MuscleMeat

Is cardio wel of niet noodzakelijk?

Maar dat geldt voor alles waar 'te' voor staat.
Alhoewel men de kwestie rondom cortisol tegenwoordig ook steeds meer aan het nuanceren is.

Moet er wel bij vermeld worden, er zijn zat ezels die na jouw prachtige verhaal denken dat cardio alleen maar voordelen heeft.

Maar wil je dan zeggen dat het cortisol verhaal wat overdreven is?

Cardio is niet nodig IMO perfecte diet is alles wat je nodig hebt en owjaa een trainingsschema...

500 cal eronder is afvallen 500 boven is aankomen aint no rocket science.

Yep cardio is gezond maar fkn saai snap niet hoe mensen uren op de loopband rennen!

Cardio is niet nodig IMO perfecte diet is alles wat je nodig hebt en owjaa een trainingsschema...

500 cal eronder is afvallen 500 boven is aankomen aint no rocket science.

Yep cardio is gezond maar fkn saai snap niet hoe mensen uren op de loopband rennen!

dat zijn vaak dezelfde mensen die dus geen voedingsschema hanteren en ook het meeste vvm inleveren.

Cardio is helaas noodzakelijk :sad:

Ff serieus!! Dat mensen nog moeite nemen om in zijn topics serieus te posten :/

tbeest.....ben je een verrekte mongol die gaat bulken EN cardio doen?
Of ben je een verrekte mongol die cardio doet tijdens zijn bulk?

Cortisol bij cardio is voor natty's overrated en voor juicers betwijfel ik ook of het echt heel significant is. Just sayin'. Cardio kan wel, is goed voor je, maar niet tijdens bulken.

Cortisol bij cardio is voor natty's overrated en voor juicers betwijfel ik ook of het echt heel significant is. Just sayin'. Cardio kan wel, is goed voor je, maar niet tijdens bulken.

Cardio kan zijn nut hebben mits juist gedoseerd.
2-3x per week 20-30 minuten lijkt in de regel geen enkel probleem te zijn.

Echter bij een te veel aan cardio, is het niet zozeer cortisol afgifte welke een remmende werking heeft op anabole processen.
Excessieve cardio KAN een verschuiving bewerkstelligen in het algehele karakter van de energiestofwisseling.

M.a.w. het hele orkest aan biochemische processen wordt meer geoptimaliseerd voor aeroobe/duur prestaties.
Er zijn bij mijn weten voldoende aanwijzigingen waaruit blijkt dat deze verandering -van met name bepaalde enzym-wisselwerkingen- daarbij een negatief remmende invloed heeft op eiwitsynthese.

Simpel gezegd er is een omslagpunt waarbij de mate waarin cardio wordt gedaan, de BB doelen gaat bijten ergo je werkt jezelf tegen qua progressie.....

laat me raden, een topic van tbeest? Zie de beginpost niet namelijk, hoe zou dat toch komen :)

Interessante studie:
http://www.ergogenics.org/188.html

http://www.ergogenics.org/gezondheid130.html

---------- Post toegevoegd Sat 16 Feb 2013 om 16:33 ----------

Krachttraining is een zeer effectieve manier om de concentraties van hormonen als testosteron en cortisol te verhogen. Deze hormonen zijn mede verantwoordelijk voor de aanpassing van de training en veel sporters zijn daarom geïnteresseerd in manieren om de productie van deze hormonen te optimaliseren. Een veelvoorkomende vraag is welke trainingsvorm men eerder moet uitvoeren voor optimaal resultaat. Eerst krachttraining, gevolgd door cardiotraining of andersom? Wetenschappers van de universiteit publiceren deze maand hierover een artikel in het Journal of Strength and Conditioning Research.

Wat hebben de onderzoekers gedaan?
De onderzoekers rekruteerden 10 jonge mannen die regelmatig krachttraining uitvoerden. Vooraf aan het onderzoek werden de proefpersonen getest op maximale kracht in vier oefeningen en uithoudingsvermogen op een hometrainer. Alle proefpersonen voerden daarna twee trainingen uit in willekeurige volgorde. Om invloed van de vorige trainingssessie zoveel mogelijk uit te sluiten waren de trainingen 7 dagen van elkaar gescheiden. De trainingen verschilden in volgorde van cardio- en krachttraining. Krachttraining bestond uit bankdrukken, de squat, lat pulldown en de leg extension. Per oefening werden er 3 series van 8 herhalingen op 75% van het 1RM uitgevoerd met 90 seconden rust tussen de series. Cardiotraining bestond uit 30 minuten fietsen op een hometrainer. De intensiteit van de cardiotraining was 75% van de maximale hartfrequentie. Voor, na de training en bij de overgang tussen kracht en cardiotraining werd bloed afgenomen. Het bloed werd geanalyseerd op verschillen in testosteron en cortisol concentraties.

Wat waren de resultaten?

De concentratie testosteron was met 41,4% toegenomen in de cardio-kracht volgorde tegenover slechts 3,3% in de kracht-cardio volgorde. Op de andere tijdstippen werden geen significante verschillen in testosteron of cortisol concentratie in het bloed gevonden.

Wat concludeerden de onderzoekers?
Hoewel de onderzoekers voorzichtig zijn met hun conclusie gezien het kleine aantal proefpersonen stellen ze dat een training starten met cardiotraining gevolgd door krachttraining resulteert in een hogere concentratie testosteron na afloop. Dit kan volgens de onderzoekers op langere termijn leiden tot een grotere toename van spiermassa.

Wat betekent dit in de praktijk?
Een gemiddelde hoeveelheid cardiotraining uitgevoerd vóór krachttraining heeft geen negatieve effecten op de spiergroei, maar kan zelfs tot betere resultaten leiden.

Referentie:
Cadore, E.L., Izquierdo, M., dos Santos, M.G. et al. Hormonal Responses to Concurrent Strength and Endurance Training with Different Exercise Orders. Journal of Strength and Conditioning Research 2012, 26, 12, 3281-3288.

Bron: Fitness Science

Laatst bewerkt:
of gewoon op de loopband

Momenteel train ik 3x per week (in bulk) krachttraining

Is het aan te raden om 1 dag extra cardio te doen?
ik merk dat als ik 2 a 3 keer per week fiets, ik harder en langer kan trainen. Dus ik denk dat het je bulk niet negatief zal beïnvloeden, als je niet te hard aan cardio doet.

Interessante studie:
http://www.ergogenics.org/188.html

http://www.ergogenics.org/gezondheid130.html

---------- Post toegevoegd Sat 16 Feb 2013 om 16:33 ----------

Krachttraining is een zeer effectieve manier om de concentraties van hormonen als testosteron en cortisol te verhogen. Deze hormonen zijn mede verantwoordelijk voor de aanpassing van de training en veel sporters zijn daarom geïnteresseerd in manieren om de productie van deze hormonen te optimaliseren. Een veelvoorkomende vraag is welke trainingsvorm men eerder moet uitvoeren voor optimaal resultaat. Eerst krachttraining, gevolgd door cardiotraining of andersom? Wetenschappers van de universiteit publiceren deze maand hierover een artikel in het Journal of Strength and Conditioning Research.

Wat hebben de onderzoekers gedaan?
De onderzoekers rekruteerden 10 jonge mannen die regelmatig krachttraining uitvoerden. Vooraf aan het onderzoek werden de proefpersonen getest op maximale kracht in vier oefeningen en uithoudingsvermogen op een hometrainer. Alle proefpersonen voerden daarna twee trainingen uit in willekeurige volgorde. Om invloed van de vorige trainingssessie zoveel mogelijk uit te sluiten waren de trainingen 7 dagen van elkaar gescheiden. De trainingen verschilden in volgorde van cardio- en krachttraining. Krachttraining bestond uit bankdrukken, de squat, lat pulldown en de leg extension. Per oefening werden er 3 series van 8 herhalingen op 75% van het 1RM uitgevoerd met 90 seconden rust tussen de series. Cardiotraining bestond uit 30 minuten fietsen op een hometrainer. De intensiteit van de cardiotraining was 75% van de maximale hartfrequentie. Voor, na de training en bij de overgang tussen kracht en cardiotraining werd bloed afgenomen. Het bloed werd geanalyseerd op verschillen in testosteron en cortisol concentraties.

Wat waren de resultaten?

zou
De concentratie testosteron was met 41,4% toegenomen in de cardio-kracht volgorde tegenover slechts 3,3% in de kracht-cardio volgorde. Op de andere tijdstippen werden geen significante verschillen in testosteron of cortisol concentratie in het bloed gevonden.

Wat concludeerden de onderzoekers?
Hoewel de onderzoekers voorzichtig zijn met hun conclusie gezien het kleine aantal proefpersonen stellen ze dat een training starten met cardiotraining gevolgd door krachttraining resulteert in een hogere concentratie testosteron na afloop. Dit kan volgens de onderzoekers op langere termijn leiden tot een grotere toename van spiermassa.

Wat betekent dit in de praktijk?
Een gemiddelde hoeveelheid cardiotraining uitgevoerd vóór krachttraining heeft geen negatieve effecten op de spiergroei, maar kan zelfs tot betere resultaten leiden.

Referentie:
Cadore, E.L., Izquierdo, M., dos Santos, M.G. et al. Hormonal Responses to Concurrent Strength and Endurance Training with Different Exercise Orders. Journal of Strength and Conditioning Research 2012, 26, 12, 3281-3288.

Bron: Fitness Science

interesting.. maar vind het alsnog onnodig suikers verbranden die je voor kt kunt gebruiken

Ik fiets ma t/m vrij 25 min naar school toe en terug, dus 50 min per dag. Daarnaast moet ik nog 3 kwartier fietsen om bij de gym te komen. No cardio for me.

Terug
Naar boven