het wil, en dus volop voor massa kan beginnen gaan..

Moet ik ook per sé meer beginnen eten als ik dit begin te doen, en zoja.. hoeveel?

groetjes

S

Wil je geen spiermassa verliezen zal je echt meer eiwitten moeten innemen. Aangezien je wil afvallen zou ik voor zuivere eiwitten gaan, geen whey gainer. Als basis wordt aangehouden ongeveer 2 gram eiwitten per VVF lichaamsgewicht (vet vrije massa). Om het gemakkelijk te houden zou ik gewoon je huidige gewicht keer 2 of 2.5 aanhouden aan eiwitten. Voor vet verbranding zou ik sowieso geen cardio vooraf doen. Het beste voor vet verbranding is cardio achteraf en na enige tijd misschien een HIT schema opstellen.

Ps. 1370 kcal per dag is overigens heel erg weinig.. Je onderhoud is 3150. Wanneer je er 500 kcal onder gaat zitten val je ook af.

Ik zou eerst eens beginnen met de FAQ voor beginners te lezen en de stickys in de verschillende secties. o.a. de sticky in de voedingssectie "Cutten, Hoe begin ik?" is een nuttige als je nog wil afvallen en toch al starten met krachttraining. Reken je onderhoud uit en stel een deftig voedingsschema op. Maak dit vooral niet te moeilijk, kies producten die je lekker vind, zodat je het ook makkelijk volhoud. Supplementen zijn in princiepe niet nodig. Alles wat je nodig hebt kun je uit normale voeding halen. Nu eet je veel te weinig om spieren op te kunnen bouwen, sterker als je zo weinig kcal eet zul je zelfs de spieren die je al had deels verloren hebben.

Start met trainen met een (beginners)programma waarvan jij denkt dat het iets voor jou is. (Starting strength, Stronglifts, enz.)
Ik zou wel gelijk met losse gewichten of stangen met gewicht trainen, kun je gelijk de oefeningen goed leren en train je ook gelijk alle kleinere spieren die voor stabiliteit zorgen. Bij een machine zorgt de machine voor de stabiliteit, later overstappen naar losse gewichten is gevaarlijker(kans op blessures) dan gelijk met losse gewichten beginnen.

Opwarmen met 10 minuten cardio is prima. Zo is de doorbloeding van je lichaam lekker op gang voordat je aan je krachtraining begint. Een goede doorbloeding zorgt voor aanvoer en afvoer van bouw en afvalstoffen in je spieren. Langer opwarmen zou ik zeker niet doen. Die energie heb je nog nodig bij het krachttrainen. Na je krachttraining kun je gerust langer cardio doen als je dat wilt.

Laatst bewerkt:
Ben vooral benieuwd wat je onderhoud is. 1300kcal zul je namelijk niet veel spiermassa mee gainen. Verder wat er al gezegd is, lees de stickys! En wat trainingschema betreft, rippetoe is je vriend :) succes!!

Terug
Naar boven