Fitness Seller

Is het Afrikaanse continent een definitief verloren zaak?

Allemachtig wat een stom gelul zeg. Er een hek omheen doen en dan toekijken hoe ze zich ontwikkelen naar Europees model. Maak je nu een geintje of wat?

Dit zal nooit gebeuren omdat het 'Europees' model een product is van nogal gunstige geografische en klimatologische factoren, een daaruit vloeiende voorsprong waarmee men in een bevoorrechte positie stond ten opzichte van volkeren uit andere mindere gunstige gebieden.

"Als ze zich willen ontwikkelen".

Misschien moet je je eerst verdiepen in hoe wij ons hebben kunnen ontwikkelen tot wat we nu het vrije westen noemen.

ben het helemaal met je eens, we moeten ze gewoon allemaal doodschieten

"Er moet gewoon een groot hek om Afrika"

Dat stomme gelul komt toch echt uit jouw gemankeerde geest hoor.

Wat is dat dan, "autonoom ontwikkelen naar Westers model"? en op welke manier maken de woorden "OF IETS VOLLEDIG ANDERS WAT ZE ZELF PREFEREREN" de stomzinnigheid goed die daarvoor aan vooraf ging?
Nu eerst eens als een lief kind uitleggen wat je probleem nu is met mijn eerste post. Alleen zeggen dat het stom is voldoet voor volwassenen niet. Speciaal voor jou zal ik het letterlijk uitschrijven:

1. alle Westerse bedrijven weg uit Afrika
2. alle Westerse politieke invloed weg uit Afrika
3. Afrika wordt niet meer leeggeroofd door multinationals, en alle grondstoffen blijven dus bewaard voor de rechtmatig eigenaars
4. Afrikanen krijgen niet meer door externen opgedrongen wat cultureel, politiek, maatschappelijk en religieus "wenselijk" is
5. Afrikanen krijgen de kans zich op eigen kracht te ontwikkelen naar die samenlevingsvorm die ze het beste ligt. Welke dat dan ook is.

En nu een inhoudelijk tegenargument...?

Als wij nooit in afrika waren gekomen met al onze luxe , en hun wijsmaken dat ze wapens , technologie nodig hebben waren ze nu nog rustig aan het jagen met speer en pijl en boog

Nu eerst eens als een lief kind uitleggen wat je probleem nu is met mijn eerste post. Alleen zeggen dat het stom is voldoet voor volwassenen niet. Speciaal voor jou zal ik het letterlijk uitschrijven:

3. Afrika wordt niet meer leeggeroofd door multinationals, en alle grondstoffen blijven dus bewaard voor de rechtmatig eigenaars
4. Afrikanen krijgen niet meer door externen opgedrongen wat cultureel, politiek, maatschappelijk en religieus "wenselijk" is
5. Afrikanen krijgen de kans zich op eigen kracht te ontwikkelen naar die samenlevingsvorm die ze het beste ligt. Welke dat dan ook is.

punt 1. alles hier wordt veel duurder
punt 2. alles wordt hier veel duurder en in andere continenten goedkoper want zij zullen het overnemen.
punt 3. alles wordt duurder omdat wij het niet meer weghalen en zullen het moeten inkopen van andere continenten
punt 4. is onzin, meeste geloofsculturen daar vieren nog steeds hoogtij
enkel in het verwesterde rijke Zuid-Afrika is er volgens mij nog geen kerk met kruis te bevinden hoor.
punt 5. de samenleving wordt daar al aan banden gelegd, anders blijven die somalische, hootsietootsie en nigeriaanse vrouwenhandel de spuigaten uitlopen.

ik denk dat een hoop mensen hier niet inzien, dat bij ons alles zo goedkoop is, omdat de rijkelijk gevulde gronden daar tegen regeringsvoorwaardelijke omstandigheden te plunderen zijn voor een crimineel laag bedrag.

merk wel dat er hier een hoop filosofen rondlopen.:engel:

ik ben het gedeeltelijk eens met het reservaat en toerisme idee van Big-T, maar ook daar vallen er weer haken en ogen te bemerken.
waar ga je de mensen laten? afrika heeft een inwonersaantal van een dikke 910 miljoen mensen. ik heb niet zo een grote achtertuin hoor.:rolleyes:

---------- Toegevoegd om 15:42 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:42 ----------

Als wij nooit in afrika waren gekomen met al onze luxe , en hun wijsmaken dat ze wapens , technologie nodig hebben waren ze nu nog rustig aan het jagen met speer en pijl en boog

en dit meen je hopelijk toch niet he:sad:

Laatst bewerkt:

Of misschien hadden ze zich wel degelijk ontwikkeld naar een voor onze visie meer "ontwikkelde" samenleving. Ik bedoel: toen onze voorouders nog in uitgehouwen mammoetdrollen leefden, was het oude Egypte al hoogontwikkeld. Ze kunnen het dus wel. Alleen blijkt het overduidelijk niet te werken om onze soort samenleving aan hen op te leggen. En als iets niet werkt moet je iets anders gaan proberen.

Je was goed bezig met je post, tot hier :(

Foutje in uitspraak ok, zo iemand idioot noemen :finger:

Ik noem hem geen idioot... Ik noem hem een idioot om dat te zeggen....zeg maar in de zin van "idioot van hem om te zeggen dat (...) terwijl het niet waar was".

Dat iemand briljant wetenschappelijk werk heeft geleverd wil nog niet zeggen dat hij op sociaal en politiek vlak niet een complete onbenul kan zijn. ;)

Dhr Watson heeft een lange, lange geschiedenis van provocerende, ongefundeerde, coïtusistische of anderzins beledigende en provocerende uitspraken gedaan...hij staat erom bekend....

punt 2. alles wordt hier veel duurder en in andere continenten goedkoper want zij zullen het overnemen.
punt 3. alles wordt duurder omdat wij het niet meer weghalen en zullen het moeten inkopen van andere continenten
Allemaal waar. Als we met zijn allen de keuze maken dat Afrika moet lijden om onze groente goedkoop te houden, dan is dat mij ook best. Zolang we daar dan maar eerlijk over zijn. Niet lullen over ontwikkelingshulp terwijl we er zelf baat bij hebben als ze zich niet ontwikkelen.

punt 4. is onzin, meeste geloofsculturen daar vieren nog steeds hoogtij
enkel in het verwesterde rijke Zuid-Afrika is er volgens mij nog geen kerk met kruis te bevinden hoor.
Er staat toch dat dat weg moet? Althans: van mij mogen ze geloven wat ze willen. Maar een Duitse nazi-paus die Afrikanen vertelt hoe ze moeten leven, dat vind ik toch rijkelijk vreemd.

punt 5. de samenleving wordt daar al aan banden gelegd, anders blijven die somalische, hootsietootsie en nigeriaanse vrouwenhandel de spuigaten uitlopen.
Je zou ook kunnen zeggen: als er zoveel gedaan moet worden om dat tegen te gaan, moet het Westen het dan blijven proberen tegen te gaan? Als er vraag en aanbod is, wie zijn wij dan om het te veroordelen?

Ik heb even een traantje gelaten hoor.

Ok.

Dit klinkt in ieder geval al wat minder idioot dan "HEK OM AFRIKA LAAT ZE HET MAAR ZELF UITZOEKEN" en "ONTWIKKELEN NAAR EUROPEES MODEL HEBBEN WIJ OOK GEDAAN". Dat zie je vaak figuren die schreeuwenden met krachttermen denken de waarheid te verkondigen, zodra ze daar op gelijke wijze op gewezen worden neigen ze ineens te transformeren in de beschaving zelfe die vanuit een gefantaseerde ivoren torentje met een beschaafd wijsvingertje gaat staan wijzen.

Mijn probleem met dat geschreeuw is dat het helemaal niet mogelijk is zonder externe factoren te ontwikkelen naar dat Europese model, ik mag toch echt hopen dat ik je dat niet hoeft uit te leggen. Misschien moet je ook eens afstappen van heel dat modellen idee, ik weet niet waar je dat hebt opgepikt er zit daar helemaal niemand te wachten op model A of model B.

De door jouw genoemde punten, zijn compleet onrealistisch. Helemaal niemand is gebaat bij het weghalen van westerse bedrijven, zij niet, maar wij ook niet. Zij hebben daar niet het kapitaal om soortgelijke ondernemingen op te zetten en met een hek erom heen is er ook geen basis voor een gezonde economie.

Op welke manier wil je alle westerse invloed weghalen uit Afrika? De westerse invloed is al aanwezig, kijk alleen maar naar de landkaarten. Westerse ideeen zijn daar allang gedeponeerd, dat trek je niet zomaar even terug of zo. Het merendeel spreekt een Europese taal. Heb je hier uberhaupt weleens serieus over na gedacht?

Invloeden van buitenaf zijn inherent aan culturen. Er is geen grote samenleving of cultuur die heeft kunnen opbloeien zonder invloeden van buitenaf. Er bestaan geen relatief ontwikkelde culturen met volledig eigen ontwikkelde culturele, politieke, maatchappelijke en religieuze ideeen. Wat heeft je in hemelsnaam het inzicht gegeven dat het een goed idee is om ze daar volledig af te sluiten ("Hek") zodat ze zich kunnen ontwikkelen naar "Europees model" of wat voor model dan ook?

Kun je je laatste punt nog eens goed toelichten? Wellicht ben ik een beetje traag van begrip en heb ik voor de in jouw beleving meest simpele zaken uitgebreid toelichting nodig maar kan je mij uitleggen hoe je die eigen kracht precies ziet? Een hek eromheen, weglopen, contacten verbreken en dood laten gaan is volgens mij niet hoe het in de werkelijkheid gaat en gegaan is, dat "op eigen krachten laten ontwikkelen". Datgeen andere gebieden, culturen, beschavingen hebben doen ontwikkelen is een bevoorrechte geografische/klimatologische positie ten opzichte van anderen. Helaas voor Afrika is Afrika het afvoerputje, even grof en simpel uitgedrukt, Afrika zal structurele hulp van beter gesitueerden nodig hebben om er iets van te kunnen maken of we laten ze daar inderdaad aanploeteren zonder uitzicht op iets dat een beschaafd mens kan bestempelen als vooruitgang.

Laatst bewerkt:
Allemaal waar. Als we met zijn allen de keuze maken dat Afrika moet lijden om onze groente goedkoop te houden, dan is dat mij ook best. Zolang we daar dan maar eerlijk over zijn. Niet lullen over ontwikkelingshulp terwijl we er zelf baat bij hebben als ze zich niet ontwikkelen

ik heb niet over de groente, dat is de fooi bij een bierrondje.???
ik heb het over goud, diamanten, ruwe olie (shell) e.d.

die ontwikkelingshulp is peanuts. 70 tot 80 % van die hulp verdwijnt in criminele organisaties die daar het heft in handen hebben.
en jij en ik gaan daar het geld ook niet heenbrengen, is simpelweg te gevaarlijk. dus wat gebeurt: het geld komt bij indirecte loterijsponserwervingen die daar het geld distributeren onder kleine gemeentes en in deze handelingen zit een zodanig lange tendens dat het geld wellicht gebruikt wordt om nigiriaan nummer een te betalen om de olie te delven. cru, weet ik, maar eerlijkheid verliest het van de corruptie.

op de reactie van mijn punt 4

[/QUOTE]Er staat toch dat dat weg moet? Althans: van mij mogen ze geloven wat ze willen. Maar een Duitse nazi-paus die Afrikanen vertelt hoe ze moeten leven, dat vind ik toch rijkelijk vreemd[/QUOTE]

ik bedoelde dat zij hun eigen geloof hoog in het vaandel hebben staan. (lauren verslaat, had daar laatst een goede reportage over) allemaal juju en voodoo.

en over de paus.....
die erkent de condoom en het kruis voor elke wereldramp...

[/QUOTE]Je zou ook kunnen zeggen: als er zoveel gedaan moet worden om dat tegen te gaan, moet het Westen het dan blijven proberen tegen te gaan? Als er vraag en aanbod is, wie zijn wij dan om het te veroordelen?[/QUOTE]

en hier ben ik je kwijt.
als er vraag en aanbod is...
naar meisjes van 14 dan: gaan we deze exporteren?

deze mensen moeten 4 weken door de woestijn lopen, hun eigen en elkaars urine opdrinken, om uberhaupt het beloofde westerse land te bereiken. vervolgens worden ze geslagen als ze hun lichaam niet gebruiken om de schuld terug te betalen. en ze doen het, omdat anders een of andere juju dokter, haar zal doden, omdat hij menstruatiebloed over een voodoopop heen heeft gegooid... naja je kan de rest invullen.

maar goed als er vraag naar is.:rolleyes:

met al het geld dat we er de laatste 50 jaar ingepompt hebben zouden ze steenrijk moeten zijn

ipv op hun reet te zitten zouden ze er beter iets mee doen

nu is het enkel nog wachten op die lijmsnuivende kraakpandbewoner om zijn linkse idealen te komen rondstrooien
enter builderb

:roflol:

Jij kan een probleem echt wel haarfijn analyseren, he?

Ik bedoel: toen onze voorouders nog in uitgehouwen mammoetdrollen leefden, was het oude Egypte al hoogontwikkeld. Ze kunnen het dus wel. Alleen blijkt het overduidelijk niet te werken om onze soort samenleving aan hen op te leggen. En als iets niet werkt moet je iets anders gaan proberen.

Egypte is geografisch en klimatologisch zo gesitueerd dat men daar inderdaad veel eerder van een jager/verzamelaar samenleving naar een agrarische samenleving kon uitgroeien. Dit is het perfecte voorbeeld van het enorme belang van geografische en klimatologische factoren bij het ontstaan van een sterk ontwikkelde samenleving.

Misschien moet je eens afstappen van het hele 'wij' en 'zij' verhaal. Als onze voorouders destijds rond de Nijl waren blijven hangen waren ze ook uitgegroeid tot die succesvolle Egyptenaren, if you catch my drift.

ik heb niet over de groente, dat is de fooi bij een bierrondje.???
ik heb het over goud, diamanten, ruwe olie (shell) e.d.

die ontwikkelingshulp is peanuts. 70 tot 80 % van die hulp verdwijnt in criminele organisaties die daar het heft in handen hebben.
en jij en ik gaan daar het geld ook niet heenbrengen, is simpelweg te gevaarlijk. dus wat gebeurt: het geld komt bij indirecte loterijsponserwervingen die daar het geld distributeren onder kleine gemeentes en in deze handelingen zit een zodanig lange tendens dat het geld wellicht gebruikt wordt om nigiriaan nummer een te betalen om de olie te delven. cru, weet ik, maar eerlijkheid verliest het van de corruptie.

op de reactie van mijn punt 4

Er staat toch dat dat weg moet? Althans: van mij mogen ze geloven wat ze willen. Maar een Duitse nazi-paus die Afrikanen vertelt hoe ze moeten leven, dat vind ik toch rijkelijk vreemd

ik bedoelde dat zij hun eigen geloof hoog in het vaandel hebben staan. (lauren verslaat, had daar laatst een goede reportage over) allemaal juju en voodoo.

en over de paus.....
die erkent de condoom en het kruis voor elke wereldramp...

Je zou ook kunnen zeggen: als er zoveel gedaan moet worden om dat tegen te gaan, moet het Westen het dan blijven proberen tegen te gaan? Als er vraag en aanbod is, wie zijn wij dan om het te veroordelen?

en hier ben ik je kwijt.
als er vraag en aanbod is...
naar meisjes van 14 dan: gaan we deze exporteren?

deze mensen moeten 4 weken door de woestijn lopen, hun eigen en elkaars urine opdrinken, om uberhaupt het beloofde westerse land te bereiken. vervolgens worden ze geslagen als ze hun lichaam niet gebruiken om de schuld terug te betalen. en ze doen het, omdat anders een of andere juju dokter, haar zal doden, omdat hij menstruatiebloed over een voodoopop heen heeft gegooid... naja je kan de rest invullen.

maar goed als er vraag naar is.:rolleyes

Haha, ik begrijp dat Lauren een lekker wijf is en dat waarschijnlijk, net als bij mij, de grootste reden was om die docu te kijken. Maar om daar nou je gehele mening op te baseren is misschien iets te basaal, niet?

Laatst bewerkt:
Haha, ik begrijp dat Lauren een lekker wijf is en dat waarschijnlijk, net als bij mij, de grootste reden was om die docu te kijken. Maar om daar nou je gehele mening op te baseren is misschien iets te basaal, niet?

ben ik met je eens maar misschien kan ik nog wel een ziel redden om enkel zo een standpunt te begrijpen. stond echt met de oren te klapperen toen ik dat zag joh.

maar lauren is idd een verdomd lekker wijf.:p

Egypte is geografisch en klimatologisch zo gesitueerd dat men daar inderdaad veel eerder van een jager/verzamelaar samenleving naar een agrarische samenleving kon uitgroeien. Dit is het perfecte voorbeeld van het enorme belang van geografische en klimatologische factoren bij het ontstaan van een sterk ontwikkelde samenleving.

Misschien moet je eens afstappen van het hele 'wij' en 'zij' verhaal. Als onze voorouders destijds rond de Nijl waren blijven hangen waren ze ook uitgegroeid tot die succesvolle Egyptenaren, if you catch my drift.

niet echt sorry. sinds de industriele revolutie heeft plaats gevonden is inprinciepe de hele wereld met elkaar verbonden. ze hadden het zich in die 100 jaar allemaal gemakkelijk eigen kunnen maken, zoals zoveel andere culturen, beschavingen of landen dat hebben gedaan. neem japan nou bv. voor de 2de oorlog vrij primitief volk van overheersers en geweldenaars...na de 2de wereld oorlog een van de welvarendste, technologisch vooruitstrevende landen van de wereld. het ligt zo weetje...sommige mensen willen wel en sommige mensen willen niet. in dit geval zijn het de mensen die niet wouden tevens ook de mensen die er de meeste klachten over hebben en maar vinden dat wij ze uit HUN stront moeten trekken. 't is maar net hoe je het ziet

niet echt sorry. sinds de industriele revolutie heeft plaats gevonden is inprinciepe de hele wereld met elkaar verbonden. ze hadden het zich in die 100 jaar allemaal gemakkelijk eigen kunnen maken, zoals zoveel andere culturen, beschavingen of landen dat hebben gedaan. neem japan nou bv. voor de 2de oorlog vrij primitief volk van overheersers en geweldenaars...na de 2de wereld oorlog een van de welvarendste, technologisch vooruitstrevende landen van de wereld. het ligt zo weetje...sommige mensen willen wel en sommige mensen willen niet. in dit geval zijn het de mensen die niet wouden tevens ook de mensen die er de meeste klachten over hebben en maar vinden dat wij ze uit HUN stront moeten trekken. 't is maar net hoe je het ziet

Ok, dus je stelling is dat het de Afrikanen in hun bloed zit? Luiheid, niet willen?

Ik zou het Japan van voor WO II nu geen primitief volk willen noemen. Wat een vergelijking ook, Japan, betrekkelijk rijk en klimatologisch goedgesitueerd eilandenrijk en Afrika, een gigantisch continent waar landbouwproductie (landbouw, de dynamo achter iedere beschaving) slechts op een paar relatief beperkte gebieden effectief mogelijk is. :rolleyes:

Ik zou zeggen lees dit eens, goede introductie in de wereldgeschiedenis.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Sorry.....

Mara ontken je nu:

dat Israel, Frankrijk en Engeland etc verschrikkelijk hebben lopen klooien in Egypte met als mooie lichtende voorbeeld de Suez crisis?

dat veel landen in Afrika pas gemiddeld rond 1950-60-70 onafhankelijk zijn geworden? En dat de voorwaarde voor die onafhankelijkheid niet de economische dominantie was van Europese bedrijven? Dat het Weste4n gigantisch heeft lopen stoken en politiek heeft lopen te beinvloeden om zo hun dominantie over grondstoffen exploitatie of leveringen te handhaven?

dat er miljarden in Japan zijn gepompt na WOII om dat land op de poten te helpen in de vorm van kwijtscheldingen, overnemen van herstelbetalingen die Japan aan veroverde landen heeft gedaan en grote wapencontracten tijdens de Korea oorlog?

dat er miljarden in Japan zijn gepompt na WOII om dat land op de poten te helpen in de vorm van kwijtscheldingen, overnemen van herstelbetalingen die Japan aan veroverde landen heeft gedaan en grote wapencontracten tijdens de Korea oorlog?

Bingo!

en nu toepassen op Afrika

zoals al ik zei

sommige willen wel en sommige willen niet...

Bingo!

en nu toepassen op Afrika

zoals al ik zei

sommige willen wel en sommige willen niet...

Er worden miljarden in Afrika gepompt, maar de exploitatie en eigendom van de industrie is voor een heel groot deel in handen van of westerse bedrijven of wordt gedomineerd door politieke facties die we hebben gesteund om op ondemocratische wijze aan de macht te komen of die juist als tegen reactie daarop gevormd worden....9 van de 10 keer worden er ook nog voorwaarden gesteld zodat het geld alleen via bepaald emanieren mag worden uitgegeven.

Ondertussen wordt elke vorm van grondstofprijs correctie en exploitatie door de landen zelf kei en kei hard de kop ingedrukt door zogenaamde freetrade agreements, de IMF, de wereldbank en te sparren en te dreigen met diezelfde economische hulp als een natie ook maar iets in de richting van eigen ontwikkeling doet om de concrurrentie positie te verbeteren en voor zichzelf een betere toekomst te krijgen....om nog maar te zwijgen van alle subsidies en portectionistische maatregelen die rijkere landen uithalen omgrondstof prijzen artificieel te beinvloeden.

Er is een wereld van verschil met Japan!

ipv te roepen BIngo terwijl het eigenlijk een compklete ontrkrachting is van hetgeen jezelf juist poneerde....is het misschien verstandig om eerste even te kijken naar de factoren die een rol spelen ipv zonder enige omhaal en zo het lijkt, zonder enige hinder van kennis, een oordeel te vormen.

Laatst bewerkt:
Moleculair bioloog James Watson (die onder andere de Nobelprijs won voor de ontdekking van de structuur van DNA) zei onlangs op een congres dat hij de toekomst van Afrika somber in zag. Want volgens hem is het Westerse sociale beleid (ontwikkelingshulp) gebaseerd op de aanname dat hun intelligentie gelijk is aan die van de Westerse beschaving, terwijl testen overduidelijk bewijzen dat dit niet klopt. Om eraan toe te voegen dat hij wel hoopte dat iedereen gelijk zou zijn, maar dat "iedereen die ooit met zwarte werknemers te maken had gehad, ondervonden had dat dit niet waar was."

Deze meneer is na zijn niet-politiek correcte uitspraak op non-actief gesteld als directeur van het Cold Spring Harbor Laboratory want dit soort uitspraken wilt men natuurlijk liever niet horen.

Ohw god. Zo'n beetje alles is fout aan deze post, m.u.v. het feit dat Watson dergelijke domme dingen heeft gezegd.

Terug
Naar boven