- Waardering
- 27.847
- Lengte
- 1m76
- Massa
- 160kg
- Vetpercentage
- 50%
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Mooi om te lezen, ook goed dat je aangeeft niet uit bent op TRT maar medisch advies afwacht. Goed om te horen van het protocol, dat is idd zo. Zijn maar weinig artsen die dit hanteren.
Vaak begint men op 1 ampule(250mg) eens per 2-3 weken.
UPDATE
Gisteren de intake gehad. Ik kan op dit moment niet anders zeggen dan dat ik dr. De Boer een bijzonder fijne, vriendelijke en begripvolle man vindt. Hij kwam over als iemand die luistert, verstand heeft van zaken en vooral.. het belang en welbevinden van zijn patient voorop stelt.
Al met al duurde de intake ruim een uur. Begonnen met een algemeen beeld (wie ben ik, waar kom ik vandaan, achtergrond etc.) gevolgd door het bespreken van mijn klachten. Ik heb duidelijk gemaakt dat ik zeer zeker niet ben gekomen om te vragen/bedelen om TRT, maar dat ik iemand met kennis van zaken mijn klachten objectief wil laten beoordelen. Wat hier dan eventueel dan uitkomt is punt 2. dr. De boer gaf aan dat voor hem de patient (en zijn klachten) leidend zijn. "Het is niet iets wat ík doe, maar wat wij samen doen" waren zijn woorden. Iemand met een laag T niveau kan zich prima voelen, terwijl iemand anders zich, met hetzelfde T niveau, flinke klachten kan hebben. Uiteraard zijn er boven/ondergrenzen en hier wordt ook zeker rekening mee gehouden.
Hij gaf aan dat mijn klachten wel passen bij een laag T niveau. Libido neemt zeker af gedurende het ouder worden, alleen op mijn leeftijd is het wel opvallend. Ook 3y geleden wat spontane gyno gehad aan mijn rechtertepel (kleine bobbel onder tepel) geeft wel aan dat de hormoonbalans verstoord is (geweest).
Als afsluiter nog de mogenlijkheden besproken (gel, sust.inj). Goed te horen dat hij, uit zichzelf, zei dat hij sustanon injectie E3D prefereert boven 1x p2w of zelfs 1x pw. De man kent zijn pappenheimers.
Verder nog wat standaard zaken zoals bloeddruk, hart en organen bekeken. Deze waren voor zover je dat kan zien in orde.
Ik verliet de afspraak met een formulier om bloed te prikken. N.a.v. de uitslag hiervan wordt er gekeken naar het vervolg. Wat er bekeken gaat worden;
*Rood bloedbeeld
*ALAT
*G-GT
*Kreatinine
*LH
*Oestradiol
*Prolactine
*SHBG
*Testosteron
Ik ben zojuist, 09.00u, nuchter geprikt. Dus vanaf nu weer even in de afwacht modus. Uitslag kan op zich laten wachten aldus dr. De Boer.
| Hemoglobine Toon als grafiek | 9.1 | - | - | - | - | mmol/L | 8.6 - 10.5 |
| Hematocriet Toon als grafiek | 0.40 | - | - | - | - | L/L | 0.40 - 0.50 |
| Erytrocyten Toon als grafiek | 5.07 | - | - | - | - | x10^12/L | 4.40 - 5.60 |
| MCV Toon als grafiek | 79 | - | - | - | - | fL | 80 - 100 |
| Trombocyten Toon als grafiek | 226 | - | - | - | - | x10^9/L | 150 - 400 |
| Leukocyten Toon als grafiek | 5.8 | - | - | - | - | x10^9/L | 3.5 - 10.0 |
| Kreatinine | 100 | - | - | - | µmol/L | 60 - 110 | |
| geschatte GFR (CKD-EPI) | 81 | - | - | - | mL/min/1.73m2 | >60 | |
| ALAT Toon als grafiek | 46 | - | - | - | - | U/L | <45 |
| GGT Toon als grafiek | 13 | U/L | <55 | ||||
| Neutrofielen Toon als grafiek | 2.88 | - | - | - | - | x10^9/L | 1.40 - 8.00 |
| Monocyten Toon als grafiek | 0.36 | - | - | - | - | x10^9/L | 0.18 - 1.4 |
| Eosinofielen Toon als grafiek | 0.34 | - | - | - | - | x10^9/L | 0 - 0.7 |
| Basofielen Toon als grafiek | <0.10 | - | - | - | - | x10^9/L | 0 - 0.2 |
| Lymfocyten Toon als grafiek | 2.05 | - | - | - | - | x10^9/L | 0.5 - 5.0 |
Een laag testosteron kan bijdragen aan een wat lager hematocriet/hemoglobine ja. Toediening van testosteron verbetert dit ook wel (die 0.40 L/L zou bijv. naar 0.44 L/L kunnen stijgen). Laag hemoglobine kan op zijn beurt bijdragen aan vermoeidheid, al verwacht ik het met dit soort waardes niet echt (al weet ik niet hoe laag dit vroeger was?). In de regel hangt verminderde energie wel samen met een laag testosteron, maar zou ik het er niet aan toeschrijven (tenzij het testosteron ernstig verlaagd is). Je ziet bij toediening van testosteron bij mannen met een testosterontekort namelijk ongeveer net zoveel verbetering in hun vitaliteit als bij toediening van een placebo. Het is ook een hele aspecifieke klacht, dat wil in dit geval zeggen: het komt vaak voor en kan veroorzaakt worden door tal van andere zaken.
8 nmol/L is onder waarde, nu met de waarden van NVKC is 12 de onderkant. oa Uroloog of endocrinoloog kan eigen waarden(oude) hanteren op leeftijdHB in juli '20: 8.7
HB in mrt '19: 8.3
HB in aug. '29: 8.3
Ik vind nou ook trouwens een 'oude' testosteron waarde van 13.3. Dateerd wel van mrt 2019. Is dit normaal, of te laag?
8 nmol/L is onder waarde, nu met de waarden van NVKC is 12 de onderkant. oa Uroloog of endocrinoloog kan eigen waarden(oude) hanteren op leeftijd
8-29nmol/L
12-35nmol/L
Als ik ervan uitga dat je geen afwijking hebt met een hoge SHBG-waarde zou ik stellen dat het onwaarschijnlijk is dat dat te laag is. Of met andere woorden: een waarde waarvan het onwaarschijnlijk is dat je er klachten aan kunt toeschrijven en dat testosteronsubstitutietherapie er iets aan gaat veranderen.HB in juli '20: 8.7
HB in mrt '19: 8.3
HB in aug. '29: 8.3
Ik vind nou ook trouwens een 'oude' testosteron waarde van 13.3. Dateerd wel van mrt 2019. Is dit normaal, of te laag?
Als ik ervan uitga dat je geen afwijking hebt met een hoge SHBG-waarde zou ik stellen dat het onwaarschijnlijk is dat dat te laag is. Of met andere woorden: een waarde waarvan het onwaarschijnlijk is dat je er klachten aan kunt toeschrijven en dat testosteronsubstitutietherapie er dus iets aan gaat veranderen.
Het ligt aan de assay die wordt gebruikt door het laboratorium die de meting doet. Idealiter is het een laboratorium waarvan de waardes genormaliseerd zijn naar de zogeheten geharmoniseerde waardes die hier gepubliceerd zijn: https://academic.oup.com/jcem/article/102/4/1161/2884621Ben dan ook erg benieuwd wat de waarde nu, 3 jaar later, is. Zeker gezien het feit ik toen 0 klachten had, en nu aardig wat. We gaan het zien.
Zie trouwens dat de huidige referentiewaarde van test. omlaag bijgesteld zijn naar 5-6. Dit lijkt me toch wel bizar laag?
Het ligt aan de assay die wordt gebruikt door het laboratorium die de meting doet. Idealiter is het een laboratorium waarvan de waardes genormaliseerd zijn naar de zogeheten geharmoniseerde waardes die hier gepubliceerd zijn: https://academic.oup.com/jcem/article/102/4/1161/2884621
Je komt dan uit op referentiewaardes zoals ik hier in een tabel heb geplaatst: https://peterbond.org/testosterone-unit-conversion
Als een laboratorium hiervan afwijkt kun je ook afwijkende referentiewaardes hebben.
Sowieso zijn die assays niet echt zo nauwkeurig zoals sommigen denken, er zit altijd redelijke variatie in, zowel door de meting zelf als biologische variatie. Als jij vandaag je testosteron meet en volgende week weer, en ook al laat je het testen door hetzelfde lab, kan daar makkelijk 25% verschil tussenzitten. Mocht je je vervelen en niet schrikken van een wat technisch artikel, ik heb daar het e.e.a. over geschreven hier: https://thinksteroids.com/articles/measuring-testosterone-in-blood-immunoassays/
| 17-B-Oestra* Toon als grafiek | 213 | - | - | - | - | pmol/l | zie tekst |
| Testosteron Toon als grafiek | 17 | - | - | - | - | nmol/L | 5.7 - 26.1 |
| SHBG Toon als grafiek | 38 | - | - | - | - | nmol/L | 14.6 - 94.6 |
| LH Toon als grafiek | 4.0 | - | - | - | - | IU/L | zie tekst |
| Prolactine Toon als grafiek | 0.18 | - | - | - | - | IU/L | <0.35 |
Daar zit je dus buiten de referentiewaarden. Neem aan dat de arts deze resultaten ook al heeft, en zal zijn visie er op geven.
Estradiol mannen 120-180 pmol/l