AndroidHealthClinic

Shocking News Illegaal na vijftien jaar en talloze misdaden uitgezet

Als de staten/rechters er geen stokje voor gaan steken, alles moet nog uitgewerkt worden ook.

Voorzover ik begreep zijn de protestwetgevingen van enkele staten alleen symboolpolitiek, en was het op zo'n manier gedaan dat federale wetgeving hen toch automatisch overruled. Ben dus benieuwd hoe men daar dan weer op reageert.

Ok...prima.

Ik ben het er mee eens dat die kerel na zoveel vergrijpen natuurlijk al lang een verhoogde straf had moeten krijgen....zie ook mijn originele opmerking.

Maar voordat we allemaal gaan staan schreeuwen om een "three strikes" systeem hier in Nederland is het misschien verstandig te kijken naar de situatie in de VS waar 24 van de 50 staten dat systeem hanteren.

De gedachte achter zo'n systeem is de rationele gedachte dat als de gevolgen maar zwaar genoeg zijn het gedrag uitblijft. Klinkt aannemelijk, maar de gedachte leidt tot een paar hele onvoorziene situaties.

In sommige staten zegt men dat hierdoor de aantallen zware en levensdelicten terug lopen (overigens die staten die te maken hebben met een stagnerende of teruglopende bevolkingsgroei), maar in veruit de meeste van de 24 staten heeft het op de procentuele misdaadcijfers weinig tot geen echt effect. En in sommige gevallen, waaronder het meest dramatische: California, heeft het juist een omgekeerde effect gehad. Daar lopen de misdaadcijfers nog steeds op.

California is hier heel relevant omdat het de staat is waar ze deze methode heel algemeen toepassen. Er zijn onderzoeken die aantonen dat het systeem juist het risico op zwaardere vergrijpen verhoogt (ao: "Officer Down: Implications of Three Strikes for Public Safety". Criminal Justice Policy Review 16) en juist resulteert in een toename aan geweldplegingen.

En dat terwijl in staten waar ze dus geen Three Strikes Your Out wetgeving hebben de misdaadcijfers weldegelijk overall terug lopen.

Dit is nog alleen het ogenschijnlijke effect van de wetgeving dat overall nauwelijks zoden aan de dijk zet.

Er zijn nog heel andere onvoorziene omstandigheden (en ik zal even niet in gaan op de juridische en rechtsstatelijke argumenten) en de meest belangrijke daarvan is: gevangenis problemen.

Tuurlijk kan je beargumenteren dat de gevangenen effectief geen misdaad meer kunnen plegen en dat, ondanks dat de misdaadcijfers buiten de gevangenissen nog steeds toenemen, deze veroordeelden in iedergeval niet meer een gevaar voor de samenleving vormen.

Echter si dat niet correct. En ik pak wederom even California als lichtend voorbeeld voor hoe ontzettend fout dit kan gaan, maar je ziet dit verschijnsel in alle staten waar ze het TSYO systeem hanteren.

De TSYO-methode heeft geresulteerd dat het aantal gevangenen exponentieel toeneemt. Niet alleen leidt dit systeem tot een tekort aan gevangenissen en dus overpopulatie met alle gevolgen van dien (mensenrechten; opstanden; ontsnappingen etc)...het heeft ook direct gevolgen voor de kosten die hieraan verbonden zijn....en dus voor hoe onze belasting centjes worden uitgegeven.

De kosten voor het gevangeniswezen zijn in California met gestegen naar een totaal (inclusief ziektekosten) 20% van het totale budget... $1.85 trillion.....dat is een toename overigens van 65% sinds de introductie van TSYO.

Die kosten zijn dusdanig hoog dat dit nu bijdraagt aan de California's grote financiele problemen. Om die op te lossen is een belasting verhoging noodzakelijk.

Nou kan je beargumenteren dat een beetje veiligheid geld kost...en dat we dat er dus voor over moeten hebben....MAAR:

Daarnaast heeft de overpopulatie geleidt tot een ernstig probleem binnen de gevangenissen. Waardoor de staat nu, gedeeltelijk onder druk van het staats hoger gerechtshof om 40.000 gevangenen VERVROEGD vrij te laten omdat anders de veiligheid van het gevangenis personeel niet meer kan worden gewaarborgd, er onmenselijke situaties in gevangenissen ontstaan die een gevaar vormen voor de publieke veiligheid en omdat er geen budget is om er op een ander manier iets aan te doen.

Lijkt me dus niet echt de beste methode om dit aan te pakken.

Aan de ander kant is iemand die een tiental keren de fout in gaat elke keer weer vrij laten natuurlijk ook geen optie.

Rock vs Hard place?

Ik mag godverd* hopen dat ze 'm niet in België gedumpt hebben :(

Hij had nooit op straat gezet mogen worden. Als je liegt of verzwijgt over waar je vandaan komt, dan ben je dus een leugenaar. Zo iemand zou per definitie nooit vrij moeten mogen rondlopen na de eerste misdaad. De regel zou moeten zijn: ofwel je vertelt waar je vandaan komt, zodat je terug kan, ofwel je blijft zitten tot je een urn vult.

sterk staaltje redeneren :)

[...] California is hier heel relevant omdat het de staat is waar ze deze methode heel algemeen toepassen. Er zijn onderzoeken die aantonen dat het systeem juist het risico op zwaardere vergrijpen verhoogt (ao: "Officer Down: Implications of Three Strikes for Public Safety". Criminal Justice Policy Review 16) en juist resulteert in een toename aan geweldplegingen. [...]
Altijd voorzichtig zijn met zo'n uitspraken. Wat is oorzaak en wat is gevolg?

Is de stijging het gevolg van de maatregel is of de maatregel het gevolg van de stijging? En indien de maatregel er niet was geweest, hoe was de evolutie dan geweest?

Studies tonen iig aan dat vooral de pakkans erg belangrijk is bij het ontmoedigen van criminaliteit. Ik ben het eens dat 3 strikes niet per se de beste keuze hoeft te zijn, maar anderzijds is het erg moeilijk aan te tonen of het niet helpt.

Kunnen we Vlieland niet ter beschikking stellen als Prison Island voor dit soort figuren? Veelplegers (3 keer veroordeeld voor zelfde strafbare feit), illegalen die misdaden plegen, grove misdaden zoals moord, doodslag, verkrachting en TBS.

Vooral de TBS zou een plek moeten krijgen op Vlieland gezien de makkelijke ontsnappingen van de laatste paar jaar.

---------- Toegevoegd om 11:50 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 11:49 ----------

Een kunstmatige opgespoten eiland voor onze kust kan natuurlijk ook!

Vlieland is een mooi eiland, das zonde.
Neem dan rottermerplaat ofzo, woont toch geen hond.

Vlieland is een mooi eiland, das zonde.
Neem dan rottermerplaat ofzo, woont toch geen hond.

Qua idee vind ik het goed, nu uitwerken en naar het ministerie sturen ter beoordeling. Ik zie hier voor mezelf een grote rol weggelegd op strategisch, coördinerend en uitvoerend gebied.

Vele gevangenissen en TBS klinieken kunnen gesloten worden waardoor de buurten waarin ze staan in waarde zullen stijgen. Dit zou alleen maar een boost zijn voor de economie.

Altijd voorzichtig zijn met zo'n uitspraken. Wat is oorzaak en wat is gevolg?

Is de stijging het gevolg van de maatregel is of de maatregel het gevolg van de stijging? En indien de maatregel er niet was geweest, hoe was de evolutie dan geweest?

Studies tonen iig aan dat vooral de pakkans erg belangrijk is bij het ontmoedigen van criminaliteit. Ik ben het eens dat 3 strikes niet per se de beste keuze hoeft te zijn, maar anderzijds is het erg moeilijk aan te tonen of het niet helpt.

Dat laatste over pakkans staat echt als een paal boven water en ben ik helemaal met je eens. Aanpakken en direct (zsm) verantwoording afleggen bij de rechtbank en niet eerst 8 maanden lekker thuis wachten tot je ee keer een oproep krijgt.

Overigens beweer ik niet dat de stijging een gevolg is, maar dat de stijging plaats vindt ondanks de invoer van de methode. Overall (dus over alle staten waar de TSYO-methose is ingevoerd) zie je nog steeds een stijging in de cijfers en opvallend is dan dat staten die een ander systeem hanteren dan de TSYO-methode overall een daling laten zien.

TSYO-methode varieert binnen die 24 staten heel erg voor welke vergrijpen er onder vallen, wat nu precies een strike oplevert. Dus het is ook net makkelijk om er een echt eenduidige uitspraak over te doen.

In sommige staten gaat het om keren voor de rechtbank, in andere staten voor elk ten laste gelegd vergrijp. Dan kan je dus in een keer automatisch levenslang worden opgesloten als je een winkel beroofd, ook nog een flesje cola meepikt en dan in jouw auto te hard rijdt bij het wegvluchten. Sterker nog, en ik kan zo snel even de link niet meer vinden, er is iemand voor 15 jaar veroordeeld toen hij wegvluchtte voor de politie voor
1). het wegcluchten zelf
2). Te hard rijden
3). Door rood licht rijden.

---------- Toegevoegd om 13:19 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 13:19 ----------

Kunnen we Vlieland niet ter beschikking stellen als Prison Island voor dit soort figuren? Veelplegers (3 keer veroordeeld voor zelfde strafbare feit), illegalen die misdaden plegen, grove misdaden zoals moord, doodslag, verkrachting en TBS.

Vooral de TBS zou een plek moeten krijgen op Vlieland gezien de makkelijke ontsnappingen van de laatste paar jaar.

---------- Toegevoegd om 11:50 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 11:49 ----------

Escape from Absolom....wordt dan Escape from Vlieland. :D

Daar hadden we toch die speciale buitengewesten voor aangehouden? Kunnen die moederneukers niet naar de Antillen?

vlieland is een mooi eiland - dan liever maar den haag

Terug
Naar boven