AndroidHealthClinic

Iemand een goed voedingschema?

Finux

Novice
Waardering
0
Lengte
1m63
Hallo, ik ben Jordy en ik ben nieuw op het forum.

Graag zou ik een voedingschema willen..
Ik heb 1.5 jaar 5 keer in de week gaan trainen maar sinds m'n operatie is dat sterk verminderd, nu met de zomer heb ik me een beetje laten gaan in het eten en ben ik een paar kilo's bijgekomen....
graag hoor ik het van jullie !

Mvg

Welkom ,

Belangrijk om te weten is wat je doel is ( afvallen , spiermassa opbouwen enz )

Heb je je al ingelezen in de sticky topics ?
Ik vermoed dat je veel vragen gaat krijgen

Lees jezelf even in

Ja, ik. Maar die is voor mij. Heb jij dus niks aan. Aangezien jij, mij niet bent. Dus ff de stickies doorlezen en dan zelf beginnen. Als je dan vragen hebt of het wil laten checken kun je het opnieuw vragen. Succes!

Weet je wat je even moet doen, het advies hierboven volgen :) Als je daarna zelf een schema maakt (die op jouw wensen en behoefte aansluit, want ieder lichaam is anders) en hier wilt plaatsen (gewoon even kopieren plakken zodat we het makkelijk kunnen lezen) wilen we je maar al te graag feedback geven. Kom maar op!

• Topic Starter Topic Starter
Welkom ,

Belangrijk om te weten is wat je doel is ( afvallen , spiermassa opbouwen enz )

Heb je je al ingelezen in de sticky topics ?
Ik vermoed dat je veel vragen gaat krijgen

Lees jezelf even in

Ik heb even die sticky topics gelezen maar aangezien ik niet veel tijd heb om alles nauwkeurig te lezen en doeltreffend te begrijpen zit ik met een dilema..
Graag zou ik bijkomen in spiermassa !!
Ik ga nu trainen en dan moet ik gaan werken tot 24:00 uur, nadien slaap ik sta ik op ga ik trainen en moet ik terug werken..
Ik moet een plaatsje zien te vinden voor alles nauwkeurig te kunnen ondervinden.
Kan je niet bij een sportdokter een voeding schema laten maken??

Er zijn zat sites met personal trainers die met alle liefde voor jou een schema willen maken (zolang je maar betaalt). Wil ik ook voor je doen hoor :D

Toch is het het beste om ergens een klein beetje tijd te vinden en je even in te lezen, het is echt niet zo veel werk. Iets wat je zelf maakt sta je ook achter en is makkelijker vol te houden.

Een paar tips om je op weg te helpen:
- bereken je eigen dagelijkse kcal behoefte, google dit en je komt honderden sites tegen waar je dit kan doen
- pak een excel sheet van een voedingsschema met voedingstabel erbij, zijn hier zat te vinden op het forum
- begin om eerst je eigen voeding in je excel sheet in te vullen om een idee te krijgen van hoe veel je nu eet
- pas het daarna aan zodat je ongeveer 500kcal boven je dagelijkse behoefte zit (zie stap 1). Bijv. een extra boterham er bij, een extra beker melk, enz. Zolang je nog niet heel ver gevorderd bent hoeft het allemaal niet zo fancy te zijn dat het moeilijk is om je behoefte te halen.
- als je er nog iets meer tijd aan besteedt, probeer dan de verhouding zo te krijgen dat je ongeveer 30% van je kcal uit eiwitten krijgt, 40% uit koolhydraten en 30% uit vetten (de meningen over deze verhoudingen verschillen wel, je ziet ook wel eens 30/50/20, maar het idee is dat het meeste uit koolhydraten komt)

Ik gok dat stap 1 t/m 4 een uurtje kost. De laatste stap is meer "tunen" en kan je blijven doen.

Ik heb even die sticky topics gelezen maar aangezien ik niet veel tijd heb om alles nauwkeurig te lezen en doeltreffend te begrijpen zit ik met een dilema..
...
Kan je niet bij een sportdokter een voeding schema laten maken??

Als je tijd hebt om bij iemand langs te gaan, heb je ook wel 30/60 minuten per dag over om je te informeren (inlezen) en een voedingsschema samen te stellen.

Onderstaande kan je helpen om een schema te maken. Cutten = afvallen, bulken = aankomen.
Op onderhoud eten = gewicht behouden.

Shakes zijn niet nodig als je genoeg eiwitten eet.
koolhydraten: brood, rijst, pasta, havermout, bonen etc.
eiwitten: kwark, yoghurt, melk, eieren, cottage cheese, vis, vlees, kip, kalkoen etc (eventueel een shake als je niet genoeg eiwitten hieruit kan halen
vetten: eieren, vette vis, olijfolie, roomboter, noten, pinda's, pindakaas, avocado etc

om zicht te krijgen op wat je aan het doen bent... en wat je zou moeten/kunnen doen; maak je een voedingsschema

maak een schema op basis van je onderhoudsbehoefte,
-500 cal als je wil cutten
+500 cal als je wil bulken

zorg voor
2-2,5 gr eiw/kg lich. gewicht
min 1 gr (goede) vetten/ kg lich.gewicht
de rest van je benodigde cal kan je uit je KH halen

gebruik een [Link niet meer beschikbaar]
om alles wat je eet in te zetten, overzicht te krijgen en eventueel aanpassingen te maken.
Vul wel je eigen voedingsmiddelen in in de calorietabel.
Dus bij een product wel even de kcal en ekv van JOUW product invullen.
Staat iets er niet in dan vul je dat in op een plek van iets wat je niet eet.

Terug
Naar boven